ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: kickassford skrivet 2 augusti 2014 kl. 09:27:27
-
Av oförklarliga skäl så rasade kolv och vev på hondan, har inte ens hunnit göra andra servicen.
Nu när jag håller på att plocka ihop motorn märker jag att det inte finns någon pressure relief valve i främre motorkåpa som det ska skall göra enl. sprängskiss.
Har läst nånstans att den kanske istället sitter i automatenheten på FA:n, finns det någon här som kan bekräfta detta? lokala Honda verkstan visste inte.
-
Är väl garanti på grejerna?? Om du inte han göra andra servicen, så borde den inte gått så långt?
-
nej den har bara gått ca 90 mil men det är en 2007 så någon garanti finns ej kvar.
-
Ok.. Surt :(
-
Här är en pdf fil som visar alla delar i motorn (i delar) motorerna som visas är lite äldre än din maskin men det kanske kan vara till hjälp ändå.
https://www.servicehonda.com/hard%20parts/atv/trx500fa-fga%2001-04/parts.pdf
Låter grymt konstigt att en Honda som gått 90mil rasar, något måste varit galet.
-
Jo jag har sett den där parts katalogen och på sida 27 (front crankcase cover) så är det detalj 5 och 6 som saknas på min motor.
Samma sak på alla sprängskisser jag tittat på, det konstiga är att man ser inte ens spår att dom skulle ha suttit där tidigare.
Har läst på några amerikanska forum att Rubicon inte har någon sådan utan den ska tydligen sitta inuti automatenheten istället, något som Honda verkstan inte kunde bekräfta men att det lät konstigt.
Jag bytte till mig den här och hann bara köra ett par veckor sen helt plötsligt hördes ett kraftigt motorknack och motorn blev stum.
När jag lyfte toppen fick jag se att kolven gått av vid kolvbulten, lagt sig på tvären, krökt vevstaken, repat sönder cylindern, slagit upp ventilerna och skadat vipparmsbryggan...
Är det någon här med en FA som snabbt kan ta lös insexskruven på främre kåpan höger sida och se hur det ligger till så får jag svart på vitt???
Jag vore mycket tacksam.
-
okej, jag svarar mig själv här.
fick tag på delar från en likadan motor och där satt det en relief valve så jag får förutsätta att det ska sitta en sådan på min med.
då är det bara packboxar som saknas så åker motorn in i åbäket.
oljekanalen som ventilen sitter i går till centrum av vevaxeln, skulle vara intressant att se ett oljeflödesdiagram och se vad som inte fått smörj men ingen kan tydligen uppbringa ett sådant.
tips på inkörning av nya kolvringar? begagnad kolv med tillhörande cylinder som henades lite snabbt innan ihopmontering.
-
Fortsätter min monolog här, jag får skamset erkänna att jag hittade ventilen, den hade ramlat ur när jag rengjorde kåporna så mysteriet om varför den rasade fortsätter.. Om jag bara kunde få mina packboxar så jag får provstarta maskinen.
Tråden kan låsas/slängas..
-
Kan den ha tagit olja så den gått torrt tro?
Eller ha blivit överhettad?
Har det kommit in vatten i oljan?
Kört på fel olja?
Brainstormar här.. :-P
-
Oljenivån låg strax under max, hondas original 10w-40 olja.
Ingen överhettning vad jag märkt, varken kokat eller tryckt ut vatten och kylfläkten gick med korta intervaller vid långsam körning.
Inte en droppe vatten i oljan och inget oljeklet i kylsystemet.
Vid demonteringen så kunde man inte se några som helst tecken på oljebrist, lagerytor och lager ser/känns toppenfina, tillochmed vev och ramlager känns bra trots raset.
Det finns liksom inget att misstänka.
Jag spekulerar i om det varit nån spricka i kolven redan från fabrik eller nåt sånt.
Missljudet/knackandet kom när jag motorbromsade för att svänga av vägen och direkt efter så dog den med ett rassel och blev stum.
-
Ja, det kan ju ha varit en dåligt gjuten kolv.. Skumt iaf.. Jaja du får ha lycka till med renoveringen! :-)