ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Chillchill skrivet 26 juni 2014 kl. 20:32:57
-
Hej,
Är ny i det här med atv/quad men tänkte nog köpa mig en som jag kan använda att pendla till jobbet med men även köra lite grusvägar och kanske lite lite crossbana.
Den kommer i huvudsak användas för pendling och lite nöjesåkning då jag aldrig kört quad eller cross förut.
Jag har hittat två fina quadar i närheten som jag fastnat lite för och funderar på att kolla på. Den ena är billigare och det är en polaris Predator 500 -06 och den andra dyrare är canam 450 ds x -09. Egentligen är prisskillnaden inte av så stor vikt men är denlikvärdiga vill man ju ha den billigare :)
Polarisen för 27000 har nya däck (terräng) och även bra dubbdäck vilket är bra för mig som gärna pendlar sommar som vinter.
Can-amen för 35000 har slitna däck som snart måste bytas, den har dock nya landsvägsdäck utan fälgar.
Båda har nerfbars och sådana likvärdiga tillbehör.
Vad skulle ni rekommendera av dessa två?
Har läst att Can-am är starkare och lättare men kanske även innebär mer service vilket allt skoj brukar göra?
Jättetacksam för svar om ni har någon input då jag gärna skulle gjort ett köp snart :)
Mvh Christoffer
-
Det är inga jättebra hojjar att pendla med någon av dem, rätt täta intervall.
Men Ds 450 alla dagar i veckan.
-
Tack, bra att veta!
Hur pass täta intervaller är det? Har totalt cirka en mil till jobbet tur och retur, fin asfaltsväg. (Egentligen cyklar jag men vore kul att testa nåt annat också) :)
Vore det bättre med en raptor 350 el liknande? Är 190 Cm lång, väger cirka 80 kg om det är till något avgörande för de mindre maskinerna.
Bor i Östersund så det vimlar inte av quadar på marknaden direkt :)
-
Tack, bra att veta!
Hur pass täta intervaller är det? Har totalt cirka en mil till jobbet tur och retur, fin asfaltsväg. (Egentligen cyklar jag men vore kul att testa nåt annat också) :)
Vore det bättre med en raptor 350 el liknande? Är 190 Cm lång, väger cirka 80 kg om det är till något avgörande för de mindre maskinerna.
Bor i Östersund så det vimlar inte av quadar på marknaden direkt :)
Är man lång och har lite pengar så är Raptor 700 värd att ta en titt på.
Är själv 193 och fick fin plats på raptorn, en 450 är lite mindre med allt vad det innebär.
-
Eftersom fenris alltid klagar när jag talar gott om raptor 350, kan ni vara förberedda på att han kanske gör det nu med. Men jag är några ytterligare centimeter längre än han och trivdes utmärkt på 350in. Upplevde aldrig den som direkt liten. Vill man åka stort kan man ju åka buss.
-
Skulle ni rekommendera en raptor 350 framför en Can-am ds 450x? Om man till stor del skall pendla men även vill ha lite roligt med quaden.
Raptor 350 finns också till salu i mitt närområde så det vore ju också ett val förstås :)
Jag kommer troligtvis inte köra mer än ~50 timmar/år så jag vet inte hur mycket service det blir på de olika på den tiden? Hur mycket är det att göra förutom olja/filter? Är det 25 timmars serviceintervall på en can-am? Vad är det på yamahan?
Yamahan är ute för 15000 mindre än can-amen också, så det skiljer rätt bra i pris på dom.
-
Jag skulle ju lätt valt en LTZ 400 framför en raptor 350. Lite större, liter mer effekt samt bättre dämpare. Ser ingen anledning till att välja 350:in alls faktiskt....
LTZ:an är en kanonmaskin som brukar gå att hitta för ca 25-30.000 i fint skick.
-
350:n och 450:in är skillnad som natt och dag.
Den ena är en barnhoj som går som en moppe och den andra är top of the line prestandamaskin.
350:n är ett uselt val.
Köp DS och vet att du har något av det bästa.
Sälj den till mig sen när du tröttnat!
-
Råkade bli denna idag, så det blev Can-am 450. ()p ()p
-
Grattis! Du kommer ha långt hem sen från jobbet!