ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Shrunkbowl skrivet 17 augusti 2014 kl. 12:18:26
-
Hej!
Fick en tanke på att man kan väl köra fyrhjulingar på am-kort? Håller ju på tar de nu, skulle ju vara mycket ballare att glida på en hjuling ist för en a-traktor!
Vilken registrering gäller? Förstått att de är traktor? :)
Vart hittar man traktor registrerade? Som inte är från kina!!! ;)
Mvh: Eric
-
Traktor registrerade atv finns hos åf av bl.a. Can-Am och Honda :)
-
Traktor registrerade atv finns hos åf av bl.a. Can-Am och Honda :)
Har ungefär 50 papp att lägga ut så nå nytt finns inte möjlighet att köpa, tror du de kan skita sig då? :/
Eller kanske nån åf har begagnade med registrering? :DV
-
Traktorregistrerad eller "T3" som det kallas är det som gäller ja. Polaris och Can-am har många traktorregistrerade modeller. :)
-
Traktorregistrerad eller "T3" som det kallas är det som gäller ja. Polaris och Can-am har många traktorregistrerade modeller. :)
Perfekt :headbang:
-
Blir nog svårt att hitta en för 50 men håll koll på blocket så kanske det kommer ut en äldre :)
-
En sportsman 500 traktor reg. borde du kunna hitta dig för 50k. :)
-
En sportsman 500 traktor reg. borde du kunna hitta dig för 50k. :)
Får gärna höra av er om ni hör någon som ska sälja! :)
-
En traktorreggad är ju spärrad till 40-50 typ, det brukar väl vara en elektronisk strypning vad jag förstått.
Finns ju även äldre 80-90 tal, dom tror jag brukar vara spärrade/ombyggda i växellådan. Vet inte hur fort dom går, men lär väl vara 30-40 antar jag.
Vill du bara cruisa på fyra hjul så finns det väl rätt skapliga mopedfyrhjulingar, ingen 4wd men ändå. Och lär väl dra 1/3 mot en nyare traktorreggad fullstor maskin.
Men visst är det tufft med stor maskin, att kunna ploga och åka terräng. Men det är dyrt, och förmodligen vill du plocka strypningen så då blir det ju olagligt ändå.
-
En traktorreggad är ju spärrad till 40-50 typ, det brukar väl vara en elektronisk strypning vad jag förstått.
Finns ju även äldre 80-90 tal, dom tror jag brukar vara spärrade/ombyggda i växellådan. Vet inte hur fort dom går, men lär väl vara 30-40 antar jag.
Vill du bara cruisa på fyra hjul så finns det väl rätt skapliga mopedfyrhjulingar, ingen 4wd men ändå. Och lär väl dra 1/3 mot en nyare traktorreggad fullstor maskin.
Men visst är det tufft med stor maskin, att kunna ploga och åka terräng. Men det är dyrt, och förmodligen vill du plocka strypningen så då blir det ju olagligt ändå.
Tänker mer på att de går fortare än a-traktor, drar nog bra mycket mindre bensin..
Och jag vill köra lagligt just därför jag börjat fundera på fyrhjuling som traktor ist för att varva ihjäl en volvo motor i 5500rpm och dricker typ 2 liter milen ;D
-
Du bortser helt från det praktiska i att ha en hytt med rosa lurv och jordgubbsdoft i?
-
Finns ju mopedbil dom gör 50 utan problem ()p
Finns även äkta epa dom får gå hur fort som hellst men bara hälften av växlarna får vara kvar men man får bara köra i 30 ;)
-
Bra förslag från Lowest! Mycket fränare med mopedbil också!
http://www.blocket.se/skaraborg?q=mopedbil&cg=1120&w=3&st=s&ps=5&pe=6&c=0&ca=13&is=1&l=0&md=th
-
moppebil är så fult, bra mycket fränare med traktor isåfall ;)
Tänk va killkompisarna kommer bli avundsjuka på en fyrhjuling som man kan köra överallt 8)
-
En mopedbil drar minst soppa och man åker bra i den. Med värme och allt.
