ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Downhill skrivet 11 juni 2014 kl. 18:18:30
-
köpte min första hjuling i lördags o idag så körde jag en liten vända tills jag nästan hamnade i diket o mitt höger bakhjul rullade om mig :(
har detta hänt er med o hur ska jag isf gå till väga?=)
-
Det du kallar centrumbult, är det axeln...?
Eller är det fyrarmade fästet som sitter emellan axel och fälg du menar?
-
det är centrumbulten som sitter fast på axeln :(
-
Jag förstår tyvärr fortfarande inte vilken "bult" du menar.
Axeln är ju i centrum, så något mer centralt finns inte vad jag vet.
Men med hjälp av en sprängskiss kan du kanske härleda?
Vilken siffra är det du menar:
http://www.yamahasportsplaza.com/oemparts/a/yam/500391d6f870021f60a0d772/rear-wheel
-
det är nr 22 =)
tack för all hjälp o tålamodet med mina dåliga förklaringar ()p
-
Det är en mutter.
Hur man knäcker en sådan vetefan, men alla är vi duktiga på olika saker... :whip:
Har för mig att de är av kronmodell, men för att slippa leta gänga, stigning mm så ring Yamaha återförsäljare så får du en snabbt och smidigt.
(under förutsättning att du har originalbakaxel, men det har väl de flesta 350:n...)
En kronmutter ser för övrigt ut så här:
(http://www.4x4shop.se/bild/3259.jpg)
-
Det e där den muttern ska sitta som är knäckt ungefär en bit bakom hålet där man stoppar in sprinten:(. Jag vet inte om man ska beställa en helt ny drivaxel?:(
Undertiden jag is väntar på den nya axeln tror du man kan göra en provisorisk lösning ell går de att lösa på nått annat sätt ?:)
-
Det var alltså inte muttern utan det jag frågade först..?
Dvs axeln?
Det du kallar centrumbult, är det axeln...?
Eller är det fyrarmade fästet som sitter emellan axel och fälg du menar?
En Yamma-axel är nog rätt dyr, kolla på Löffler i Tyskland efter nån eftermarknadsaxel.
Man kan ju så klart svetsa fast bakhjulet (hubben) men det är inte så bra.
Axeln kan överhärda och brista på det minst lämpliga tillfälle.
...men klart det GÅR...
-
ja svesta hde man kunnat göra men jag tänkte mer att jag kunde beställt en ny mutter o kanske jag kan sätta lite loctite typ som en låsning ?=) vad säger du om det Hydro?
jag har hittat nått på både Löffler o på ebay länk kommer nedan ..
http://www.ebay.com/itm/NEW-Tusk-Adjustable-Width-Racing-Axle-Yamaha-RAPTOR-350-2004-2013-/291159094737?pt=UK_CartsParts_Vehicles_ATVQuad_Trike_Parts_Accessories_SM&hash=item43ca6f35d1
http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p17020_DuraBlue-Hochleistungs-Hinterachse-Yamaha-YFM-350R-05-.html
vilken av dom 2 hade du satsat på ??=)
-
Nu vet ju ingen mer än du hur mycket gänga som är kvar på axeln... men det är ju möjligt att det går att fixa på så vis.
Dock hade jag hellre lagt en liten svets där än förlitat mig på Loctite... om nu möjlighet för spint saknas.
För om man svetsar lite försiktigt vid mutterns utsida så lär det nog inte påverka axeln negativt nåt vidare, menade mest om man var tvungen att helköra fast hela hubben eller nåt som axeln kan överhärdas och brista.
Men beroende på hur det ser ut kan nog ett byte vara bra.
-
Jag har också varit med om samma sak på min 350. Men jag hade så mkt gänga kvar så det gick att dra fast den bra ändå. Men någon sprint fick aldrig plats, så man fick ständigt kolla om hjulet började wobbla när man körde. Jag skulle rekommendera dig att beställa en ny kronmutter från yamaha (Har du ingen annan kan du alltid ringa Tibro MC-service, de skickar hem yamahaprylar till din brevlåda), och dra den så mycket det bara gå, sen låta nån med svets låsa fast muttern om man vill slippa nojja.
-
vet inte hur det ser ut riktigt, men det är inte så att det går att borra ur och gänga upp för att sätta dit en bult istället? som sagt, vet inte hur det ser ut riktigt, det måste ju finnas tillräckligt med gods för att inte försvaga axeln för mycket.
-
Ett foto vore bra men jag skulle slipa av muttern lite så den inte går utanför gängan, köpa nordlock brickor samt locktite.
Mvh
-
Och jag skulle köpt en ny bakaxel innan jag kört vidare eller kört jävligt lugnt. Hur kul är det att tappa ett hjul i 80 knyck vid fel tillfälle och sen stendö.
Men det är upp till var och en.
-
jag var nere i garaget igår kväll o kollade lite närmare på hur pass illa det egentligen var o det ser riktigt lovande ut=) det e precis som hell-man råkade ut för med sin 350:) jag blev riktigt lättade o en ny bricka + kronmutter är beställt=) sen e det bara dags att hitta en verkstad som kan o vill ge mig några loppor så att muttern inte lossnar fler ggr på den sidan :headbang:
tusen tack för all hjälp =)=)