ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Jontelito skrivet 15 maj 2014 kl. 16:27:19

Titel: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 15 maj 2014 kl. 16:27:19
Hej!

Jag har från min Polarishandlare fått ett erbjudande om en uppsättning däck+fälg enligt bilden (som jag hoppas jag lyckades få med) för 7500:-. Lite demokörda på en Ranger så det är i princip nyskick. Däcken är 26-tums Pro Comp Xtreme Trax på 14-tums fälgar. Jag har en Sportsman 500 2012 och nu har ordförrådet på svordomar tagit slut när man kör fast med orginaldäcken. Jag nöjesåker i princip aldrig men kör mycket med timmervagn eller drar älg under jakten. Vill ha ett däck som drar bra och rensar sig från lera, är jag rätt ute med nämda däck? Har även funderat på ITP Mud Lite, vad bör jag välja?

MVH /Jonte
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: skytten67 skrivet 15 maj 2014 kl. 16:57:07
Har inte provat dom däcken du visar men tror nog att dom fungerar bättre
i skogen än ITP-däcken.
Tycker dock att 14-tummare har för liten profilhöjd (vid normala dimensioner)
vilket bidrar till sämre följsamhet och därmed sämre grepp då dom inte sväljer
stubb och sten lika bra som 12-tummare.


Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Hydro skrivet 15 maj 2014 kl. 17:08:06
Däcket som sådant har jag inte provat, men måste du verkligen ha 14-fälg?

Ett 27-däck på 14-fälg är stumt och hårt, följer inte terrängen nåt vidare om man jämför med ett likadant på 12-fälg.
Och här är det 26x14... skall man busa och sladda grusväg och ha stabilitet i snäva kurvor så visst... men i skogen vägrar iaf jag ha 14-fälg om däcket är mindre än 28".

Vissa Polarisar kräver dock 14 pga bromsar, tex 850:n men tror din nöjer sig med 12.
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 15 maj 2014 kl. 17:14:35
Det var lite min tanke, att köpa 26-27 tums däck och kränga på orginalfälgarna som är 12 tum. Tänkte precis på det att mer däck och mindre fälg måste vara bättre. Ja jag vet inte jag.... Om man sällan nöjeskör, sällan åker väg utan kör i varierad terräng oftast med något bakom, vad borde man satsa på? Och orkar en 500 med "vad som helst" i däckväg eller är det bara att åka mer på lågen? För jag upplever aldrig att kraften saknas, inte ens med 1-2 ton timmer på vagnen, det jävliga är att få ner det i backen. Upplever att om det är några cm blötsnö eller väldigt löst så kletar orginaldäcken igen och man sitter där med fyra slicks på hjulingen.
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Persson- skrivet 15 maj 2014 kl. 19:08:54
Det var lite min tanke, att köpa 26-27 tums däck och kränga på orginalfälgarna som är 12 tum. Tänkte precis på det att mer däck och mindre fälg måste vara bättre. Ja jag vet inte jag.... Om man sällan nöjeskör, sällan åker väg utan kör i varierad terräng oftast med något bakom, vad borde man satsa på? Och orkar en 500 med "vad som helst" i däckväg eller är det bara att åka mer på lågen? För jag upplever aldrig att kraften saknas, inte ens med 1-2 ton timmer på vagnen, det jävliga är att få ner det i backen. Upplever att om det är några cm blötsnö eller väldigt löst så kletar orginaldäcken igen och man sitter där med fyra slicks på hjulingen.

Kör man sakta ska man alltid köra på lågen. Tex så får inte CVThuset kylning om man kör sakta på högen.
Ett däck som verkar imponera är ju maxxis mud bug. Finns i 12" som passar (kanske behövs 1" spacer fram) på dina originalfälgar. Kör du bara i skogen så tycker jag att du ska hålla dig till 12". Finns i princip bara fördelar med det!
Kenda bearclaw verkar också vara bra.