Personligen skulle jag skämmas ögonen ur mig att blockera en hel väg med en dånande gammal Volvo!
Men visst är T3-reggad hjuling fränare ()p
-
moppebil är så fult, bra mycket fränare med traktor isåfall ;)
Tänk va killkompisarna kommer bli avundsjuka på en fyrhjuling som man kan köra överallt 8)
Helt rätt!
Varför jag bland annat är ute efter fyrhjuling/utv som är traktorregistrerad de är för polisen här där jag bor... Inte riktigt klok...
Har även tittat på utv som är traktorreggad men hittar inget i smaken..
Finns inget begagnat på blocket? Vart hittar jag dem då? Atv/utv. :dntknow:
-
såg ingen begagnad atv men det finns ju gott om nya kina i 50 k klassen
-
såg ingen begagnad atv men det finns ju gott om nya kina i 50 k klassen
Hur är kvalitén med dem?
Har alltid varit tveksam!
-
Trodde vi klargjorde detta för nåt år sen... att pojkar med åkeri kör lastbil.
Med LGF.
Tex: http://www.blocket.se/goteborg/Scania_R143_E_Tungdragare_Ev_A_Traktor_54048431.htm?ca=21&w=3
-
Hur är kvalitén med dem?
Har alltid varit tveksam!
Inte som din gamla yamaha men inte som små random kines på 100-200 cc
-
Hahah Hydro :rtfm:
Skogsbonne, du tror de skulle kunna "duga" alltså?:)
-
svårt att säga då jag aldrig haft en sådan maskin :-\
-
Mopedbil är ju ball om de inte låter som ett tröskverk i kupen.
Lätt att få upp i 65-70 med.
Det i kombo med hångelchans slår ju atv sjukt hårt.
Atv köper du ju sen när du är trött på skiten (kvinnor)
-
Mopedbil är ju ball om de inte låter som ett tröskverk i kupen.
Lätt att få upp i 65-70 med.
Det i kombo med hångelchans slår ju atv sjukt hårt.
Atv köper du ju sen när du är trött på skiten (kvinnor)
Haha inte nå moppebil, ska man få hångelchans ska man köra en dönande gammal Volvo 740 med en d24tic som brölar å kölar ;)
Vet inte hur jag ska göra, riktigt svårt pga polisen där jag bor... :rtfm:
-
Såna härbrudar kommer du få med en gammal Volvo.
Men en epa får ju gå hur fort som helst? Men endast framföras i 30km/h. Man kan ju dra på lite när ingen ser :DV
-
Såna härbrudar kommer du få med en gammal Volvo.
Men en epa får ju gå hur fort som helst? Men endast framföras i 30km/h. Man kan ju dra på lite när ingen ser :DV
:lol:
Ja ni, kanske köpa en a-traktor som redan är registrerad men bygga om den efter konstens alla regler med utväxlingar osv och nybesiktiga den..
Jag vet inte, beror på om jag hittar nått traktorreggat först! Hur är de med säten btw på en fyrhjuling? :help:
-
Nu hänger jag inte riktigt med på hur du menar men OM du menar att du ska köpa en a-traktor och sedan regga om den som epa så går det tyvärr inte. Man kan inte registrera äkta epor längre.
Ang. säten så TROR jag att man på en traktorreggad hjuling ska ha ett säte liknande en traktors. (typ åkgräsklippare). Sen om det är så noga med polisen är en annan femma.
-
Nu hänger jag inte riktigt med på hur du menar men OM du menar att du ska köpa en a-traktor och sedan regga om den som epa så går det tyvärr inte. Man kan inte registrera äkta epor längre.
Ang. säten så TROR jag att man på en traktorreggad hjuling ska ha ett säte liknande en traktors. (typ åkgräsklippare). Sen om det är så noga med polisen är en annan femma.
