ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Brolle81 skrivet 1 juli 2014 kl. 08:25:21
-
I söndags så var dagen kommen då min Raptor skulle svika mig. I fredags gick den hur fint som helst till och från besiktningen sen parkera jag den i garaget och i söndags när jag skulle ta en sväng så ville den inte. Startmotorn driver runt hör man och batteriet visar 12,4v jag har ström på de flesta kontakter som jag provat. Men startkablar fick jag igång den 3 ggr men den klara inte riktigt hålla sig på tomgång.
Jag har haft loss tändspole slipat rent från skit på kontaktytorna. Lossat och satt ihop alla kontakter jag lyckats hitta. Provat mäta ohm och v lite här och var. Dock får jag inga konstanta utslag på vare dig pickup coil kontakten vid sadeln likaså sviker tändspolen att ge konstant utslag men det kanske beror på att pickupen är död? För gången är stator pickup -> Cdi -> tändspole -> tändstift för en gnista ?
Funderar på att åka in och köpa tändspole först för man tycker att vore stator, pickup coil eller Cdi sönder skulle jag inte fått igång den med startkablar. Jag testa igår att ta startkablar utan framgång likaså startkablar direkt på kablarna utan raptorns batteri utan någon tur.
Det finns ingen i Borås trakten med en raptor 350 eller ? Tänkte utifall man skulle kunna låna cdi, tändspole och stator kåpa för en snabb felsökning ? För jag misstänker att stator etc från 700 är helt fel.
-
Jag hade samma problem förra året. Bytte: Generator / Stator, tändstift och tändspole men den startade inte.
Beställde då en ny cdi box och då startade den direkt och har rullat ca 500 mil till utan startproblem.
Så cdi box är mitt tips.
-
Tänkte att jag börjar nog med att ta hem en RMstator generator inkl pickup coil från loeffler 9/10 verkar ju rösta för att det just är pickupen som brukar strula är det inte det får jag väl gå vidare med tändspole och slutligen en CDI box. Det känns ju dumt att börja i den mest osannolika änden .
-
Ska gå att mäta om felet sitter i generatorn.
behövs ny packning och oljebyta för att byta den.
det kändes ganska onödigt när jag bytte den på min i när den inte var trasig.
-
hittade stator och packning på loeffler för fullt överkomligt pris och har dubbel och trippel kollat alla ohm och watt som skall kunna påverka. Har till och med haft hit en bekant som jobbar med el och han dömde ut pickupen med den ger helt enkelt 0 ohm när den ska ge 450-530 ohm. Olja behövs inte byta bara till att välta maskinen åt andra hållet så flyter den över till andra sidan. Har redan öppnat kåpan en gång så det har jag koll på. Ska se om jag kan hitta en packning till andra sidan med och slänga med det för jag har tänkt se över min koppling när jag ändå är igång , samt att jag tagit loss tank och kåpor för att ställa in ventilerna när den ändå inte går att köra.
-
Så ny går den igen det var pickupen. Nya kom idag 10 minuters installation och 525 ohm motstånd i den, den gamla hade 0
-
Grattis o bra jobbat för f*n!! ()p ()p ()p
-
Tackar , det är tur att forum och youtube finns.. annars hade det varit verkstad som gällt.
-
Inte bästa bilden men så såg det ut när det vart monterat och klart. Värst var att få bort den gamla torra packningen. Nästa operation blir att öppna högra motorsidan för att se över kopplingen.