ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Nennis skrivet 8 juni 2014 kl. 21:50:38
-
Halloj alla !
Suget efter jag sålde iväg Kinesen jag hade (HiSun Quadracykle) Som för övrigt också finns som Projekt-tråd här på forumet, kröp mig närmare, Och jag började så smått leta efter ny leksak... Tillslut efter lite velande så slog jag till på en PGO BugRider 250Cc som dök upp på blocket, va bara hyra kärra och bege sig å hämta...
Säljaren berättade att den hade körts till en bekant på dennes parkering , och sen blitt stående, Sen när den skulle igång igen så var den död, startade inte ens med fräscht batteri :hmmm: .... Och folk i hans närhet konstaterade att det var CDI-Boxen som gett upp... Piece Of Cake! Byta box är ju en simpel grej .. Skaka hand och skrev papper..
Efter lite efterforskning efter delar till denna maskin , så verkar det vara rätt kämpigt att få tag på saker ... Men skam den som ger sig!
Jaja, nog tjat om detta och över till bilder!
(http://forumbilder.se/DD38L/img-3458.JPG) (http://forumbilder.se/DD38L/img-3458)
(http://forumbilder.se/DD38L/img-3460.JPG) (http://forumbilder.se/DD38L/img-3460)
(http://forumbilder.se/DD38L/img-3461.JPG) (http://forumbilder.se/DD38L/img-3461)
Så... med maskinen väl hemma, Så började jag rota runt och lokalisera den berömda CDI-boxen... Började mäta och fixa å greja... Och efter en dags felsökning (Och omkoppling av kablar till rätt ställe) så kom vi fram till att CDI-Boxen gav ut signaler, Men från startrelä -> startmotor va det tvär dött (Trasigt startrelä), Testade då att "tjuvkoppla" för att få startmotorn att gå runt, Varav att den snurrade på friskt i CA 15 Sek, Sen börja det gå trögare å trögare sen tillslut så var den död....
Jaha tänkte vi? och började titta mer seriöst på saker, Såg att ena stötdämpar skruven inte var ordentligt åtskruvad... Tittade mer... Skruvarna till ena motorkåpan var lösa... Tog bort ena motorkåpan (där remmen sitter) och hittade det här....... (Stötdämparn måste lossas i under fästet för att kunna ta bort kåpan) så jag antar att säljaren viste vad det "riktiga" felet var... Halva remmen, eller det som är kvar av en uppeldad rem sitter fast lindad i motorn... ser om man tittar noga på bilen...
(http://forumbilder.se/DD38L/img-3529.JPG) (http://forumbilder.se/DD38L/img-3529)
(http://forumbilder.se/DD38L/img-3530.JPG) (http://forumbilder.se/DD38L/img-3530)
(http://forumbilder.se/DD38L/img-3528.JPG) (http://forumbilder.se/DD38L/img-3528)
(http://forumbilder.se/DD38L/img-3526.JPG) (http://forumbilder.se/DD38L/img-3526)
:tickedoff :tickedoff :tickedoff
Så mycket var det för CDI box Bekymmer, Inte undra på att startmotorn gav upp...
Remmen har antagligen gått av hos tidigare ägare, sen har väll dom kört på startmotorn
och när den hoppat igång gasat som fan! (Om man ska titta på färgen på variatorn?)
Sen lossat skruvar till motorkåpan och sett att remmen gått av och lindat in sig i motorn,
och tänkt att "den här kan vi sälja och skylla på trasig box" Eller liknande.. Jaja.. jag ska inte spekulera mer i det, men hade vart kul att veta att remmen var av iaf ;) ':)
Så, Ska försöka få tag i en ny Startmotor, Startrelä och en Rem...
Förhoppningsvis finns det på hyllan hos någon lokal ATV butik!
/////////////////
-
Panik hjälp!
Är det någon som har något bra sätt att få bort muttern till variatorn ?
Sitter bäng fast! Har testat El-driven mutterknack, Spärrskaft men det sistnämda resulterade i att den bara ville åka frammåt..
Mycket tacksam för tips och trix!
-
Panik hjälp!
Är det någon som har något bra sätt att få bort muttern till variatorn ?
Sitter bäng fast! Har testat El-driven mutterknack, Spärrskaft men det sistnämda resulterade i att den bara ville åka frammåt..
Mycket tacksam för tips och trix!
brukar alltid funka med mutterknack, men prova med ett kolvstopp och spärrskaft