ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Marko1972 skrivet 15 juli 2014 kl. 00:17:08
-
Vet att det finns trådar om detta, men inget av det har hjälpt...
Har som sagt var en Linhai 300 2X4 Allroad, just nu så blir jag inte klok på den.
Jag har bytt tändstift, blåst rent slangar, blåst rent förgasare bytt bensin, bytt tändspole, bytt gummibusning eller vad det heter (mellan motor och förgasare). Ändå så dör den?? märkte förut att när värmen steg till 3 streck så dog den....den går fint i kanske 10min. sen så bara den dör.
vad kan det vara för fel? vad är nästa steg? hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig...
mvh Marko
-
Vakum i tanken? Prova släpp på tanklocket.
Testa mata den med startgas, så ser du om det är bränslerelaterat.
Hur lång tid tar det innan den startar igen?
-
Inget vakum i tanken, har matat den med startgas, ibland startar den, ibland smäller det av den. detkan ta upp till 30min innan den startar,
-
Cdi kanske? Eller blir den kanske heldöd om den strular?
Jag vet inte hur illa det kan bli om ventilerna verkligen behöver ställas... Kan det ge sådana problem?
Vart bor du? Vore ju nice om du kunde hitta någon med en fungerande maskin så du kan testa lite prylar utan att köpa nytt.
-
Jag börjar misstänka att det kan vara automatchoken eller någon "box" som "låser" sig, jag bor i Göteborg, men har maskinen i Marks kommun, har en kompis som kommer över imon och skall titta på den. Men det känns så tråkigt när det inte är ett "vanligt" fel...
kommer ni på vad det skulle kunna vara så hör av er :) får väl lämna in maskinen på verkstad om jag inte löser det imon....
-
Automatchoken kan man väl koppla loss, värt att testa. Alltså ta bort strömmen.
Har du tagit ur stiftet och kollat hur det ser ut?
Både färg och om det blir fina gnistor.
-
Automatchoken är ju faktiskt lite misstänkt. :-\
-
Vet jag läst för många år sen att det kunde hända att Linhai tjuvstannade. Ner med cdi'n i frysboxen sen gick dom.
Minns jag nu inte helt galet skulle jag testa något sånt. :)
-
CDI.n styr den allt? jag menar är det den boxen som säger till ifall en motor är för varm tex.? skulle det kunna vara vattenpumpen som är trasig? eller någon givare som signalerar att motorn är för varm trots att den inte är det? känns ju tråkigt ifall man skulle behöva lägga 1000kr till på en cdi ifall det inte är den som är trasig...
Och vet någon var jag kan hitta sprängskisser i färg (eller åtminstone bättre kvalitet) min heter inte Linhai men det är precis samma komponenter, min heter Allroad 300 Buyang men har precis samma motor som Linhai 300
-
Jag har läst samma som Tripod.
Testa att stoppa den i frysen även om det låter helmuppigt.
-
Vet jag läst för många år sen att det kunde hända att Linhai tjuvstannade. Ner med cdi'n i frysboxen sen gick dom.
Minns jag nu inte helt galet skulle jag testa något sånt. :)
menar du att ifall man fryser ner den, så kommer det funka felfritt? jag får väl testa :D och hoppas på det bästa :headbang:
dum fråga kanske, men var sitter boxen? :hmmm:
-
Lossa huven framför styret. Där sitter säkringar och div relän + CDI'n. Det är förmodligen någon dålig lödning i cdi'n som gör att den stannar för dom som haft det problemet. Eftersom material utvidgas vid värme och tvärtom vid kyla så kan man om med lite tur spåra källan genom att lägga den i frysen. Givetvis lagas den inte men då vet man ju förhoppningsvis vart felet är.
