ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: nr1madman skrivet 16 augusti 2014 kl. 13:35:34
-
Hej!
Har kört en del polaris sportsman 520 över sommaren, fy faan va skoj!
Måste köpa mig nått eget! Och därmed kommer mitt dilemma..
Jag är 183cm och väger runt 120kg, finns det quadar som hanterar det eller blir det automatiskt att jag måste kolla på någon fulare atv?
Måste vara vägreggat och klara vansinnesfärder på skogsvägar, helst även för nått banhopp här och där.. skulle tex en ltz400 klara det eller bara säcka ihop?
mvh madman
-
http://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_KFX_700_V_twin_55115847.htm?ca=6&w=1&last=1 (http://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_KFX_700_V_twin_55115847.htm?ca=6&w=1&last=1)
Men du får skynda dig, för jag byter in den annars nästa vecka ()p
-
Kawa känns ju bra bara man säger det ()p
hur täta är serviceintervallerna på en sån?
-
http://vitek.vellum.cz/manualy/Kawasaki%20KFX700%20V-Force%202003%20Service%20Manual.pdf (http://vitek.vellum.cz/manualy/Kawasaki%20KFX700%20V-Force%202003%20Service%20Manual.pdf)
-
Sportsman 520?
Om du tycker den var kul så varför inte kolla på en Can-Am Renegade 800? Fyrhjulsdrift OCH rejält med effekt! :)
-
Den var rätt snygg på bild!
kanske lite dyr då jag bara kommer leka och inte jobba, tävla med den.. men det är nästan så jag måste provköra en!
mer tips? :D
-
Jag är 183cm och väger runt 120kg, finns det quadar som hanterar det eller blir det automatiskt att jag måste kolla på någon fulare atv?
Jag är 183 och väger runt 110kg, har inga som helst problem med min Raptor 700 (Förutom att cARLBOM som väger som en fjäder drar mig på raksträckorna med sin Raptor :D)
Jag kör både gat/grusvägar och lite sand/grusgropar
-
Raptor 700 är vägen att gå om man är över 185 cm och över 100 pannor.
Jag uppgraderade min fjädring efter min vikt (ca 115 kg).
Gick som en dröm, standard är väl fjädringen för nått spädbarn på 65-70 kg.
-
Det bästa är ju att prova. Var bor du? Finns det åf i närheten? Kanske nån som faller herrn i smaken i denna tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49657
-
Förutom att cARLBOM drar mig på raksträckorna med sin Raptor :D
Det var allt jag läste
:headbang: :headbang: :headbang:
-
Förutom att cARLBOM som väger som en fjäder och som är så pinsamt klen att han får raptorn att framstå som en monstertruck, drar mig på raksträckorna med sin Raptor :D
Egentligen borde Yamaha gå in och sätta inte bara en minimiålder utan även en minimivikt för att förhindra att maskinerna hamnar i för klena kroppars kontroll.
Det var allt jag läste.
-
Det var allt jag läste.
Grabbar, det finns en anledning att fjädringen från fabrik är ställd för förare på 70-75kg.. Den byggdes för och åt mig. Frågor?
-
:lol:
-
Hehe. Access 450 är bland dom största quadarna mått mässigt även vikt .
Jag är 186 cm lång och väger 90kg och sitter perfa. Maskinen känns stor . Man vill ju inte se ut som att man sitter på en barn atv . Kan tänka mej att ltz 400 kan se lite liten ut tex
-
...och klara vansinnesfärder på skogsvägar, helst även för nått banhopp här och där..
Hur länge klarar en Access detta då?
-
Jag såg för grov ut på min Raptor så fick köpa en Outlander :dntknow:
-
Nu är ju en Outlander ingen quad.
Jag är ju en tjockis med och jag ser ju bra ut på det mesta. Till och med på en SMC250. Det handlar mer om körstil än kroppsvikt när det gäller att vara frän.
-
De flesta quadar (undantaget dinli,access och smc) är gjorda för just det du nämner.
450 maskiner är små tävlingsmaskiner.
700 maskinerna, Honda trx 700, Yamaha Raptor 700 samt Kawasaki kfx 700 är samtliga större maskiner mer inriktade på vardagskörning och är bekvämare och rymligare än en tävlingsinriktad 450.
Honda Trx 700 har mest effekt original,Manuel låda, irs och ett fult utseende.
Raptor är Raptor. Manuel låda, stel axel.
