ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: 7anne skrivet 10 juni 2014 kl. 21:11:08
-
Köpte först en CF moto 500 och strax därefter en LINHAI 300 2wd som andramaskin. Det visade sej direkt att hajen tog över nästan alla sysslor. Den plogar problemfritt med piggkedjor, är smidig på tomten med bra svängradie, ja jag gillar den skarpt. inte för att CF,en är dålig men det är stor skillnad. min CF är dessutom den långa modellen så den nyttjas nu bara för finåkning till affären och när jag torr/sjösätter någon mindre båt.
Har varit så förtjust i min haj så jag köpte nu en extra när den dök upp till rätt pris (dom kostar ju ingenting, nästan :) )
Det jag har gjort med den senaste är att spärra högväxel, satt på LGF skylt och nu räknas den som motorredskap klass II.
Jag gjorde mycket efterforskning om detta innan och tom, transportstyrelsen visste inte hur reglerna var. Snackade med polisen och gjorde jag som beskrivet var det OK med dom.
Bara ett tips till er andra. Nu kan grabben köra den och ploga i grannskapet osv. Behöver jag köra och tanka den är det inte olagligt och motorredskap klass II under 2000 kilo behöver inte ens ha försäkring? Fråga mej inte varför, det bara är så...
Kort, hajen är bland det bästa jag har köpt (betyder inte att CF är dålig, men för mej...) och delge mej gärna era erfarenheter.
Däremot är indikeringen för back resp,, nutrallampan fel, var sitter givarna för det?
MVH //
-
Vad hade du för regform innan?
-
Hej
du måste väl ha registrerings besiktigat den till motorredskap eller?
M.V.H P-A78
-
Det där med omreggningen låter ju intressant, hittils verkar ju dom flesta gått i väggen när dom försökt ändra något.
Hoppas du kan skriva utförligt så att fler kan prova om det går, och då på ett fullt lagligt sätt.
Ang givarna till växellägena så tror jag dom sitter på lådan rätt synligt. Ska försöka få liv i mina om jag orkar någon dag.
Välkommen till Linhaiträsket också, kul med fler kvalitetskineser på forumet. ()p
-
Jo, T-styrelsen menade det också men på motfrågan om att registeringsbesiktiga ett fordon som inte ska vara registrerat hade dom inga svar. Det var då jag ringde polisen...
Som det är nu ska den räknas som typ åkgräsklippare. Man får inte köra på väg mer än om det är till/från arbetsplats typ plogning, vedklyvning, ngn, typ av arbete. Man får inte dra släp om det inte behövs för verktyg som krävs för motorredskapet typ extra skopor osv...
Den var MC reggad och läser man regler för avställt tegistrerat fordon får man framföra det under samma regler som motorredskap...
Den får inte gå i mer än 30, huvudsakliga syftet ska vara arbete utanför allmän väg men får transporteras till o från arbetsplats utan passagerare och utan släp om det inte krävs för redskap som tillhör motorredskapet... SKA ha LGF skylt.
Huruvida den behöver registreras är en tolkningsfråga om hur den används på väg. Tex, bör en vedklyv, plog, kran eller som på åkgräsklippare klippaggregat. men farbror blå verkar inte så nitisk på detta... JAg använder min som vinch vid torr/sjösättning av båtar...
MVH // 7anne
MVH / /anne
-
Det där med omreggningen låter ju intressant, hittils verkar ju dom flesta gått i väggen när dom försökt ändra något.
Hoppas du kan skriva utförligt så att fler kan prova om det går, och då på ett fullt lagligt sätt.
Ang givarna till växellägena så tror jag dom sitter på lådan rätt synligt. Ska försöka få liv i mina om jag orkar någon dag.
Välkommen till Linhaiträsket också, kul med fler kvalitetskineser på forumet. ()p
Som jag skrev är det regler som är öppna för tolkning var gränsen går för när ett motorredskap klass II ska reggas eller inte. Men efter samtal med lokala polisen blev jag övertygad om att dom är medvetna om regelträsket och inte giter rota i det. Inte ens transportstyrelsen kunde ge mej svar då mitt ärende handlade om oregistrerat fordon. Det hade dom inte koll på.
Jag googlade i två dagar och det som jag skriver om var lätt att hitta. Jag sökte därefter om info om hur man eventuellt kan åka dit och det finns inte mycket om det. Följer man det jag skrev ovan ska risken vara lite. Tyvärr har jag inte sidorna uppe längre men googla lite så hittar ni det...
För min del handlar det om att köra några hundra meter till sjön och till macken och jag är inte sugen på att betala alla dom kostnader MC registrering innebär för det. Kom fram till att detta bör funka för mej om man skulle ha oturen att bli kollad av farbror blå.