-
Lossa huven framför styret. Där sitter säkringar och div relän + CDI'n. Det är förmodligen någon dålig lödning i cdi'n som gör att den stannar för dom som haft det problemet. Eftersom material utvidgas vid värme och tvärtom vid kyla så kan man om med lite tur spåra källan genom att lägga den i frysen. Givetvis lagas den inte men då vet man ju förhoppningsvis vart felet är.
skall kolla detta, tack för tipset...Snacka om grymt forum :headbang:
-
Här finns lite enkla skisser och reservdelar http://www.bilofritid.com/kategori/lroad-300-challenger
-
Jag har nu pillat på eländet :) och troligtvis så är det cdi boxen, eller vad säger ni? så här ligger det till.
När strömkabeln till tempgivaren sitter i medans jag kör och värmen stiger till tre streck (på displayen, displaen har sju streck eller sex) så stängs motorn av och det går inte att starta den förrän den har fått svalna ett bra tag. Grejen är bara den att vattnet inte är varmt i kylaren. Tar jag däremot bort strömkabeln till tempgivaren så går den fint??
jag/vi tror att cdi,n registrerar den som om att det är för varmt och startar inte förrän motorn är kall (vilket den är) troligtvis så är det något konstigt med den, för tempgivaren indikerar helt rätt (tre streck)...
vad tror du?
-
Jag tror inte på cdi, utan på automatchoken.
Den ska ju ur när den blir lite varm, och då blir nått knas och den lägger av.
Drar du ur tempgivaren så tolkar nog choken det som den är kall.
Prova koppla ur choken som jag skrev tidigare.
Kanske även ta loss den och kolla att den ser bra ut, vet inte hur man provkör den. Kanske går...
-
Jag tror inte på cdi, utan på automatchoken.
Den ska ju ur när den blir lite varm, och då blir nått knas och den lägger av.
Drar du ur tempgivaren så tolkar nog choken det som den är kall.
Prova koppla ur choken som jag skrev tidigare.
Kanske även ta loss den och kolla att den ser bra ut, vet inte hur man provkör den. Kanske går...
Då får jag kolla på det, hoppas att du har rätt. Men jag tycker ändå att det verkar konstigt att det skulle vara automatchoken. För om tempgivaren är utragen så borde väl chocken gå på och då borde tomgången vara hög? eller tänker jag fel? för när jag startar maskinen så är tomgången hög, för att efter en liten stund bli "normal" men det är klart att jag skall testa alla knep innan jag beställer delar....tack ännu en gång för tipset ()p
-
Jag tror att en besvärande cdi (som i vissa fall blivit bättre av en stund i frysen) har egna värmebekymmer som påverkar tändningen.
Tror inte den skulle bry sig om ifall du kopplar ur tempgivaren.
En e85 drickande opel kadett som jag hade en gång i tiden fick lite kallstartshjälp av att jag bröt kontakten med tempgivaren vid start. Då lurades den att tro att det var typ -50 eller nått sånt, och fetade på blandningen så den startade bättre än på bensin.
Hade kopplat in en givare från dörrbelysning, som gav kontakt tills man tryckte på den. Enkelt och smidigt...
Dock var ju det en insprutare, och man lurade ju styrboxen att ge mer bränsle.
I ditt fall med en förgasarprydd kines så påverkar ju tempgivaren inte på samma sätt, men ändå....
Dock kanske den går för snålt när automatchoken går ur helt, vet inte hur länge den är inblandad.
Eller så har du något problem som visar sig när den blir riktigt varm, typ tjuvluft eller något demoniskt. :DV
Och när du drar ur tempgivaren så kompenserar den med choken?
Sitter här och kastar pil kvart i fyra på morgonen...
Skulle den vara så smart att den bryter för att den blir för varm, då borde ju tempmätaren visa max tycker jag.
Hmmm..... Den verkar ju inte heller gladeligen starta på startgas, då känns det ju som att det kan vara tändningsproblem snarare än trilskande choke.
Testa med ett annat stift och stoppa det i tändhatten när den strular, alltså bara kör det i luften (jordat så klart) medans ditt vanliga stift sitter i. Då ser du om den får gnistor...
En del har ju haft liknande problem pga tändspole som blir grinig när den blir varm, men den hade du bytt och den borde ju inte bry sig om ifall du kopplar ur tempgivaren.
