ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 8 augusti 2014 kl. 20:18:07
-
Har sett mkt filmer som läggs upp på tuben om träffar och Körningar.
Ser då att tex smc wildcat 503 varvas till varvstoppet vid acc och det ser ut som det funkar bra och accet bibehålls hela vägen till varvstoppet.
Jag själv har aldrig nått varvstoppet så jag blev lite fundersam . Prövade att fullgas växla som jag oxå sett att man gärna gör och dra längre på växlarna .
Men jag tyckte klart att min accar bäst om jag växlar när kroppen känner en liten försvagning i accet då växlar jag och jag möter sen bra kraft och styrka i nästa växel.
Jag kör access 450sp orginal drevning skall vara avstrypt men är inte helt säker. Finns inga i böjen förutom katten sen har jag quit core i slutburken
147.5 main munstycke 45.5 i det andra
Har kopplat in daj men det har inte gjort nån direkt skillnad ?
Är karaktären på hyosung motorn såpass annorlunda mot tex smc att det blir såhär ?
Har läst olika trådar om att många uppfattar hyosung motorn rå i sin karaktär och effektregister kanske för att den har mer mellan register än tex smc som kanske har mer topp register och dess ägare drar hellre längre på växlarna för att maskinen drar fortfarande bra där. ?
Eller är min ej ännu riktigt avstrypt ?
-
Ett tips är ju att träffa andra med likadan maskin och/eller hyos och rejsa eller bytas maskin. Kan ju vara värt en bit att åka. Känns svårt att analysera utan att ha något att jämföra med.
-
Mm det är sant. Kör du själv till varvstopp ?
-
Detta med att köra till varvstopp ser jag som en plojgrej.
"titta på mig, titta på mig"
...typ...
Stoppet är ju ditsatt som säkerhet och alltså inget man skall använda dagligdags.
Vissa verkar utnyttja det som nån slags "shift light".
På en flercylindrig motor är det obra, på en stånka kan det vara förödande.
Helt ärligt så hoppas jag att ventilerna inte hinner tillbaka för de som kör på det sättet hela tiden.
Gillar man skrikande motorer borde de kanske köpa tvitaktare eller nåt istället... varvet kan vara detsamma men dessa smäller ju på varje varv så det låter mer.
Eller en Daf 66 kanske, de brukar varva hejdlöst.
>:(
-
En Raptor 700 tappar effekt innan varvstoppet.
Den förskjuter tändningen gradvis efter ett visst RPM, på så vis märker man inte varvstoppet för man har redan växlat innan det kommer.
Att behöva ligga nära varvstoppet för maxeffekt är värdelöst.
Tex min Outlander har mest effekt vid 7200 rpm, varvstoppet går betydligt högre än så.
-
Raderat onödigt inlägg av CrozOver. Tänk på att vi i Teknikforum inte vill ha småsvammel.
-
Okej men då känns det som allt är i sin ordning.
Tycker hyosung motorn inte levererar sin toppeffekt vid varvstopp.