ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 8 augusti 2014 kl. 20:18:07

Titel: olika karaktärer på motorer.
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 8 augusti 2014 kl. 20:18:07
Har sett mkt filmer som läggs upp på tuben om träffar och Körningar.

Ser då att tex smc wildcat 503   varvas till varvstoppet  vid acc och det ser ut som det funkar bra och accet bibehålls hela vägen till varvstoppet.

Jag själv har aldrig nått varvstoppet så jag blev lite fundersam . Prövade  att fullgas växla som jag oxå sett att man gärna gör och dra längre på växlarna .
Men jag tyckte klart att min accar bäst om jag växlar när kroppen känner en liten försvagning i accet  då växlar jag och jag möter sen bra kraft och styrka i nästa växel.

Jag kör access 450sp  orginal drevning  skall vara avstrypt men är inte helt säker.  Finns inga i böjen förutom katten  sen har jag quit core  i slutburken

147.5 main munstycke  45.5 i det andra
Har kopplat in daj  men det har inte gjort nån direkt skillnad ?

Är karaktären  på hyosung motorn såpass annorlunda mot tex  smc att det blir såhär ?
Har läst olika trådar om att många uppfattar hyosung  motorn rå i sin karaktär och effektregister  kanske för att den har mer mellan register än tex smc  som kanske har mer topp register och dess ägare drar hellre längre på växlarna för att maskinen drar fortfarande bra där. ?

Eller är min ej ännu riktigt avstrypt ?

Titel: SV: olika karaktärer på motorer.
Skrivet av: hell-man skrivet 9 augusti 2014 kl. 12:18:28
Ett tips är ju att träffa andra med likadan maskin och/eller hyos och rejsa eller bytas maskin. Kan ju vara värt en bit att åka. Känns svårt att analysera utan att ha något att jämföra med.
Titel: SV: olika karaktärer på motorer.
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 9 augusti 2014 kl. 18:58:29
Mm det är sant.    Kör du själv till varvstopp ?
Titel: SV: olika karaktärer på motorer.
Skrivet av: Hydro skrivet 9 augusti 2014 kl. 19:28:14
Detta med att köra till varvstopp ser jag som en plojgrej.
"titta på mig, titta på mig"
...typ...

Stoppet är ju ditsatt som säkerhet och alltså inget man skall använda dagligdags.
Vissa verkar utnyttja det som nån slags "shift light".

På en flercylindrig motor är det obra, på en stånka kan det vara förödande.

Helt ärligt så hoppas jag att ventilerna inte hinner tillbaka för de som kör på det sättet hela tiden.

Gillar man skrikande motorer borde de kanske köpa tvitaktare eller nåt istället... varvet kan vara detsamma men dessa smäller ju på varje varv så det låter mer.
Eller en Daf 66 kanske, de brukar varva hejdlöst.
 >:(
Titel: SV: olika karaktärer på motorer.
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 9 augusti 2014 kl. 19:58:54
En Raptor 700 tappar effekt innan varvstoppet.
Den förskjuter tändningen gradvis efter ett visst RPM, på så vis märker man inte varvstoppet för man har redan växlat innan det kommer.

Att behöva ligga nära varvstoppet för maxeffekt är värdelöst.

Tex min Outlander har mest effekt vid 7200 rpm, varvstoppet går betydligt högre än så.
Titel: SV: olika karaktärer på motorer.
Skrivet av: hell-man skrivet 9 augusti 2014 kl. 20:06:10
Raderat onödigt inlägg av CrozOver. Tänk på att vi i Teknikforum inte vill ha småsvammel.
Titel: SV: olika karaktärer på motorer.
Skrivet av: Johannes rydberg skrivet 16 augusti 2014 kl. 17:31:20
Okej men då känns det som allt är i sin ordning.
Tycker hyosung motorn  inte levererar sin toppeffekt vid varvstopp.