Finns ju en till liten rackare som är inblandad i gnistan, pickup coil eller nått sånt. Den lilla givaren som känner av på svänghjulet när det är dags för gnistan att komma, men inte heller den borde bry sig om tempgivaren...
Jag köpte en barnmaskin med isärplockad förgasare och med startproblem. Slängde ihop förgasaren och nötte sen på elstarten, blev fina gnistor och den fick bensin. Provade även startgas, så gott som stendöd ända tills jag skruvade lite på tomgångskruven.
Hjälpte inget att gasa med tumgasen, men lite på skruven så startade den direkt.
Märkligt!
Automatchoke på den....
Med den lilla sagan så ville jag bara flika in att det kan vara märkliga problem pga småsaker.
Slutligen så funderar jag på hur felställda ventiler beter sig, om dom kan ge dina bekymmer och även att det hjälper med urdragen tempgivare.
Vet inte hur ditt problem har kommit, eller hur långt maskinen har gått. Men det kanske ändå är dags att kolla ventilerna, tror inte det är så svårt på den motorn.
Jag borde kontrollera på min.... ':)
Har du även kollat slangen mellan förgasare och luftfilter? Eller provat skuva på blandskruven?
Lycka till med felsökningen, hoppas det är ett enkelt och billigt fel.
God natt... ()p
-
Min Linhai funkar så att när den är kall har den lite hög tomgång för att ganska snart sjuka till normal. Rör jag gasen för fort så dör den, verkar som att choke'n stängs av då.
Var sitter givaren?
Orsaken att dom ibland går att starta när cdi'n varit i kyla beror nog inte på annat än att materialet "rörs" då det är varmt/kallt så en dålig lödning eller spricka på tex ett kretskort ändras. Har nog inget med motorns temp att göra annat än strålningsvärmen förstås.
-
Jag tror att en besvärande cdi (som i vissa fall blivit bättre av en stund i frysen) har egna värmebekymmer som påverkar tändningen.
Tror inte den skulle bry sig om ifall du kopplar ur tempgivaren.
En e85 drickande opel kadett som jag hade en gång i tiden fick lite kallstartshjälp av att jag bröt kontakten med tempgivaren vid start. Då lurades den att tro att det var typ -50 eller nått sånt, och fetade på blandningen så den startade bättre än på bensin.
Hade kopplat in en givare från dörrbelysning, som gav kontakt tills man tryckte på den. Enkelt och smidigt...
Dock var ju det en insprutare, och man lurade ju styrboxen att ge mer bränsle.
I ditt fall med en förgasarprydd kines så påverkar ju tempgivaren inte på samma sätt, men ändå....
Dock kanske den går för snålt när automatchoken går ur helt, vet inte hur länge den är inblandad.
Eller så har du något problem som visar sig när den blir riktigt varm, typ tjuvluft eller något demoniskt. :DV
Och när du drar ur tempgivaren så kompenserar den med choken?
Sitter här och kastar pil kvart i fyra på morgonen...
Skulle den vara så smart att den bryter för att den blir för varm, då borde ju tempmätaren visa max tycker jag.
Hmmm..... Den verkar ju inte heller gladeligen starta på startgas, då känns det ju som att det kan vara tändningsproblem snarare än trilskande choke.
Testa med ett annat stift och stoppa det i tändhatten när den strular, alltså bara kör det i luften (jordat så klart) medans ditt vanliga stift sitter i. Då ser du om den får gnistor...
En del har ju haft liknande problem pga tändspole som blir grinig när den blir varm, men den hade du bytt och den borde ju inte bry sig om ifall du kopplar ur tempgivaren.
Finns ju en till liten rackare som är inblandad i gnistan, pickup coil eller nått sånt. Den lilla givaren som känner av på svänghjulet när det är dags för gnistan att komma, men inte heller den borde bry sig om tempgivaren...
Jag köpte en barnmaskin med isärplockad förgasare och med startproblem. Slängde ihop förgasaren och nötte sen på elstarten, blev fina gnistor och den fick bensin. Provade även startgas, så gott som stendöd ända tills jag skruvade lite på tomgångskruven.
