ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: dgn skrivet 14 juni 2014 kl. 17:20:58

Titel: MXU500 -07 lite gas->dör
Skrivet av: dgn skrivet 14 juni 2014 kl. 17:20:58
Hej, är rätt grön när det gäller motorer. Jag övertog en MXU500 från min far som blev sjuk. Den hade då gått 27mil. Innan jag tog över den hade den stått i flera år. Den blev inte tömd på bränsle så all torkad bensin hade lämnat en grön hinna överallt i förgasaren.

Jag har tagit isär förgasaren helt och rengjort i en ultraljudstvätt. Efter lite experimenterande så såg vanligt tvättmedel ut att ta bort den där hinnan (harts) bra, till skillnad mot alla möjliga kemikalier jag provat innan. Allt ser rent och fint ut. Har kollat och justerat ventilspel också. Ny bensin, nytt tändstift. Har kollat med startgas runt intaget och det verkar tätt. Har justerat flottören efter verkstadsmanualens mått. Jag har kollat så det finns ett spel på chokewiren. Plockade isär och rengjorde förgasaren idag igen i tron om att det kanske lossnat någon liten hartsbit jag inte lyckats fått ur sist, men det är precis samma sak efteråt.

Nu startar den lätt, går bra på höga varv men tomgången är en katastrof. Innan jag rengjorde lågfartsmunstycket så kunde jag justera tomgången så att den gick från låg till hög. Problemet var att den dog hela tiden på lägre varv. Efter rengöringen så kan jag ha betydligt lägre tomgång utan att den dör men det är på gränsen till för lite och jag kan numera inte ställa upp tomgången! Om jag låter maskinen gå på tomgång och jag sakta trycker in gasen så dör den. Om jag tvärgasar så varvar den upp bra. Med andra ord så dör den då jag försöker justerar upp tomgången så den känns stabil.

Till saken hör att den varit inne på verkstad när den var ny. Jag har för mig att det var för att den är svårstartad och min pappa minns inte. Man vet ju aldrig vad de gjort då. Bytt lågfartsmunstycke? Nål? Annat knäppt? Jag märker ingen större skillnad då jag skruvar på bränsleskruven. Den var på 1.5 varv då jag tog isär förgasaren, men jag tycker att den känns bäst då den är helt inskruvad, och det tyder på att något är galet. Då ryker den inte svart och känns rappare vid fullt gaspådrag. Det finns alltså ett läge på tomgångsskruven där den orkar gå på tomgång. Sänker man så dör den. Höjjer man så dör den också. Varför kan jag inte höjja tomgången eller ge lite lite gas? Blir rätt galen. När jag tömde tanken så tyckte jag att det rann sakta genom kranen (och bränslefiltret verkar inte vara igensatt eftersom det rinner lika fort genom dräneringsslangen i botten av förgasaren). Jag tycker inte att det borde vara problemet eftersom det verkar som att den faktiskt får för mycket soppa... men jag kanske tänker fel då jag inte kan sånt här. Snälla hjälp ;) Börjar bli trött på att jävlas med denna maskin, som aldrig fått se annat än 33 mil asfalt och som ser helt ny ut (sånär som på lite lätt damm). Glömde skriva upp vad det stod instansat på nålen i tron om att min gamla hjärna skulle lyckas komma ihåg det.

La upp en liten film: https://dl.dropboxusercontent.com/u/58049733/20140614_133647_KUBA.mp4
Titel: SV: MXU500 -07 lite gas->dör
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 juni 2014 kl. 20:10:27
Ja det känns väl som den får för mycket sås...

Dom tidiga kymco 500 hade ju ofta problem med dåliga kamaxlar, taskig härdning så nockarna slets ner.

Kanske kan vara det som spökar?

Om du pratar med dom som servat maskinen borde dom kunna säga ifall maskinen fått nya kamaxlar. Det gick på garantin.