Maxxis bighorn är ju finfina allrounddäck som kramar om stenar och stubbar, men dom rensar totalt värdelöst så det är nog inte vad du är ute efter :)
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 15 maj 2014 kl. 20:41:11
Ja jag tror jag hoppar över erbjudandet från min handlare, även om det var en riktigt bra deal och det vore snyggt med alu.fälgar så är det funktionen jag vill åt. Tänkte försöka åka 27-10 fram och 27-12 bak om det går. Såg gooffroad hade bra kurs på en komplett uppsättning swamp witch, och däcket du nämnde såg ut som det kunde bli riktigt bra. Hur är den typen av mönster när det är lite hårdare/stenigt?
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Persson- skrivet 15 maj 2014 kl. 21:04:30
Swamp witch är billigt! :)
Har dåligt med erfarenhet av mud bug, men det skrivs mycket bra om dom!

Moto attack heter däcken enligt polariskatalogen. 8lagers (blir tungt på en 500... Förmodligen).
6 lager räcker.
10900 verkar vara nypris om du är nyfiken...

Det är säkert jättebra däck, det betvivlar jag inte:)
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 15 maj 2014 kl. 21:21:46
10900:- i nypris, är det med fälgarna inräknat? Isf måste det väl vara ett billigt däck?
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Persson- skrivet 15 maj 2014 kl. 21:33:03
10900:- i nypris, är det med fälgarna inräknat? Isf måste det väl vara ett billigt däck?
Japp. Fälgar och däck.

http://www.polarissverige.com/fileadmin/flipbooks/2014-orv-sv-se/#/36/ (http://www.polarissverige.com/fileadmin/flipbooks/2014-orv-sv-se/#/36/) här finns dom med!
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 15 maj 2014 kl. 21:40:02
Jag kanske inte läser rätt, men jag får det till att fälgarna kostar 1870:-/st och däcken 2300:-x2 och 2150:-x2. Ja ja, det blir nog en annan variant på 12-tums orginalfälg  :)
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 15 maj 2014 kl. 21:42:35
Ursäkta en dumskalle, läste lite noggrannare nu ()p
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 27 maj 2014 kl. 10:04:35
Det fick bli Mudbug 27-10-12 och 27-12-12, har läst mycket bra om dom så jag testar. Ni som har koll, är det inga problem att lägga på bredare däck på Polaris 12-tums orginalfälgar? Åtminstone bak så är ju orginaldäcken som ballonger och sticker ut en bra bit utanför fälgen.
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Persson- skrivet 27 maj 2014 kl. 10:26:59
27x12x12 bak.
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 27 maj 2014 kl. 11:00:52
Sedär ja, det där är alltså ett 27-tums Big Horn bredvid ett 25-tums orginal från Polaris? Tror jag stöter på problem fram iaf med att gå upp till 10 i bredd, måste nog skaffa spacers fram. Det där såg ju bra ut det, tack för bild!
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Persson- skrivet 27 maj 2014 kl. 16:05:37
Precis. Alla nya value sportsman ska ha lite extra längd på pinnbultarna fram. Jag har spaceat ut med brickor för att få på 27x9x12.
Ca 6mm med 3 eller fyra brickor på varje pinnbult. Det går med en bricka till om man vill.
 Detta ser du genom att mäta hur långt det är gänga kvar nu med plåtfälgarna.

Skulle det vara jäkligt nära men inte tillräckligt så kan man göra en sk "tie rod flip". Sök på polaris atv forums för bilder och förklaring.
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 27 maj 2014 kl. 17:35:11
Tackar!
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 28 maj 2014 kl. 21:27:51
Nu är däcken på gång att monteras och en fundering dök upp, hur nyttigt är det för bromsar mm när man använder spacerbult? Det blir ju en glipa på ca 35mm där diverse härligheter kan komma in.
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Hydro skrivet 28 maj 2014 kl. 22:12:42
Kommer skiten endast utifrån på din maskin...?
...ibland kanske den kommer inifrån... och då är det ju lättare för skiten att trilla ut med spacers... eller?   :whip:

Njae, jag tror iaf inte spacerbultar påverkar bromsarna nämnvärt.
 
Titel: SV: Däckfunderingar (Pro Comp Xtreme Trax)
Skrivet av: Jontelito skrivet 28 maj 2014 kl. 22:21:53
Haha, ja där har du ju en poäng.......