Hjälpte inget att gasa med tumgasen, men lite på skruven så startade den direkt.
Märkligt!
Automatchoke på den....
Med den lilla sagan så ville jag bara flika in att det kan vara märkliga problem pga småsaker.
Slutligen så funderar jag på hur felställda ventiler beter sig, om dom kan ge dina bekymmer och även att det hjälper med urdragen tempgivare.
Vet inte hur ditt problem har kommit, eller hur långt maskinen har gått. Men det kanske ändå är dags att kolla ventilerna, tror inte det är så svårt på den motorn.
Jag borde kontrollera på min.... ':)
Har du även kollat slangen mellan förgasare och luftfilter? Eller provat skuva på blandskruven?
Lycka till med felsökningen, hoppas det är ett enkelt och billigt fel.
God natt... ()p
oj det var ett lång brev :) så otroligt vänligt av dig att lägga ner så mycket tid för att hjälpa mig. Mitt brev blir dock inte lika långt.
Jag testade att köra med den igår natt, och då körde jag i ca. 20min och den funkade hur bra som helst. Skall tilläga att det var ca. 12grader ute. När jag startade den imorse så startade den utan några som helst problem, jag lät den stå på tomgång, och efter ca. 20min så dog den, och då fick jag vänta ett bra tag innan jag kunde starta den. m.a.o står jag på ruta ett igen...Men! jag noterade följande...
när jag satte på tändningen så kom det ett pysande ljud och det kom ut lite rök från förgasaren och "pös" till...startade den och den gick igång. Dock så märkte jag att choken var igång säkert i en minut innan den gick ner i varv, efter en liten stund så gick den upp i varv igen...men den dog inte...SÅ det kanske är automatchoken som spökar? frågan är bara hur man kopplar loss den, eller vad jag skall göra..
Maskinen har gått dryga 100timmar. Ventilerna har jag inte ställt in. Slangen mellan förgasare och luftfilter har jag bytt. Har inte skruvat på blandskruven. Tomgångsskruven kanske jag borde testa också...så tråkigt när det inte är ett uppenbart fel...tacka vet jag gamla bilar som inte hade massa onödig elektronik i sig :)
hoppas att du sov gott :)
-
Har du haft detta problem länge eller bara nu när det blivit sommarvarmt?
En del har ju haft problem med kokande bensin i förgasaren eller ånglås, vet inte närmare hur problemet visar sig.
Men tror det blir liksom ett tryck i förgasaren som gör att inte bränslet hamnar där det ska.
Och då är det väl strålningsvärme från cylindern eller avgasröret som orsakar problemen, vilket borde tyda på att den går för varm. För mager blandning ger mer värme.
Så kanske läge att testa skruva lite på blandskruven, skriv gärna upp ditt utgångsläge.
Tror en bra grundinställning är in till botten och 1 1/2 varv utåt.
Och sen prova sig fram lite med ett kvarts eller halvt varav i taget.
Går den för snålt borde stiftet visa det, hur såg stiftet ut som du plockade ur?
Automatchoken borde man kunna koppla ur genom att lossa en kontakt tycker jag. Minns inte riktigt hur det ser ut, kanske inte lika på din heller som på min.
-
jag har haft problemet i ca.1,5månad, fast det är dom senaste 3veckorna som det har varit såhär. jag skall pilla med blandskruven så fort jag får tid. För nu börjar det bli jobbigt utan fyrhjuling :) stiftet jag plockade ut såg bra ut, lite sotigt men inget annorlunda. Jag hittade kabeln till automatchoken, men det hjälpte föga tyvärr.