Kawasaki kfx 700. Cvt, stel axel, fult utseende.
-
Kawasaki Trx 700. Cvt, stel axel, fult utseende.
Vad är en Kawasaki Trx 700 ?
Tur att man har en KFX 700 med den snygga utseendet ()p
-
Vad är en Kawasaki Trx 700 ?
Tur att man har en KFX 700 med den snygga utseendet ()p
Haha fan han inte edit i tid :)
Kfx:en är grym, gillade den som fan när jag körde men fronten... nja 8)
-
De flesta quadar (undantaget dinli,access och smc) är gjorda för just det du nämner.
450 maskiner är små tävlingsmaskiner.
700 maskinerna, Honda trx 700, Yamaha Raptor 700 samt Kawasaki kfx 700 är samtliga större maskiner mer inriktade på vardagskörning och är bekvämare och rymligare än en tävlingsinriktad 450.
Honda Trx 700 har mest effekt original,Manuel låda, irs och ett fult utseende.
Raptor är Raptor. Manuel låda, stel axel.
Kawasaki kfx 700. Cvt, stel axel, fult utseende.
Polaris Outlaw 500/525 Bra med effekt, manuell låda, irs och ja utseendet får väl nån annan avgöra...
-
Vilken super respons! Grymt att ni alla svarar, det uppskattas!
Många pushar för raptor vilket verkar vara standard på det här forumet :D men det känns lite dumt att veta att det behövs bytas fjädring för att inte vara nojjig i ett gupp?
Det jag kan läsa mellan raderna är att jag behöver minst en 700..
Eller banta ner mig till carlboms nivå då? :whip:
man kanske ska pma nån i testtråden.. jäkligt bra initiativ!! Är imponerad över välviljan!
-
Vi gör allt för att locka folk i fördärvet!
-
Många pushar för raptor vilket verkar vara standard på det här forumet :D men det känns lite dumt att veta att det behövs bytas fjädring för att inte vara nojjig i ett gupp?
Jag är som sagt nästan lika tung som dig och jag har inte haft problem med mina orginaldämpare (700 SE modell) i något gupp hittills, men kan tänka mig att det vore skönare med dämpare anpassade för min vikt... det får bli nästa års inköp :D
Eller banta ner mig till carlboms nivå då? :whip:
Det går inte, han stannade i vikten som 5 åring :D
-
Det går inte, han stannade i vikten som 5 åring :D
Ni verkar inte förstå.. ät mindre o spring mer! :DV
-
Ni verkar inte förstå.. ät mindre o spring mer! :DV
Skall fundera på det till hösten/vintern :djump:
-
Jag är som sagt nästan lika tung som dig och jag har inte haft problem med mina orginaldämpare (700 SE modell) i något gupp hittills, men kan tänka mig att det vore skönare med dämpare anpassade för min vikt... det får bli nästa års inköp :D
Nä det går fint att köra med original med om man vill guppa runt som en anka...
Min sag var åt helvete med originaldämpare.
Skit sam, köp en japan och var nöjd!
-
Köp raptor 700
-
För några år sen hade två kompisar varsin Suzuki LT400Z.
Den ena var rätt stor i diameter, vägde väl 160-180 kanske... medan den andra var smal men desto längre... strax över två meter.
Så i teorin borde ju en mellanperson här också kunna funka på en sådan... eller på vilken annan som helst.
Provkör!
-
Beslutsångest! Raptorn är ju jävla läcker :headbang:
men cvt, är det helautomat eller hög/låg/back som tex polaris?
har tjatat till mig ett provåk på en ltz400 näst nästa helg, den kan nog bli riktigt snygg med lite modifierad plast ^-^
-
Beslutsångest! Raptorn är ju jävla läcker :headbang:
Exakt!!! :headbang:
har tjatat till mig ett provåk på en ltz400 näst nästa helg, den kan nog bli riktigt snygg med lite modifierad plast ^-^
Vart bor du?
-
Bor utanför trosa, själv?
-
Bor utanför trosa, själv?
Rimbo.
Vi är ett gäng som brukar vara söder om stan och åka nära dig.... Du skulle varit med i helgen då fanns det iallafall 14 quad (5 olika modeller) du hade kunnat testat :D
-
men cvt, är det helautomat eller hög/låg/back som tex polaris?
Quads med CVT har oftast bara hög/back.
