ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: heddan skrivet 12 maj 2014 kl. 16:21:20

Titel: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: heddan skrivet 12 maj 2014 kl. 16:21:20
Min nu snart 9 åriga son har en 50cc Loncin sedan han var 3år, så nu börjar det vara dags att införskaffa en större maskin. Den nuvarande har gått klockrent förutom att jag har fått byta lite slangar och luftfilter eftersom gummit inte är av bästa kvalité.
Och då har jag fastnat för dessa två:
http://www.superbilligt.se/atv/atv-offroad-onroad/atv-125cc-loncin-quadsnake-automat-med-backvaxel-1 (http://www.superbilligt.se/atv/atv-offroad-onroad/atv-125cc-loncin-quadsnake-automat-med-backvaxel-1)
http://www.blocket.se/lulea/Dinli_110_cc___Prissankt_6000___52323731.htm?ca=1_9&w=3 (http://www.blocket.se/lulea/Dinli_110_cc___Prissankt_6000___52323731.htm?ca=1_9&w=3)
Vårat krav har varit helautomat med back, elstart och gärna kick. Sedan skall maskinen var så låg och bred som möjligt för att öka stabiliteten.
Jag misstänker att Dinlin har något bättre kvalitet, men jag är inte rädd för att skruva så länge det inte blir motor/växellådshaveri.
Hur ska jag resonera när det gäller 2-takt kontra 4-takt? Sämre bottenvrid på 2-taktarn vid låga varvtal?
Jag läste någon som skrev att Dinlin har ett generalfel på startmotorn där några fjädrar lätt går sönder...
Är Dinlin värd nästan 5000:- till? Självklart vet jag att man får vad man betalar för. Dinlin har jag varit och klämt och kännt på flera ggr, men Loncin måste jag beställa så det blir lite att köpa grisen i säcken.
Eller har ni någon annan modell att rekommendera i denna prisklass och storlek, gärna så Quad-liknande som möjligt?
Ni får gärna ösa skit och beröm över dessa modeller så blir mitt val kanske lite lättare.
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 maj 2014 kl. 17:12:22
Vi har en hyosung 90cc, tvåtakt.

Den gillar mina grabbar starkt och jag tycker det verkar vara fin kvalitet jämfört med kineserna.
Dom kostade runt 20k nya...

Jag gillar ungarnas tvåtaktare, hade en fyrtakt ett tag. Kazuma 150cc... Mkt tråkigare...och med kineskvalitet.

Vi kollade lite på dinli förut, men som du säger så har dom ju haft lite problem. Och sen med deras rekonstruktion så känns det väl en smula osäkert med delar i framtiden och även andrahandsvärdet.

Suzuki lt80 är väl också ett alternativ. Bra grejer men ofta lite dyrare.

Mitt råd är att skippa kineserna och köpa lite bättre, gärna begagnat så blir det lite mer prisvärt.
Och köp skydd till grabben för pengarna du spar in.
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: heddan skrivet 12 maj 2014 kl. 21:15:14
Jag måste bara rätta mig själv, sonen var 4år när han fick Loncin ATVn. Och nu blir våran andra son 4år i sommar så då tänkte vi låta honom ärva den ATVn.
Och som jag skrev så har jag inga dåliga erfarenheter av Loncin hittills. Sonen kör inte så extremt mycket så jag är nog inte beredd att betala nå mycket över 10.000:- om det då inte är nytt och av lite bättre kvalité. Det handlar mest om att bränna omkring på ängarna nedanför huset och att kunna följa med oss när vi tar en tur med Hondan på skogsbilvägarna i omgivningen. Dinlin var ju faktiskt så stor så man kan ha den som andra ATV åt frun också. Loncinen verkar inte vara speciellt mycket mindre den heller. Och som jag sa tidigare är jag inte rädd för att skruva heller, det är halva nöjet tycker jag...bara det inte blir kostsamma haveri på motor eller låda.
Så just nu lutar det mot en Loncin igen...om ingen här höjer ett varningens finger för just Loncins motor/låda...
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 maj 2014 kl. 08:17:25
Står att den där loncinmaskinen gör 65km/h i maxfart.
35-40 tycker jag räcker gott på en barnmaskin.

Men det går väl att dreva ner, man vill ju att dom ska orka i lägre fart också. Alltså inte bara strypa gasen.

