ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: gutii skrivet 11 maj 2014 kl. 23:14:09
-
Hej. Första inlägget här, hoppas inte alla hatar mig men är lite av en nybörjare. Köpte precis min första hoj, en raptor 350 årsmodell 06. När den står i 3-4 timmar startar den aldrig genom elen. Måste alltid putta igång han men när den väll är igång funkar den felfritt, stannar jag och startar genom elen funkar det som det ska, men väntar jag som sagt någon timme så måste man putta igång den igen. Någon som känner igen detta?
-
När den inte vill starta med elstarten, har du då testat med startkablar eller provat annat batteri?
Om inte, gör gärna det.
-
Provade först med kablar men det funkade inte heller, åkte och köpte ett billigt biltema batteri men det gjorde ingen skillnad.
-
Pröva att ställa ventilerna.
-
hittade en liten guiden här på hur man gör det, får prova imorn.
-
Jag hade liknande fel på en mc förut.
Då var det för svag gnista när motorn hade kompression.
Körde jag runt motorn med stiftet ur så snurrade den lite fortare och gav bättre gnista.
Så springstart blev det. Jobbigt på en stor 650cc enstånka.
I mitt fall var det en liten grej i elsystemet som felade. Den hade förmodligen fått stryk när jag matat på den med stor batteriladdare med starthjälp.
Och sen gjorde lite dålig kompression inte saken bättre. Slipade ventiler och nya kolvringar blev det också till slut.
-
När du säger "startar inte med elen", går motorn inte runt alls med startmotorn eller snurrar den på fint utan att tända?
-
den snurrar på, det låter som att den vill starta men den vägrar.
-
Sånt här är ju helskumt.
Det enda startknappen gör är dra startreläet. Det enda startreläet gör är att skicka el till startmotorn. Det enda startmotorn gör är att snurra runt motorn.
Ingen extra el skickas någonstans i systemet. All el till tändningen kommer från spolarna vid svänghjulet.
Så hur fasen kan det bli en skillnad när man puttar igång den?? Har jag missat något? Har du gnista när du kör på startmotorn?
-
nu vart det lite överkurs..hur ser man om man har gnista? När den gått 5-10 min så startar den via el, vet inte vad det kan betyda men..får svänga förbi mc varuhuset i värsta fall
-
Kolla lite filmer på youtube, finns säkert några som visar så du ser vad det handlar om.
Tändstift heter spark plug på engelska.
Annars kanske du har nån kompis som kan visa lite i början.
Det mesta är inte så svårt, men det är ju bra om man har lite koll.
Var en kille här inne för något år sen som skruvade bort kamkedjesträckaren när han skulle kolla stiftet, och dessutom tappade han ner skruv i motorn.
Blev lite dyrt och mkt krångel för han inte kunde låta bli att pilla på det han inte förstod.
-
var hos mc varuhuset, de sa att det kan vara batterit som är fel. förklarade att jag köpt ett biltema batteri då jag först också trodde att det var batterit men ett biltema batteri kan tydligen ibland ändå inte göra sitt jobb pga dess kassa kvalité..Han rekommenderade att byta batteri och tändstift.
-
Provade först med kablar men det funkade inte heller, åkte och köpte ett billigt biltema batteri men det gjorde ingen skillnad.
Du säger ju att du redan provat med startkablar. Köp inget nytt batteri!
Men stift är ju alltid bra att byta ändå. (Även om det knappast borde orsaka detta knasiga fel)
-
provade med kablar på gamla batterit. sa de till dem också, vet inte vf de rekommendera nytt batteri. kanske endå vore bra med nytt batteri då Biltema batterit sitter i nu? de gav mig en tid att felsöka den 4 juni, bra bit fram..någon som vet vad felsökning kostar?
-
provade med kablar på gamla batterit. sa de till dem också, vet inte vf de rekommendera nytt batteri. kanske endå vore bra med nytt batteri då Biltema batterit sitter i nu? de gav mig en tid att felsöka den 4 juni, bra bit fram..någon som vet vad felsökning kostar?
Har du gjort rent alla anslutningar och kollat jorden ?
-
hur gör man det?
-
Ta loss anslutningarna till batteriet och gör rent kabelskorna och batteripolerna med smärgelduk så att det inte är några oxider kvar. Använd gärna betteripolsfett när du skruvar tillbaka kabelskorna.
Följ minuskabeln till det ställe där den är ansluten mot tex motor eller ram och lossa och gör rent även där.
Följ pluskabeln till startrelät och gör rent kabelskor och anslutningar på både ingående och utgående kabel.
Följ utgående kabel ifrån startrelät ner till startmotorn och ta bort kabelsko och gör ren även den och anslutning.
Har du gått om tid och tråkigt någon dag så är det aldrig fel att kolla över skarvar, kabelskor och säkringar och rackla och göra rent.
-
okej, ska försöka ge mig på det imorgon. Tack.
-
Det sitter en liten säkring på kabeln från pluspolen på batteriet, ca 10cm från batteriet. Byt den med. Rensa kontaktytorna från ev. oxid.
-
sprang precis ut och la gamla batterit på laddning, ska rengöra och trixa imorn så får vi se om det blir bättre. tog ett litet varv och hastighetsmätarn och blinkersen la av, vet nån vart säkringarna till dessa ligger?
