ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: gasse skrivet 19 oktober 2006 kl. 19:31:32
-
Hej
Funderar på att öka hjuldimensionen från 19 till 21 tum fram och från 18 till 20 bak , synpunkter , erfarenheter?
200 kubikare .
Gassen :D
-
risken är att den kommer att kännas slö....o gå fortare.... :lol:
-
inga erfarenheter men som klotsvenne sa så kan den bli slöare. så ev måste du dreva om den. Men den kommer även att ta sig bättra fram i teräng.
-
Jo men frågan är hur mycket det gör på accet, det är ju snyggare och bättre med större hjul.
-
Jo men frågan är hur mycket det gör på accet, det är ju snyggare och bättre med större hjul.
-
Om du sätter på större fälgar på en 200:a bör du sätta däck med lägre profil för att den ska orka upp i fart.
-
Om du sätter på större fälgar på en 200:a bör du sätta däck med lägre profil för att den ska orka upp i fart.
Någon formel för detta har jag inte utan man får nog prova sig fram.
-
Va?! :?:
Är du förvirrad, Stene? :wink:
-
Va?! :?:
Är du förvirrad, Stene? :wink:
Som fan.. Skulle ju inte citera dig utan Gasse:
"Jo men frågan är hur mycket det gör på accet, det är ju snyggare och bättre med större hjul."
Sorry :-)
-
Ok lite förvirrad är det en fördel att öka fälgdimensionen med lägre däckprofil istället för att behålla den nuvarande fälgen?
-
Rullomkretsen vill du ju inte ändra för mycket på. Större omkrets= högre utväxling vilket innebär tröttare acc, mindre omkrets= lägre utväxling, ilket innebär bättre acc men högre motorvarv uppe i fart.
-
med lägre däckprofil och större fälgar så förlorar du lite av greppet i däcken oxå!
med högre profil och mindre fälgar så kan däcket röra sig mer och det gör att greppet i däcken blir bättre!
men det är bättre med lågprofil om man ska åka landsväg!