Med spärrad högväxel går den under 30 och jag använder sällan högen på mina Linhai ändå
MVH // 7anne
Edit: Så det handlar inte om omreggning. Enligt vad jag har läst, ställ av fordonet och gör som ovan, (max 30, LGF skylt) Ett registrerat avställt fordon ska få användas på samma sätt som motorredskap klass II...
-
Min fråga har väl blivit besvarad, men jag ville få saken mer uttömd.
MC-reggad då ja.
Men nu gällde det väl kanske inte mest hur den är NU, utan hur du fick väck den från den föregående regformen.
Att den nu kan klassas som vedklyv, vinschhållare eller vad som nu månde vara är en sak... men hur fick du väck den från att vara mc?
Det känns som om det ju måste registreras någonstans.
Så, hur ser det ut?
Om man söker på regnumret maskinen såldes ny med, vad kommer då upp på Transportstyrelsens sida tex?
-
Känns som problem med länsman är ett av de mindre bekymren, värre med vad som verkligen gäller om det skulle inträffa en olycka.
Antingen att man kör på någon eller blir påkörd, eller kanske om man råkar köra in med plogen i grannens nya audi...
En terräng eller mc reggad maskin har väl ändå trafikförsäkring som ska gälla vid eventuella problem.
Det är en jäkla röra...
-
Min fråga har väl blivit besvarad, men jag ville få saken mer uttömd.
MC-reggad då ja.
Men nu gällde det väl kanske inte mest hur den är NU, utan hur du fick väck den från den föregående regformen.
Att den nu kan klassas som vedklyv, vinschhållare eller vad som nu månde vara är en sak... men hur fick du väck den från att vara mc?
Det känns som om det ju måste registreras någonstans.
Så, hur ser det ut?
Om man söker på regnumret maskinen såldes ny med, vad kommer då upp på Transportstyrelsens sida tex?
Se ovan edit. Reggat avställt fordon får användas som motorredskap klass två oreggat. Har inte hittat något om krav på omreggning om man inte strävar efter att ha ett reggat motorredskap klass II. Man kan ju inte ställa krav på reg, bes, på ett fordon som inte ska vara reggat...
Jag förstår om detta skapar tvivel men jag har googlat mycket i detta regelträsk och detta är vad jag kom fram till. Det är ju inte helt riskfritt, man kan bli stoppad av farbror blå som är påläst och som kan tycka att fordonet borde vara reggat men det finns inget om ev, påföljd av detta osv...
-
Har du avställningsförsäkring på den?
Vad säger försäkringsbolaget?
-
Så din mc-reggade maskin är alltså fortfarande mc-reggad?
...men du kör avställt... och kallar den då motorredskap?
-
Känns som problem med länsman är ett av de mindre bekymren, värre med vad som verkligen gäller om det skulle inträffa en olycka.
Antingen att man kör på någon eller blir påkörd, eller kanske om man råkar köra in med plogen i grannens nya audi...
En terräng eller mc reggad maskin har väl ändå trafikförsäkring som ska gälla vid eventuella problem.
Det är en jäkla röra...
Jag kan bara hålla med och detta har jag inte forskat vidare i. Kan bara konstatera följande:
Motorredskap klass 2
:
Enligt trafikskadelagen TSL är även motor-
redskap klass 2 med tjänstevikt över 2000 kg
trafikförsäkringspliktigt.
Det vill säga att även oregistrerade klass II
redskap skall vara trafikförsäkrade för att
trafikskadeersättning skall utgå.
Lagen tillämpas inte på motorredskap klass 2
med tjänstevikt under 2000 kg.
http://www.lrf.se/PageFiles/9893/Beh%C3%B6righeter.pdf
Hur det sen funkar praktisk vet jag ej. Har däremot inga problem med att försäkra en "trädgårdstraktor" om det krävs.
-
Så din mc-reggade maskin är alltså fortfarande mc-reggad?
...men du kör avställt... och kallar den då motorredskap?
Japp, med spärrad högväxel och LGF skylt. Grabbemn får då utan problem köra den med moppekort. Det kanske inte ens krävs det?
MEN !!! det ska vara till o från arbetsplats, tolkningarna där är upp till farbror blå...
-
Jag trodde man var tvungen att ta väck ena regformen innan man kunde ta en annan, men tydligen kan man ta en ny regform när man liksom tröttnat på den man först valde... låter ju himla smidigt faktiskt.
()p
-
Jag trodde man var tvungen att ta väck ena regformen innan man kunde ta en annan, men tydligen kan man ta en ny regform när man liksom tröttnat på den man först valde... låter ju himla smidigt faktiskt.