-
Det finns bara en säkring. Det är där jag sa. Den påverkar inte enskilda funktioner, utan bara startmöjligheten.
Du har någon dålig kontakt någonstans med största sannolikhet.
-
Bytte stiftet idag, provade med både biltema batterit och gamla batterit efter laddning, gjorde rent anslutningarna med smugelduk och batterifettet men det funkade inte ändå. Hittade iallafall hastighetsmätaren/blinkersen, det var en säkring som hade gått. Fick inte igång den med putt heller idag, provade 4-5 gånger. antar att jag får vänta in felsökningen i verkstaden..
kan kanske vara att man måste ställa ventilerna men vet inte om jag vågar ge mig på det själv..
-
Provat med startgas?
Testat att kolla hur gnistan ser ut när du har ett annat stift i motorn?
Du får ju jorda stiftet mot tex motorn.
-
jorda stiftet mot motorn? :dntknow:
-
https://www.youtube.com/watch?v=mUOmsGiirTU (https://www.youtube.com/watch?v=mUOmsGiirTU)
-
Tändstiftet får ju ström från tändkabeln och sen håller man ju gängans metall mot en jordad punkt på hjulingen för att strömmen ska kunna gå igenom. Oftast cylindern som är lämpligast, ingen lackad del.
-
var ute och provade lite precis, fick ingen gnista. vet inte om jag gjorde fel men försökte göra som på youtubelänken här ovan. tändkabeln var inte så jävla lång så försökte ha metallen på de ställen ja kunde mot motorn. tror att jag väntar in verkstadstiden och får hoppas på att det inte blir allt för dyrt..
-
kollade lite på tändstifthuvudet, visa sig att den inte gav el till stiftet. måste väll vara nånting med det! :)
-
Om du är intresserad att lära dig lite kan du nog få rätt bra med hjälp här. Handlar det bara om att få igång skiten kanske du bör lämna in den.
Säg till hur du vill ha det, jag hjälper gärna till. Om du är intresserad som sagt.
Just nu är det riktig bejsikfelsökning som behövs. Det kan du fråga grannen om.
-
sorry om jag är otydlig. vill gärna få igång skiten, men kul och nyttigt att lära sig lite också.
-
tror ni det räcker med att byta hatten och kabeln? inte kul att betala 1-2 tusen bara för att de ska hitta felet. måste ju vara nånting där då stiftet inte får någon el. tråkigt att man inte har någon kunnig i närheten heller..
-
Alltså, gnistans väg går ju genom en handfull komponenter, och enklast är ju som vi alltid säger att börja vid stiftet.
1. Byt stift
2. Byt kabel från tändspole inkl hatten.
3. Byt tändspole/prova med någon annan (inte så kinkigt, bara för test)
-
Hur är det med startvillkor på en sån där?
Friläge, broms?
Dödarknappen/låset som strular?
Borde väl kunna gå att mäta om tändspolen får ström?
-
Neutralläge/koppling intryckt räcker för start. Men startmotorn går ju runt så då är väl dödarslingan misstänkt... ska kolla elschema...återkommer.
-
Bilagt finns servicemanualen. På sista sidan finns elschema. Om det är klurigt kan du tjuvkika på min "hjälp".
Raptorn är enkel i sin elkonstruktion. Allt går rent in till cdin utan kluriga kopplingar ute i maskin. Det innebär att så någon dödarslinga inte riktigt finns på samma sätt, bara nyckel och avstängningsknapp på styret står i rätt läge så ska den gå.
-
vad gör en cdi box och är den kopplad till tändplattan på nått sätt? det var en som kom och kolla och mätte lite och kollade att det fanns spänning. Allt var som det skulle va men han är inte heller ett proffs, så han antog att det antingen är cdi boxen eller tändplattan som ska bytas..
-
Cdibox är datorn för tändningen, som ersätter de äldre brytarspetsarnas funktion. Det handlar om att kolla var svänghjulet är och skicka en gnista i rätt ögonblick. Den tar även hänsyn till om man vill stänga av maskinen och blockerar då gnistan.
Tändplattan är ett jättevanligt fel på 350in. Misstänker man den är det bara att byta.
-
okej. vet du ungefär vad det skulle kosta att få båda byta i en verkstad?
-
okej. vet du ungefär vad det skulle kosta att få båda byta i en verkstad?
Ja, eftersom jag gjorde det på verkstad! Strax under 5papp.
-
oj 5 pap? varför så dyrt?
-
Platta för 2
Oljebyte + packningar för 1
Jobb för 1.5
Kanske?
Minns ej. Inga papper kvar. Men detta var innan jag lärt mig klåpa.
-
Jag hade startproblem förra sommaren på min raptor 350.
Bytte då "pickupcoil" / generatorn, tändspole, tändstift och ventilljustering men den var fortfarande helt död.
Den gick inte heller att rulla igång.
Beställde då en cdi box får USA och monterade dit. Då startade den direkt.
Innan var den rätt så trögstartad och man fick nöta på startmotorn länge innan den startade.
Ringde till Yamaha Center i Luleå och fick inte det minsta hjälp om vad den kunde vara. De skulle ha någonstans kring 3000 kr för en cdi box tror jag och sedan arbetskostnaden på det och felsökning så det blev billigare att beställa alla delar och byta själv om än man köper fel delar.
Har ny tändspole och en begagnad fungerande generator om du vill köpa.