ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: kurttis skrivet 12 juni 2014 kl. 09:38:12
-
Hade för 2 år sedan en Kawasaki kvf 750 bruteforce -2008 och sålde iväg den och kör idag en Suzuki kingquad 750 xp (servo) -2009.
Kawasaki
+ betydligt starkare motor än suzuki, kunde utan problem köra med högväxeln på i skog och över blötmyrar, detta trots 28" gbc dirt devil hjul och inget nedväxlingskit på variatorn.
+ bättre frontdiff, kan aktiveras underkörning innan du kört fast, samt funkar med fullgas, på suzukin måste man stanna för att aktivera diffen och när diffen är i så kan man ej ge fullgas utan att hålla i override knapp.
+ smidigare växelreglage, aldrig att växlarna var svår att få i, på suzukin får man ibland dock sällan jucka på maskinen för att få i växeln.
- vinande variatorljud
- vatten på rem vid körning i vatten över variatorkåpa
- klena styrstag
- glappa a-armar fram
- motorn tar olja
- tar ibland lång tid innan 4wd går in
Suzuki
+ tyst transmission, inget vinande eller klonkande
+ högre markfrigång än kawasaki
- dålig fastsättning på kåpor, plastclips som lossnar.
- svag för att vara 750 cc, jämbördig med yamaha grizzly 700 (686cc)
- frontdiff går ej att aktivera under färd samt måste hålla in override knapp för att kunna gasa fullt.
- svag servo verkan på styrningen.
överlag så var jag mer nöjd med kawasakin och min nästa maskin blir mest troligt en kawasaki med servo.
-
Till och med kvf 650 är piggare än samtliga andra japanhjulingar.. Min nästa hjuling blir nog kawasaki eller kanske polaris sportsman 570 iom priset på dom! Plus att det går fetbort att behöva stanna för att diffa..