Polaris har ju fina småmaskiner också, 90cc. Kostar ju oftast kring 10 och uppåt.

En beg hyosung brukar dyka upp för 5-7000.

Sen att du inte är rädd att skruva är ju bra, aldrig fel att hålla efter maskinen.
Men en barnmaskin tycker jag ska vara pålitlig och säker, inte för snabb och ha fungerande bromsar och fjädring.

Inte alltid barnen uppskattar missad körning för att maskinen strular, och min uppfattning är att kineserna strular betydligt mer. Men det är vad jag tycker, och känner du mest för en loncin ska du köpa en sån.

Man har väl knappt någon garanti heller på barn/lekmaskiner. Så nyköp är väl inte så tryggt ur den synvinkeln heller.

Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 13 maj 2014 kl. 08:31:10
jag har en Suzuki 90 cc till ungarna överlägsen kvalite, men tyvärr ingen backväxel
däremot så har jag planer på att sälja suzukin, och köpa en utv till barnen istället.
då kan dom åka med varann å så sitter dom bältade med bur
då är det samma sak där polaris har en som går lös på 50000kr sen finns det en kina 150cc för ca 22000kr med loncin motor.
jag har en liten 70cc loncin problemet med den är lager i bakaxeln samt bakbromsen motorn går som en klocka.
har även loncin motor i snöslungan och den går bra. så själva motorerna verkar funka bra, det är det runtomking som faller sönder.

men det går inte o jämföra suzukin med loncinen...
suzukin har mkt bättre fjädring bra lättanvända bromsar och mkt stadigare o stabilare...
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: composite wizard skrivet 13 maj 2014 kl. 08:35:04
Jag skulle personligen välja Dinlin alla gånger.

Tvåtakts-motorn på den verkar vara en variant av Minarellis liggande motor som återfinns på en mängd scootrar vilket gör att eftermarknadsutbudet på motordelar är ENORMT. Brukar själv ta delar härifrån:
http://www.scooter-attack.com/shop/#!/en/Yamaha/Jog-R-50-AC-air/ (http://www.scooter-attack.com/shop/#!/en/Yamaha/Jog-R-50-AC-air/)
Startmotorn kostar bara några hundringar och är lätt att byta, så den skulle jag inte bekymra mej om så mycket.

Sedan erbjuder tvåtaktarna några fördelar mot fyrtaktarna då den tidigare nämnda är i princip helt underhållsfri, har bättre gasrespons, är lättare, och har stort trimpotential om inte originaleffekten räcker till -vilket brukar komma emot i takt med att barnen växer.
Avsaknaden av vridmoment på låga varv hos tvåtaktaren löser man enkelt genom att bestycka om variatorernas tillslagsvarvtal, växlingsvarvtal mm.
En Atv i denna storlek behöver inte ha så hög topphastighet då det korta axelavståndet i regel gör den nervös i högre hastighter, fast till minarellimotorn finns andra utväxlingar att tillgå om Dinlins fart mot förmodan inte skulle räcka till.

Grannen tröttnade på att meka deras Loncin och sålde den för att den allt som oftast behövde underhåll i någon form och som Pv544 skrev är det surt för barnen att stå och vänta medan pappa "ska bara.." innan de kan köra.

Mina barn kör förvisso en gammal Dinli 50-kubikare från nångång på 90-talet, men den har varit ett under av driftsäkerhet förutom då mina egna modifieringar förstås  :)
Rent mekaniskt är det enda jag behövt göra på den under tre års hårt användande, att sätta en ny skruv av dom två som håller bromsoket på plats.

Om tillgången på originaldelar känns osäker finns det snarlika delar på andra motsvarande maskiner som en normalhändig ändå kan få att passa.