-
Var och testade fyrhjulingen förut, och den gick som en klocka. Körde i ca. 15min, kommer tillbaka till garaget, då hör jag hur fläkten till kylaren går igång. (jag har tagit bort strömkabeln till temp givaren) stänger då av motorn och testar att starta igen, men får samma fel som innan. Nu undrar jag ifall det kan vara kylaren som det är knas på? eller om det är CDI boxen som av någon anledning indikerar på att motorn är för varm. Jag kan säga att motorn är inte onormalt varm, jag menar jag kan köra in ett finger i "kylarvattnet" utan att jag bränner mig, tippar på att det är max 60grader. Jag har nu plockat bort cdi boxen och lagt den i frysen över natten som vissa av er rekommenderade. jag börjar snart tro att det är boxen som det är fel på. Och funderar på att beställa en...Men även här så blir jag lite fundersam. Jag surfade efter en box oxh hittade en som kostar 390kr på http://www.tomatrading.se/products_singel.php?artnr=439&bild=&newartnr=9030078&farg=
och en som kostar 969kr på http://www.atvstore.se/butiken/index.php?_a=viewProd&productId=1609
är det samma box? om inte hur kan det skilja så mycket i pris?
nä nu ska jag försöka sova och förhoppningsvis så finns det massor med svar när jag vaknar ()p natti natti
-
Kom på ett fel jag fick på min Linhai, visserligen i kyla efter regn men i vänster handbroms sitter en liten microbrytare (på undersidan av handtaget). Det är startspärren och den kärvade pga is i den och då gick maskinen inte att starta. För mig hjälpte WD40 och värme.
Du menar alltså att maskinen går bra tills du stänger av den?
Annars skulle jag testa att starta den kall och sen köra runt i lugnt tempo, hålla koll på tempen och sen om den dör. ( valfritt hur långt ifrån hemmet man åker... ;) )
Om den stannar skulle jag direkt kolla om den har gnista för har den det och inte har misstänt kan det ju inte vara cdi'n utan förmodligen bränslesidan. Har den inte gnista skulle jag gissa på tänspole eller cdi.
Ang cdi så nog skulle jag testa den här http://www.tomatrading.se/products_singel.php?artnr=439
-
Kom på ett fel jag fick på min Linhai, visserligen i kyla efter regn men i vänster handbroms sitter en liten microbrytare (på undersidan av handtaget). Det är startspärren och den kärvade pga is i den och då gick maskinen inte att starta. För mig hjälpte WD40 och värme.
Du menar alltså att maskinen går bra tills du stänger av den?
Annars skulle jag testa att starta den kall och sen köra runt i lugnt tempo, hålla koll på tempen och sen om den dör. ( valfritt hur långt ifrån hemmet man åker... ;) )
Om den stannar skulle jag direkt kolla om den har gnista för har den det och inte har misstänt kan det ju inte vara cdi'n utan förmodligen bränslesidan. Har den inte gnista skulle jag gissa på tänspole eller cdi.
Ang cdi så nog skulle jag testa den här http://www.tomatrading.se/products_singel.php?artnr=439
var precis ute och testade fyrhjulingen, den funkar bra, dock så märker jag nu att vid gaspådrag så bluddrar den? förmodlingen så behöver man ställa in blandskruven...Fläkten gick på men stängde av efter en liten stund, testade att ha cdi boxen i frysen inatt.....dock så har jag fortfarande inte tempsladden i temgivaren. Skall dock testa detta lite senare....för om det fungerar med den i så måste det ju utan tvekan vara cdi boxen som har en kalllödning eller liknande. jag skall titta på givaren du pratade om....
jag återkommer:)
kommer du på fler saker så bara skriv, och jag lovar att komma med rapport när/om jag får fixar problemet.
-
förresten vad var det för skillnad på cdi boxarna jag länkade till? det kanske är likadana? priset skiljer ju sig sjukt mycket..
-
Bilofritid.com , bil och fritid i sandviken har reservdelar både till linhai och allroad.
Vilken årsmodell har du?
I deras listor var ju den till allroad dubbelt så dyr, vet ej varför. Kanske värt att kolla med dom...
-
Bilofritid.com , bil och fritid i sandviken har reservdelar både till linhai och allroad.
Vilken årsmodell har du?
I deras listor var ju den till allroad dubbelt så dyr, vet ej varför. Kanske värt att kolla med dom...
