ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Kjarri skrivet 5 juli 2014 kl. 15:52:43
-
Har en 2012 Smc 700 jumbo max.
1.
Den kylarfläkten går startar inte och jag kan inte känna att kylarvätskan går runt.
Har någon hamnat i samma sits eller har aning om hur jag löser detta ? :knupple:
2.
Ett annat problem är att kör jag ut på vägarna och gasar på, eller kört den ett tag så går säkringen för motorn och 4x4, en 10A och den dör. :(veryangry):
3.
Den smäller ordentligt när jag gasar hastigt och när jag släpper gasen hastigt !!
tomgången verkar i bland lite lågt ställd så jag får kärringstopp när jag lägger i växeln i bland. :tickedoff
:banghead:
:help: Tacksam om någon har några tips :help:
-
Har en 2012 Smc 700 jumbo max.
1.
Kylarfläkten startar inte och jag kan inte känna att kylarvätskan går runt, så motorvärmen går fort upp till 100 grader och strax där över !
Har någon hamnat i samma sits eller har aning om hur jag löser detta ? :knupple:
2.
Ett annat problem är att kör jag ut på vägarna och gasar på, eller kört den ett tag så går säkringen för motorn och 4x4, en 10A och den dör. :(veryangry):
3.
Den smäller ordentligt när jag gasar hastigt och när jag släpper gasen hastigt !!
tomgången verkar i bland lite lågt ställd så jag får kärringstopp när jag lägger i växeln i bland. :tickedoff
:banghead:
:help: Tacksam om någon har några tips :help:
-
Hittade du någon lösning med ditt problem med fläkten?
Min har nämligen oxå råkat ut för samma problem idag...
Har oxå en J Max 2012...
Frid / Magnus
Har en 2012 Smc 700 jumbo max.
1.
Den kylarfläkten går startar inte och jag kan inte känna att kylarvätskan går runt.
Har någon hamnat i samma sits eller har aning om hur jag löser detta ? :knupple:
2.
Ett annat problem är att kör jag ut på vägarna och gasar på, eller kört den ett tag så går säkringen för motorn och 4x4, en 10A och den dör. :(veryangry):
3.
Den smäller ordentligt när jag gasar hastigt och när jag släpper gasen hastigt !!
tomgången verkar i bland lite lågt ställd så jag får kärringstopp när jag lägger i växeln i bland. :tickedoff
:banghead:
:help: Tacksam om någon har några tips :help:
-
Kolla upp att era maskiner är rätt bestyckade.
Det är något man får ta upp med att 1 servicen utförs.
Min smc mbx 720R -14 sköt och blev satan så varm, glödrött grenrör.
Men nu efter att bestyckningen gjordes, så blir den inte varm samt inget smällande och den går mycket bättre.
Vid inköp så brukar smc 700cc serien vara avstrypta ()p , men inte bestyckade rätt.
Nu vet jag dock inte om ni har dessa atv med insprutning, och då är det nog bara att låta optimera styrboxen på den. Ny programvara.Hoppas ni hittar lösningen på erat problem, på detta fin fina forum.
Mvh
-
Tack för ditt svar!
Jag har förgasare och visst smäller den en del.
Ska be dem se över det vid nästa service vid 150 mil.
Frid / Magnus
Kolla upp att era maskiner är rätt bestyckade.
Det är något man får ta upp med att 1 servicen utförs.
Min smc mbx 720R -14 sköt och blev satan så varm, glödrött grenrör.
Men nu efter att bestyckningen gjordes, så blir den inte varm samt inget smällande och den går mycket bättre.
Vid inköp så brukar smc 700cc serien vara avstrypta ()p , men inte bestyckade rätt.
Nu vet jag dock inte om ni har dessa atv med insprutning, och då är det nog bara att låta optimera styrboxen på den. Ny programvara.Hoppas ni hittar lösningen på erat problem, på detta fin fina forum.
Mvh
-
Min gick varm och jag kom fram till att det var tempgivaren som styr fläkten. Den sitter på vänster sida av kylaren i färdrikting. När den gav upp satte jag dit en vippströmbrytare och körde den manuellt tills den nya kom på posten.
-
Tack för ditt svar! Jag har redan lokaliserat tempgivaren. Det verkar vara fler som fått byta den. Är det så enkelt att fläkten går igång om man kortsluter sladdarna till givaren?
O0
Min gick varm och jag kom fram till att det var tempgivaren som styr fläkten. Den sitter på vänster sida av kylaren i färdrikting. När den gav upp satte jag dit en vippströmbrytare och körde den manuellt tills den nya kom på posten.
-
Ja så brukar det vara generellt. Kontakten är öppen i viloläge men sluts när temperaturen nåt ett visst antal grader.
Lägg ihop dom så bör fläkten gå igång. Om inte får du felsöka på fläktsidan. Fläktmotor, kontakter etc.
-
Ja det är helt rätt, bygla ihop kablarna så ska fläkten starta.
Jag strapsade fast en vippbrytare i styret och körde den manuellt.
Tempen såg jag i instrumentet och startade fläkten vid behov.