Titel: SV: MXU500 -07 lite gas->dör
Skrivet av: dgn skrivet 14 juni 2014 kl. 20:38:41
Ah, tack för svar! Jag är som sagt väldigt grön på att meka (mycket tack vare att man pappa haft bilverkstad, men som fick en stroke för några år sedan. Jag har dock justerat ventilspelet väldigt nyligt (bara provkört lite på gården i princip). Började kika på sprängskisser och fastnade för den där Pair solenoid valve. Var tvungen att gå ut och kika hur det såg ut om det var något som var täppt, men ingen lycka. (Läste någonstans om att en del väljer att plugga denna och att man då fick kompensera för att tomgången vart betydligt lägre). Det sista jag gör är att försöka starta den igen och då startar den inte. Garanterat sur, men jag orkade inte ta lös tändstiftet fler gånger idag (börjar få skavsår på fingertopparna - för det är ju ett elände att få bort stiftet).

Om man säger att vi konstaterat att den får för mycket soppa. Vad är det man kan grejja med som skulle kunna göra detta? Jag har dålig koll på förgasare. Jag tänker dock på att den varit inne en vända på verkstan för, vad jag misstänker, att den skulle varit svårstartad. Munstyckena? Vad har vi där på tomgång/start-sidan vad gäller bränslemängd? Är bara lågfartsmunstycket inblandat där? Huvudmunstycket? Nålen? Annars är det väl bara en blandskruv man kan justera på och den kan jag skruva in helt och hållet utan att det blir bra. Sedan undrar man så klart varför det gick att skruva upp tomgången innan jag rengjorde förgasaren. Lågmunstycket var då i princip igensatt och jag tror inte ens jag pillade i det med något verktyg utan körde enbart i ultraljudstvätt. OM jag pillade så var det med ett plastspröt från frugans nagelborste (som egentligen är min eftersom hon aldrig är skitig under naglarna). Det värsta är ju att man inte verkar kunna få ett vettigt svar på vad det skall vara för saker original vad gäller munstyckena, om jag frågar hos min lokala återförsäljare (den köptes dock inte där).

URK, jag har hållit på hela dagen med den här nu. Frun börjar bli grinig och ungarna vill ut och åka :)
Titel: SV: MXU500 -07 lite gas->dör
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 juni 2014 kl. 23:12:35
Om nockarna på kammen slitits så kanske det blir andra fel som inte går att kompensera med justering.
Är inte insatt i det där, bara en tanke och kanske nått att kolla upp.

Sitter nålen där den ska och membranet i förgasaren är helt ( om det nu sitter nått) så borde det ju inte vara några större bekymmer med den. Kan ju inte vara sliten efter dom milen.

Torkade slangar kan ju skapa problem, men kanske inte i ditt fall...
Titel: SV: MXU500 -07 lite gas->dör
Skrivet av: dgn skrivet 15 juni 2014 kl. 01:06:24
Aha du tänker tiden de öppnar osv? Jo, jag förstår hur du tänker. Inte alltid lätt att förutspå vad som händer när man börjar laborera med parametrar som vanligtvis inte förändras. Iofs uppstod problemen efter att jag rengjorde förgasaren. När jag tänker efter så rengjorde jag nog förgasaren samtidigt som jag justerade ventilspelet... hmm. Nu börjar jag bli rejält fundersam på hur det faktiskt var.

Imorgon ska jag kolla membranet ordentligt och kolla om avgassystemet verkar täppt. Det ser onekligen väldigt svart ut där bak.

Hur tycker du spontant att det ser ut på filmen? Jag har inget att jämföra med, men utan någon större kunskap i det här så känns det som att det kommer väldigt mycket soppa runt nålen? Borde det inte vara relativt tätt där, på dom där låga varven (pianostämmaröronen säger 600-700rpm)
Titel: SV: MXU500 -07 lite gas->dör
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 juni 2014 kl. 03:53:08
Har bara kollat lite på filmen, men nog kändes det lite blött. Men jag har inte sett hur det bör se ut heller.

Choken, hur reagerar den på den? 

Kör du med öppet vid förgasaren eller stoppar du tillbaks slang och luftfilter? 
Titel: SV: MXU500 -07 lite gas->dör
Skrivet av: dgn skrivet 15 juni 2014 kl. 09:59:52
Minsta lilla choke gör att den tvärdör då den är varm.

Jo, det var bara tillfälligt som jag körde utan luftfilter.