Men generellt, ifall du vill ha en Raptor så köp det och inget annat... då kommer du tröttna eftersom du ogillade redan från början det du köpte... typ...
-
Som sagt....en Raptor är en Raptor, du kommer inte att ångra dig.
Finns hur mycket somhelst att köpa till den.
Av en ren händelse så har jag en tillsalu faktiskt ;)
<-----------------------------
Med nyrenoverade dämpare.......
-
Felet med raptorer är att de har ett jävla överpris.
-
Jag håller med...
Jag sålde min -07:a 2010 för 38500:-
Då var den obesiktigad och med jordfel i blinkers.
I övrigt okej.
350 mil eller nåt... visserligen skogskörd med repor mm men det är ju så det skall vara.
Nu ligger liknande maskiner ute för 55-60 000!
Visst, marknaden avgör priserna men det många inte verkar förstå är att de som ligger på Blocket är ju de som INTE blivit sålda.
De priserna är alltså inte intressanta.
Förra året köpte jag en -12:a, visserligen rätt naken men med i stort sett orepad plast... för lite över 50.
Kommer inte ihåg exakt, men 53-54 kanske...
Asfaltshjul kostar 4000 beggade, ändå ser man annonser med dubbla hjulkit och priser på 60-70 för en -07:a... aja, tur man inte är spekulant.
-
Jag håller med...
Jag sålde min -07:a 2010 för 38500:-
Då var den obesiktigad och med jordfel i blinkers.
I övrigt okej.
350 mil eller nåt... visserligen skogskörd med repor mm men det är ju så det skall vara.
Nu ligger liknande maskiner ute för 55-60 000!
Visst, marknaden avgör priserna men det många inte verkar förstå är att de som ligger på Blocket är ju de som INTE blivit sålda.
De priserna är alltså inte intressanta.
Förra året köpte jag en -12:a, visserligen rätt naken men med i stort sett orepad plast... för lite över 50.
Kommer inte ihåg exakt, men 53-54 kanske...
Asfaltshjul kostar 4000 beggade, ändå ser man annonser med dubbla hjulkit och priser på 60-70 för en -07:a... aja, tur man inte är spekulant.
Nästa gång du trillar över en raptor eller liknande (OBS ej dinli) så skicka pm!
-
Njae... ids inte kolla... fick erbjudande om att köpa en Outlander 1000 -12 med 35 timmar för 90 nu i helgen... men... nä alltså jag är lat.
(plus, vem fan vill ha sånt??)
Det jag vill ha sagt är att priserna på Blocket ofta är väldigt fel.
-
Njae... ids inte kolla... fick erbjudande om att köpa en Outlander 1000 -12 med 35 timmar för 90 nu i helgen... men... nä alltså jag är lat.
(plus, vem fan vill ha sånt??)
Det jag vill ha sagt är att priserna på Blocket ofta är väldigt fel.
Vilken slump!
-
Nä förresten... 2013 var det.
En Max.
Gul/svart.
-
45k för denna påkostade Raptorn, synd den är så långt upp :(! http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_Raptor_700__vagreggad_55014636.htm?ca=23_16&w=3
-
Flygbiljett upp o kör han ner bara... Det ultimata förtroende testet ()p
-
Jo men vad är väl ett par lök i soppa om du ändå lägger 45? Inget att tveka på. ÅK!
-
Haha nog tusan åker man på punka eller motorras med 140mil kvar ;D
Nje så desperat är jag inte efter en Raptor men en Renegade därimot skulle sitta fint :)
-
Pffht! Renegade....
-
Pffht! Renegade....
Kanske blir en Raptor kille sen :) men trådskaparen kanske är sugen på denna?
-
Om man litar någorlunda på säljaren och sett bilder på det mesta samt priset och maskinen är helrätt så borde det ju gå att skeppa en hoj med fraktbolag från Norrland till Skåne både billigare och fortare än man själv tar sig dit och hem.
Fast man får ju betala i förskott....
Nån som gjort så?
-
En arbetskamrat kände någon som kör denna sträckan och ska kolla om det finns möjlighet att lasta på Raptorn. Om det går att lösa är man ju väldigt sugen :DV
-
45k för denna påkostade Raptorn, synd den är så långt upp :(! http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_Raptor_700__vagreggad_55014636.htm?ca=23_16&w=3
Vaddå långt upp? Det är ju här, är ni som bor långt ner! ;)