Nej tänkte inte till epa utan att besiktningen får gå igenom den igen så dem godkänner den också låter man den vara så :)
Btw, här borde de väl finnas en och annan traktorreggad tycker jag? http://www.mascus.se/polaris/+/+/1,20,relevance,search.html
Vet dock inte hur man ser de, mejlade på några :djump:
-
Du bör ju dock vara medveten om att köra en laglig a-traktor är som att tigga om problem. (tyvärr så är lagarna så dumma angående dessa fordon att de i princip inte är möjliga att följa) Nu var det längesen jag höll på med detta men har för mig att på lägsta växeln får den göra 10km/h vid 2/3 av motorns varv. Max hastigheten för vara 30km/h +10%. Alltså 33km/h. Detta leder till en extrem soppaförbrukning samt att motor och lådor inte håller speciellt länge :-\
-
Du bör ju dock vara medveten om att köra en laglig a-traktor är som att tigga om problem. (tyvärr så är lagarna så dumma angående dessa fordon att de i princip inte är möjliga att följa) Nu var det längesen jag höll på med detta men har för mig att på lägsta växeln får den göra 10km/h vid 2/3 av motorns varv. Max hastigheten för vara 30km/h +10%. Alltså 33km/h. Detta leder till en extrem soppaförbrukning samt att motor och lådor inte håller speciellt länge :-\
Just precis därför jag funderat på hjuling, även om jag sett fram emot a-traktor.
Alternativt jag köper en till jag flyttar till Luleå eftersom polisen inte är lika hatisk där upp enligt en vän som bor där :)
-
Det går ju alltid att göra spärrar och liknande för att kunna åka lite säkrare. Problemet är bara att polisen blir duktigare på att hitta dem ^^ På min tid åkte man enkellåda utan spärrar ()p Hade en polare som spärrade sin låda genom att trycka på en fjärrkontroll. (som man låser upp en bil) Tryckte han igen så blev den ospärrad 8)
-
Det går ju alltid att göra spärrar och liknande för att kunna åka lite säkrare. Problemet är bara att polisen blir duktigare på att hitta dem ^^ På min tid åkte man enkellåda utan spärrar ()p Hade en polare som spärrade sin låda genom att trycka på en fjärrkontroll. (som man låser upp en bil) Tryckte han igen så blev den ospärrad 8)
Går inte, måste köra egentligen 100% lagligt här, mor pratade med polisen här idag.. Inte kloka egentligen...
MYCKET "hårdare" här än någon annanstans!
-
Går inte, måste köra egentligen 100% lagligt här, mor pratade med polisen här idag.. Inte kloka egentligen...
MYCKET "hårdare" här än någon annanstans!
Du måste köra 100% lagligt på alla andra ställen också. Det gäller att ha en spärr som polisen inte hittar. Risken finns ju dock alltid där iaf.
-
Du måste köra 100% lagligt på alla andra ställen också. Det gäller att ha en spärr som polisen inte hittar. Risken finns ju dock alltid där iaf.
Haha ja de är ju sant men polisen kanske inte stoppar alla där eller säger typ "fixa problemet annars åker du fast nästa gång" de händer inte direkt här, tyvärr :-\
-
Om man frågar en polis (random) om du får köra olagligt, då tror jag dom flesta säger nej. Vad ska dom svara???
Men sen kan dom ju såklart vara olika nitiska också vid kontroller, men det beror nog mycket på situationen också.
-
Om man frågar en polis (random) om du får köra olagligt, då tror jag dom flesta säger nej. Vad ska dom svara???
Men sen kan dom ju såklart vara olika nitiska också vid kontroller, men det beror nog mycket på situationen också.
Sant, ska åka å prata med polisen här nu i veckan, efter de får jag ta valet atv/utv eller a-traktor :)
-
MYCKET "hårdare" här än någon annanstans!
:hmmm: inte en chans dom är hårdare än Ljungby snutarna :tickedoff
men men dom är här för att hålla kolla ()p