Kolla gärna projekttråden (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39247.0).
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: heddan skrivet 13 maj 2014 kl. 08:48:05
Ni har helt rätt, 30km/h räcker gott och väl...
Bromsarna har jag inte upplevt vara några problem med, men däremot fjädringen på 50 kubikaren är ju inte dimensionerade för ett barn på 20-30kg, den är mer anpassad för mina 100 pannor.
Och jag har alltid resonerat tidigare att det lönar sig med kvalité i längden. Men Loncinen har faktiskt fått mig se att det finns billiga saker som inte fungerar allt för dåligt...
Blocket är bra men jag och min son har inte ro att vänta på att det dyker upp något bra där, och speciellt här i norra Sverige kan man ibland få vänta länge om man inte vill åka 20-30 mil enkel resa...då är det bekvämt att köpa nytt...
Men om jag gör en kovändning och tittar på märkesmaskiner så är Can-ams DS90X väldigt intressant...men då pratar vi om helt andra pengar, men frågan är om det i slutändan blir billigare om man räknar in andrahandsvärde osv...har sett begagnade för dryga 20.000:-
Hur står sig Can-am mot andra stora märken (Honda, Suzuki, Yamaha osv...)?
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 13 maj 2014 kl. 09:43:16
Mina grabbar är 8 och 10 köpte en Loncin 150 Offroad till dom  ny i butik i somras, den var sänkt från 13995:- till 9995:-. Då var den hopmonterad . leveransservad och provkörd.

Måste säga att vi är väldigt nöjda med den maskinen , den gör 30 med gasskruven inskruvad. 
Den tål ju förare upp till 90 kg så dom kan säkert ha den en bra bit upp i tonåren har jag tänkt
 
Startar alltid direkt , inga problem har vi haft alls. Bara att köra och den har gått en hel del.

Dock har den ingen back.

Tittade en del på begagnade maskiner men de flesta var helt slutkörda , hitatde inget i 5-7000 kronor som var ok
och 10 var min maxgräns.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/9768772/20140504_122559.jpg)
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 13 maj 2014 kl. 09:56:57
can ams ds 90 ser helgrym ut riktigt bred o stadig, samt även backväxel.
kollade på en sån i somras
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: heddan skrivet 13 maj 2014 kl. 10:19:23
Jag har också tittat på Loncins 150cc Offroad, den går nu också att få tag i för strax under 10000:-, Loncin verkar ta ut mycket mindre effekt ur sin 150cc än många andra noname-tillverkare. Vilket borde tyda på större marginaler och bättre hållbarhet. Bara synd att den inte har back, annars hade jag nog redan beställt den.
Can-ams DS90X är ju rågrymm, med en sådan så blir jag avundsjuk på sonen. Och den har allt det jag/sonen önskar. Frågan är om man har en sådan i 10-15år så kanske den har billigare totalekonomi än en billig kines...den lär ju gå att sälja för en hyffsad peng också.
Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 13 maj 2014 kl. 11:03:25
Jag har också tittat på Loncins 150cc Offroad, den går nu också att få tag i för strax under 10000:-, Loncin verkar ta ut mycket mindre effekt ur sin 150cc än många andra noname-tillverkare. Vilket borde tyda på större marginaler och bättre hållbarhet. Bara synd att den inte har back, annars hade jag nog redan beställt den.
Can-ams DS90X är ju rågrymm, med en sådan så blir jag avundsjuk på sonen. Och den har allt det jag/sonen önskar. Frågan är om man har en sådan i 10-15år så kanske den har billigare totalekonomi än en billig kines...den lär ju gå att sälja för en hyffsad peng också.

Själva storleken på maskinen är ju rätt viktigt (inte motorstorlek)  den 125:an tycker jag spontant känsn lite liten om Du ska tänka ett par år framåt?  Dom växer ju så det knakar.

Mått 93x95x144cm sitthöjd 68 cm. 

Min 150 är  90x103x168 sitthöjd 74 cm.

På Superbilligt är det väl denna som är jämförbar i storlek om Du är sugen på att köpa därifrån

http://www.superbilligt.se/atv/atv-150cc-ranger-automat-1 (http://www.superbilligt.se/atv/atv-150cc-ranger-automat-1)

Titel: SV: I valet och kvalet mellan två maskiner
Skrivet av: heddan skrivet 13 maj 2014 kl. 12:26:55
Jo jag har tittat på den också. Den har även växelspak och inte fotväxel som jag tror är ett plus. Och kickstart vilket är bra när batteriet är slut, som händer allt för ofta.
Jo jag har bara tittat på fysisk storlek, så låg och bred som möjligt har varit mina krav. Motorn upplever jag ofta är i största laget på de flesta Barn-ATV jag har provat... 50kubikaren vi har tycker jag går farligt fort t.o.m. för mig själv...
Min ämnesrubrik om 2 maskiner har nu nog utökats till närmare 10st att välja mellan...