ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: medkit skrivet 19 juni 2014 kl. 08:50:51
-
Är helt färsk på det här med fyrhjulingar men försöker lära mig de mest grundläggande underhållsåtgärderna på lilla monstret. Igår så vågade jag mig på att byta kylarvätska och började då med att tappa från tapp pluggen vid vattenpumpen och sedan tömde jag behållaren. Jag fick göra om proceduren två gånger då jag tappade i behållaren första gången och de vägrade gå ut i systemet. Andra gången fyllde jag radiatorn till max, varmkörde och lät de sjunka undan och fyllde sedan på igen.
Nu är jag orolig att det har kommit luft i systemet då fläkten startar väldigt fort då den står på tomgång, det var också väldigt lite kylarvätska som sjönk efter varmkörningen.
Kan någon kunnig själ här beskriva hur ett korrekt byte av kylarvätska ser ut i ltzan samt hur man tappar systemet på luft?
//medkit
-
Vet att detta är en gammal fråga men för er som råkar ut för samma så rekommenderar jag att montera bort vattenpumpen och kolla så inte felaktig glukol ätit sig igenom magnesiumet i kåpan. Känt fel på dessa och det leder till att kylarvattnet kan rinna vidare ner i oljan om det ätit sig igenom helt. Tänk på att beställa nya packningar till kåpan innan för det är stor risk att de går sönder vid demontering.