()p
Jo det måste man om man har för avsikt att ha en reggad motorredskap klass två. Men om man följer kraven för en oreggad mororredskap klass två så är det ingen nyreggning. Läser man reglerna för reggade fordom får dom nyttjas som moteorredskap klass II. Har du en gammal sketen pickupp får du montera en kran på den , ha den reggad men avställd och nyttja den som motorredskap...
Det är där gråsonen kommer in, oreggad motorredskap klass II- Inte helt riskfritt men upp till var och en hur väl man följer reglerna men för mej känns det riskfritt att låta min grabb ploga lite med den...
-
Men du har inte pratat med ditt försäkringsbolag?
Dom borde väl ha åsikter om att använda ett fordon som motorredskap på en avställningsförsäkring. Om det nu är så du har det.
-
Jag säger inte att detta förslag är vattentätt men jag har verkligen sökt hur man ev, kan åka dit för det och har konstaterat att detta är lika lagligt som om grabben kör åkgräsklipparen över vägen till grannen.
Gör vad ni vill med det men jag strävar inte efter att bryta regler, tvärtom efter en möjlighet att min grabb ska kunna köra ut på vägen o vända eller ner till sjön (200m) utan att det ska vara olagligt. Och jag är nöjd med det jag har kommit fram till...
MVH // 7anne
-
Men du har inte pratat med ditt försäkringsbolag?
Dom borde väl ha åsikter om att använda ett fordon som motorredskap på en avställningsförsäkring. Om det nu är så du har det.
Kolla min tidigare post ang, försäkring. Det krävs ej på oreggat motorredskap under 2000 kilo. Varför eller hur det funkar om man repar grannens bil vet jag ej. Men det är inget krav på det. Kanske att hemförsäkringen täcker det? Den klassas ju som typ trädgårdstraktor.
Har jag inte hunnit kolla vidare i detta...
-
Jo det måste man om man har för avsikt att ha en reggad motorredskap klass två. Men om man följer kraven för en oreggad mororredskap klass två så är det ingen nyreggning. Läser man reglerna för reggade fordom får dom nyttjas som moteorredskap klass II. Har du en gammal sketen pickupp får du montera en kran på den , ha den reggad men avställd och nyttja den som motorredskap...
Det är där gråsonen kommer in, oreggad motorredskap klass II- Inte helt riskfritt men upp till var och en hur väl man följer reglerna men för mej känns det riskfritt att låta min grabb ploga lite med den...
Den måste ha någon typ av redskap. Typ låta snöbladet sitta på så är det ett schaktblad på sommaren osv...
-
Jag tror tyvärr inte det är så enkelt att bara ställa av och dunka på en lgf-skylt (och begränsa farten).
Hur har diskussionen med transportstyrelsen varit? Ingen som kunnat/orkat ta reda på fakta?
Försäkringsbolaget borde ju vara dom som är mest pigga på att utreda att det blir rätt, dom har ju ett ekonomiskt intresse att bevaka.
Min linhai kostar drygt en hundring i månaden i försäkring, det tycker jag är ok även om den inte används så mycket. Mc reg...
-
Jag tror tyvärr inte det är så enkelt att bara ställa av och dunka på en lgf-skylt (och begränsa farten).
Hur har diskussionen med transportstyrelsen varit? Ingen som kunnat/orkat ta reda på fakta?
Försäkringsbolaget borde ju vara dom som är mest pigga på att utreda att det blir rätt, dom har ju ett ekonomiskt intresse att bevaka.
Min linhai kostar drygt en hundring i månaden i försäkring, det tycker jag är ok även om den inte används så mycket. Mc reg...
Snacket med transportsyrelsen fastande helt i att dom pratade bara om reggade motorredskap. När det kommer till oreggade fordon hade dom inte med det att göra. Dom visste ingenting om det. Det var som att ringa till dom och prata om en åkgräsklippare. Visst sen är det en reggad MC, men läser man reglerna får ett avställt reggat fordon användas som ett oreggat motorredskap klass II så länge man följer reglerna för det. Då den i grunden är ett reggat fordon uppfyller den med automatik alla dom krav det finns på ett motorredskap iom, att det har varit reggat. Sen är det upp till farbror blå vid ev, vägbesiktning att hävda att bromsar, lyse osv. inte fungerar enlingt krav....
-
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010558.htm
Registrering som förutsättning för rätt att bruka fordon
12 § Följande fordon skall med de undantag som anges i 13-16 och 18 §§ vara registrerade i vägtrafikregistret för att få brukas.
1. Bilar, motorcyklar, mopeder klass I, traktorer, motorredskap klass I och terrängmotorfordon.
2. Motorredskap klass II när de används
a) för persontransport på en väg som inte är enskild, om det sker i annat fall än vid passage över vägen, vid färd kortaste sträcka till eller från ett arbetsställe för fordonet eller liknande, eller undantagsvis vid färd kortare sträcka i andra fall än som nu har nämnts,
b) för transport av gods i andra fall än som avses i 2 kap. 17 § vägtrafikskattelagen (2006:227) på en väg som inte är enskild.
