ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Elisb skrivet 9 juli 2014 kl. 17:53:16
-
Problem. Imorgon har jag bokat besiktning och nu äntligen ska man få åka ut och njuta. Vad händer?. Jo jag har just köpt hojen. Den går fint när man startar den och även ger gas efter att den blivit varm. När jag ska släppa ut kopplingen känns det precis som man startar från fel växel. Den dör när man ska gasa på. Vad göra? Ingen kunnig nära Smyge som vill tjäna en femhindring?. Har ej gjort rent förgasaren. Please help!
-
Har den choke? Blir det skillnad med den i eller ur?
Är du säker på att det är ettan du försöker på?
-
Den har manuell choke.Är den varm vill den dö på tomgång med choken i. Ja det ska det vara. Ettan ner resten upp?
-
Då verkar ju choken funka som den ska.
Rullar den som den ska? Utan växel.
Har du den avstängd och rullar med växel i så känner du vilken växel det är, är det ettan går det riktigt trögt och motorn snurrar rätt bra. Högre växlar ger mindre motstånd och färre varv på motorn.
Du får väl prova att trampa i olika växlar och känna att du är rätt ute.
-
Prövat dina tips men får inte till det. Börjar misstänka att lådan är trasig. Känns som man kan trycka ner för ettan mitten N sedan resten känns det som en växel upp bara. Kan jag vara rätt ute?
-
Man brukar få rulla/gunga maskinen lite för att kunna växla utan att köra.
Kan du filma en snutt vad som händer när du ska iväg?
-
Har inge batteri kvar på telefonen. Det som sker igentligen är att jag startar den går fint , lägger i ettan och börjar släppa kopplingen, kommer ingen kraft orkeslöst som man har 2-3an i typ. Kan det vara skit i munstyckena?
-
känns det som orken i motorn tar slut, eller är det något fel i drivlinan? Alltså att det går för tungt...
Är det orken i motorn så kan den få för dåligt med bränsle, kolla att allt sitter fast (förgasaren och det runtikring) och att slangar sitter som dom ska.
Testa även att vrida över bränslekranen till reserven så att det inte bara är klent med soppa.
Kan även vara ide att ta ur stiftet och kolla hur det ser ut, byta om man har något annat som passar.
-
Spontant känns det som orken tar slut. Har just fyllt på bensin. Stiften ser lite mörka ut men inte blöta. Luftfiltret har jag beställt ett nytt och väntar på det likaså stift. Ska tilläggas att den enbart gått knappt 10 mil sedan 2006. Ska vara bytt bränsle osv varje år. Från bensinkran går en slang rakt in i förgasaren var e bensinfiltret?
-
Bränslefiltret ska nog sitta på slangen till förgasaren, så du har nog inget. Eller om det kanske sitter i tanken.
Prova ta loss slangen och kolla att det rinner som det ska, bensinen från tanken alltså.
Har du vanlig kran eller är det någon vakumstyrd historia på den där?
Kom felet efter du tankat? Från mack eller dunk?
-
Den är nyköpt. Jag fick den hit körd och jag provade lite snabbt. Funkade hyfsat och tänkte att den behövde köras in. Man vrider på bensinen själv. Så felet har funnits innan. Man blir så trött nör man ville ut och åka. Trodde jag gjorde ett klipp på 10 tkr
-
Hur ser luftfiltret ut då? Provat utan?
Om den lägger av när du ska iväg, startar den direkt efter det?
Är stiften mörka går den nog för fett, för mkt bensin alltså. Eller för lite luft...
-
Jag öppnade luft lådan tog ur filtret och starta gick sådär och kände ingen större skillnad tror jag. Den startar direkt igen. Jo precis läst mig till det om stiften.
-
Har du testat starta i farten, alltså knuffa den i lite fart samtidigt som du släpper ut kopplingen?
Tänkte ifall den kan gå på lite högre varv bara man kommer igång.
Alternativet är ju att varva lite mer och slira mer på kopplingen, men synd att nöta på den i onödan.
För nu kommer du inte iväg alls?
-
Jag har slirat och halvsprungit med mera. Jo den rör på sig en bit men ju längre kopplingen släpps så börjar den slockna. Kan det vara skit i munstyckena? Var så helvetes trångt därinne. Tänkte ta loss koppen först och blåsa munstyckena iallafall.
-
Skadar ju inte att prova göra rent.
Men du känner att det är rätt växel i, och det är bara motorn som är svag. Är det fel växel så stannar ju motorn långsamt typ.
Har du ettan i och rullar i typ gångfart så bör den väl hålla tomgångsvarv ungefär. Även om den är svag borde du kunna hålla den igång med lite påskjutshjälp.
Kopplingen helt ute...
-
Jag tror det ettan ska vara neråt och inga andra växlar ligger neråt. Den stannar lite långsamt. Puttar man på så går den säkert. Fan vad snäll du är som försökt hjälpa till
-
Om du slänger en jeepdunk eller nåt under bakaxelklumpen och lägger i växel... dvs med bakhjulen i luften.. vad händer då?
-
Intressant kan lyfta den imorrn. Vad kan det bevisa?
-
Jadu... Eftersom den knappt gått nått lär den ju inte vara utsliten. Så din investering i maskinen tror jag är helt ok.
Börja med att försöka göra rent förgasaren.
Prova du Hydros ide också!
Dock kan det ju bli torrsprickor i slangar eller tex insugsgummit, det kan nog ge dina problem.
Prova vicka runt förgasaren lite medans den är igång, ändras gången i något läge kanske du hittat en spricka där den drar tjuvluft.
Man kan även spraya startgas runt den för att se om den drar i sig tjuvluft, då ökar tomgången om den drar i sig gas.
Nu ska jag sova lite, upp om fem timmar... Blä!
Lycka till!
-
Det är ju skillnad att flytta en hjuling på 250 kg inkl förare... och att få ett par hjul att rotera.
Detta felet känns ju liksom lite lustigt och med det testet kan man ju utesluta vissa saker, tex att frambromsen ligger an mm.
-
Ska kolla upp det. Tack för alla super tips sov gott! . Hydro jag testar det. Too be continued
-
Uppdatering. Höjde upp den och den verkar rulla på alla växlar obehindrat. Snurrat alla däck så inte bromsen ligger på. Att det inte finns flygande mekaniker i Skåne som skulle kunna rycka ut för en bra peng.
-
Den gick alltså att köra bra med hjulen i luften?
Svarar bra på gasen och går att växla upp?
-
Ja det tycker jag. Rassla lite om kedja osv men så låter det väl. Tänkte först maxvikt 100 kilo på hojen jag 87 men det borde den väl klara. Byter luftfilter o stift senare idag.
-
Tack gott folk :djump:. Nu jävlar går den. Det var tändstiften som var dåliga. Nu går den perfekt. Tack för all hjälp !
-
Trevligt fel! ()p
Hoppas du får många trevliga mil nu!
Kanske läge att kolla eller byta olja på den? Så du vet att det är schysst där.
-
Verkligen. Ja hoppas verkligen på det. Tycker inte fläktarna på kylaren går igång riktigt i tid när det har blivit lite extra varm när den stått still får se om dom vaknar till. Ja precis bytte olja och luftfilter på en gång. Nu bara besiktning kvar men det ska väl vara lugnt. Tack igen du
-
nej var samma på min känns som dom inte starta förens det har blivit onödigt varmt inget problem när man rullar men jag kopplade en extra kabel och brytare så jag kan köra en fläkt manuellt när man är bus åker.