Ringde till bil och fritid idag men jag måste säga att jag ger inte mycket för deras service, först så fick jag vänta i 20min i tele kön, och en röst talade ändå om att för att komma till service verkstaden så välj 2. När jag väl kommer fram så så svarar en herre och ojade sig över att telefonen ringer hela tiden och att han var ensam och alla andra var på semester och kommer inte tillbaka förrän om ett par veckor och att Han kunde inte säga vad felet var (vilket jag självklart förstår, men jag tänkte att han kanske har hört eller varit med om liknande problem) men han tyckte att jag skulle beställa en cdi box (efter att jag frågat honom ifall det kunde vara det som var felet) men att jag skulle ta den billiga modellen som är till LInhai? jaja jag får kolla med någon annan.
årsmodellen på min fyrhjuling är 2007
-
Fick pratat med en trevlig herre på tomatrading, och han trodde att det kunde vara antingen cdi boxen eller statorn...Googlade lite och hamnade på en snöskoter sida, där vissa skrev att dom hade liknande problem som jag har...och mycket riktigt så skrev några som haft problemet innan att deras stator varit trasig (fel laddning) dör när den når arbetstempratur....så ikväll skall jag beställa cdi box, en stator, packning mm....håll nu tummarna på att det funkar :) jag lovar att återkomma ifall det funkar....och om det finns någon som fler tipps så tar jag gladeligen emot dom...
-
Vad kostar grejerna då?
Om det är statorn borde du väl kunna mäta dig fram till det?
-
Vad kostar grejerna då?
Om det är statorn borde du väl kunna mäta dig fram till det?
statorn kostar 940kr, cdi boxen 390kr, ganska små pengar. Det går säkert att mäta, men jag känner att det är värt att testa, och om det visar sig att den är hel så kan man ha det i reserv ()p
-
Jag har lite lätt begagnade delar till Linhai 300, om du är intresserad?
Stator och CDI som endast är provmonterat, samt en ny drivrem till variatorn.
Skicka PM om du är intresserad.
-
Tänkte uppdatera lite...
Som jag skrivit tidigare så har jag haft problem med min ATV. märk väl att jag skrev "HAFT FEL" jag har bytt nästan allt på den nu :) men det sista jag bytte nu var stator samt CDI BOX, Tippset att det kunde vara statorn som var kass fick jag av Tony som jobbar på tomatrading...Jag började då googla lite på problemet med stator, hamnade då i ett forum för snö skooter. Där var det en del som skrev att deras snö skootrar dog när dom blev varma. Och då var det någon snubbe som håller på och lindar om generatorer mm. som skrev att när en motor kommer upp i "arbetstempratur" så dör den ifall statorn är trasig. Tydligen så är det svårt att mäta upp statorn ifall man inte har "verktyg" för det. Sagt och gjort så beställde jag i allafall en stator samt en cdi box samt packning för 1500kr inkl.frakt....Fick grejerna idag, efter mycket strul (posten som vanligt) monterade statorn, satte dit ny packning och fyllde upp med olja...för att konstatera att skiten läcker olja SUCK :banghead: jaja bara att lossa igen, men tänkte att jag skall försöka starta den innan för att se så att allt är som det skall....då hör jag bara klick klick??????? vafaaaan tänkte jag....Men hittade snabbt felet. Kabeln till startmotorn hade lossnat PHUUU! satte dit den och testade igen. Den startade....Jag plockade ner statorn igen, tog en ny packning, samt packning i tub (från biltema) skruvade tillbaka skruvarna...Sen startade jag fyrhjulingen igen. Och den bara går och går och går och går!! så himla gott, körde med den i en timma utan något som helst problem....nu får jag väl hoppas på att den kommer funka en lång tid framöver...
vill tacka alla som engagerat sig i mitt problem jag haft, grymt bra forum...Och jag kan numera kalla mig för semipro när det gäller Linhai 300 :)
ha en underbar kväll/natt allihopa, jag kommer iallafall sova gott
-
Skönt att det funkar!
Hoppas du får många trevliga mil nu!
-
Kul att du löste det!
Det är nog första gången jag hör om statorproblem på en Linhai, men det kan väl hända alla?
Det är ju ultravanligt på Raptor 350 iallafall.