3. Släpfordon som dras av bilar.
4. Släpvagnar som dras av traktorer klass I, motorredskap klass I eller tunga terrängvagnar.
5. Släpvagnar som dras av ett sådant motorredskap klass II som används på det sätt som anges i 2, om motorredskapets tjänstevikt är över två ton eller om motorredskapet är en till motorredskap ombyggd bil. Lag (2006:239).
*************************
Nu är jag lite trött.... Men, eftersom det är en mc så får den väl inte användas avställd?
Till arbete....
Det är ju många med usa importerade maskiner, där dom är helt oreggade. Som försökt regga dom som tex motoredskap klass 2. Dock tycker jag det verkar svårt att försäkra och ytterst luddigt om man har någon nytta av den försäkringen. Samt att dom egentligen inte får köra någonstans annat än inom inhängnat område.
Borde ju bli samma grej med det du menar, avställd eller avreggad maskin.
-
Också trött men kollade lite snabbt och det jag sa om att man inte får transportera folk eller släp stämmer ju.
Sen det att avställt registrerat fordom får användas som oreggat motorredskap klass II läste jag på ett annat ställe. Där fanns även info om provkörning och test av ombyggnad av fordon osv.
Ska kolla i morgon om jag hittar det och postar isf, länk...
Edit: Nä, inte till arbete om det är på dagis ;) det ska vara till för fordonet avsett arbete...
-
Det är ju många med usa importerade maskiner, där dom är helt oreggade. Som försökt regga dom som tex motoredskap klass 2. Dock tycker jag det verkar svårt att försäkra och ytterst luddigt om man har någon nytta av den försäkringen. Samt att dom egentligen inte får köra någonstans annat än inom inhängnat område.
Borde ju bli samma grej med det du menar, avställd eller avreggad maskin.
[/quote]
Jo, om man har för avsikt att regga ett motorredskap klass II kan det nog bli strul. Men det jag menar är ett oreggat motorredskap klass II och var gränsen går för när det ska vara reggat eller ej är minst sagt öppen för tolkning. Som jag tolkar det så om du kör en avställd ATV med LGF skylt och den är spärrad till under 30 kan du tex, inte åka dit för olovlig körning av bil/mc. Däremot kan det uppkomma en diskution huruvida motorredskapet borde vara reggat eller ej. Du har fortfarande utom all tvivel framfört ett motorredskap (inte bil/mc då den har lgf och är spärrad till 30) och ev, brott mot att ha kört ett motorredskap klass II oreggat som farbror blå anser borde vara reggat är förmodligen betydligt lägre än olovlig körning av MC...
Tror farbror blå vet om denna gråzon och rotar därför inte i det. Fick den uppfattningen av den polis jag pratade med...
Edit: Om du tex, har en skopa på din ATV och ett släp där du kör grus ska den vara reggad. Om du har en skopa på atv,n och ett släp med en extra skopa (tillhör då motorredskapet) behöver den inte vara reggad. Och så vidare. Finns en uppsjö av exempel man kan dra och visst. Mitt område ligger i gråzonen men jag tror att om den är spärrad till 30 och man har LGF ska det nog till mycket för att åka dit...
-
Mm... är man inte trött så blir man... paragrafer är jobbiga.
Jag har alltid trott att man har en regform och skall den ändras så krävs omregistrering/registreringsbesiktning.
Ändrar du från personbil till lätt lastbil så räcker det ju tex inte med att montera galler.
Det skall liksom framgå i registret vad det är klassat som.
Här är tex en lastbil av lite större modell som de ändrat regformen på:
http://www.blocket.se/alvsborg/Grym_terang_lastbil_6x6_krass_255B_54189301.htm?ca=2&w=3
Den får i nuläget inte lasta nånting, tex... men köras på B-kort... och bara i 50... men som sagt, paragrafer är jobbiga och det är möjligt att man kan ha oreggade motorredskap, men att ha dubbla regformer (du har ju mc kvar) har jag aldrig hört talas om.
Därmed inte sagt att det är fel.
()p
Försäkringspremien borde ju påverkas lite om det rör sig om en åkgräsklippare som innefattas av hemförsäkringen för nån tusenlapp, eller om det rör sig om en fd mc med ett värde på 50 000:-
...tex...
-
Jag hittade det. Här finns det att läsa. §12 och 17 är väsentligast:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010558.htm
Vad gäller försäkring så ska den gå att försäkra på samma sätt som åkgräsklippare, uppger att det är motorredskap klass II. Har inte forskat i det men sett bolag som försäkrar motorredskap.