ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Frändberg skrivet 6 maj 2014 kl. 10:01:38
-
Hej jag är ute efter en arbetsmaskin men har verkligen svårt att bestämma mig.
jag har aldrig ägt en atv innan. Men kört en del timmar. I huvudsak så skall maskinen användas till att frakta saker till och från sommar stugan ( kommer inte fram med bilen) samt dra upp båten på land. Men jag vill ha en väggregga så jag även kan använda den hemma till och från jobbet om det skulle vara så samt att ploga med.
vill helst inte lägga mer än 50-60k och har sneglat lite på artic cat men känner mig kluven. Och lite ovetande om vilka som går att väggregga osv
Mvh Martin
-
Det går inte vägregga en terrängreggad fyrhjuling.
Så ditt val måste vara vägreggat från första stund.
-
Det går inte vägregga en terrängreggad fyrhjuling.
Så ditt val måste vara vägreggat från första stund.
Hej jo jag har förstått det det jag tänkte på var vilka modeller som inte går att få som vägreggade tex Honda vet jag men can am Yamaha Kawasaki Suzuki goas mfl ?
-
http://www.blocket.se/vi/50206683.htm (http://www.blocket.se/vi/50206683.htm) synpunkter på denna ?
-
http://www.blocket.se/vi/50206683.htm (http://www.blocket.se/vi/50206683.htm) synpunkter på denna ?
Terrängreggad.
Du var väl ute efter en vägreggad?
-
Japanska maskiner är lite svårare att hitta vägreggade, men det finns.
Can-am, polaris och arctic cat säljer egna vägreggade, vanligast är nog can-am.
Can-am lever lite efter att vara värst och busigast i varje klass, dom funkar ju så klart även till arbete men är väl vanligast för dom som nöjeskör mest.
Polaris är ju mer arbetsmaskiner, även om dom även fått busigare modeller på senare år. Dock hittar du nog inte dom busigaste i din prisklass.
Arctic cat finns ju också, dock är en del av deras 400/450 maskiner en taiwanmaskin (kymco) med a c dekaler. Dock tror jag inte det är något direkt nerköp kvalitetsmässigt.
Tex kymco maxxer 450 heter väl 450xc hos ac.
-
Jag såg att den var terrängreggad men det var mer modell en jag tänkte på :) vet ju inte riktigt om det är en 450 eller 700 jag skall satsa på. Yamaha grizzly verkar ju rätt prisvärda men vet inte om dom passar mitt ändamål samt hur dom står sig mot can am arctic cat som jag sneglat mest på
Japanska maskiner är lite svårare att hitta vägreggade, men det finns.
Can-am, polaris och arctic cat säljer egna vägreggade, vanligast är nog can-am.
Can-am lever lite efter att vara värst och busigast i varje klass, dom funkar ju så klart även till arbete men är väl vanligast för dom som nöjeskör mest.
Polaris är ju mer arbetsmaskiner, även om dom även fått busigare modeller på senare år. Dock hittar du nog inte dom busigaste i din prisklass.
Arctic cat finns ju också, dock är en del av deras 400/450 maskiner en taiwanmaskin (kymco) med a c dekaler. Dock tror jag inte det är något direkt nerköp kvalitetsmässigt.
Tex kymco maxxer 450 heter väl 450xc hos ac.
-
Har en Grizzly 700 (Terrängreggad) och är helnöjd ()p Yamaha är stryktåliga kan jag säga iaf.
-
Frågan är om 400 är för klen annars är den ju prisvärd tycker jag 59000kr med 5 års garanti på biketrollhätta. Ett annat alt är http://www.blocket.se/vi/50084410.htm (http://www.blocket.se/vi/50084410.htm) men jag vet inte om det är nått att ha? Låter det för bra för att vara sant så brukar det ju vara det O0
-
Frågan är om 400 är för klen annars är den ju prisvärd tycker jag 59000kr med 5 års garanti på biketrollhätta. Ett annat alt är http://www.blocket.se/vi/50084410.htm (http://www.blocket.se/vi/50084410.htm) men jag vet inte om det är nått att ha? Låter det för bra för att vara sant så brukar det ju vara det O0
Bike har inga vägreggade.
Vill du ha en grizzly vägregg är det fourbyfour som gäller
-
Det va surt. Efter att jag har letat runt en del så tror jag att jag kommer satsa på en arctic cat tänkte åka och provköra nästa vecka hos west bike
-
För arbete blir inte en 400 cc för klen, maskiner med klenare motorer är inte lika högt växlade och alla som jag provat har tillräckligt mycket kraft för att dra loss alla fyra hjul mer eller mindre oavsett underlag, och mer kraft än så behöver man ju inte.
I vart fall inte om du inte vill kunna åka fort eller busköra.
Varmgångsproblem kan dessutom bli ett problem om man har för stor motor och mest kör sakta och låter maskinen arbeta.
-
Åk till Börjessons i Alingsås och provkör lite olika maskiner. Dom har flera olika märken hemma för provkörning.
-
Kawa suzuki yamaha är mc-reggade som dresel ,motostar ,poletti mm
-
Tackar för alla svar. Har en fråga till finns det någon nackdel med att köpa en vägreggad? Har lite svårt att förstå varför man skulle vilja köpa en terängreggad men det finns säkert någon vettig förklaring jag inte känner till
-
Ska man dra av momsen på jord/skogsbruk så får den inte vara vägreggad.
-
Ska man använda dom till det dom är gjorde för - arbeta i skogen eller på gården så väljer man ju terrängreggat för dom är bla billigare och ingen besiktning.
Väggreggade får väll inte ens köras i terräng?
-
Precis, det kan bli frågor om varför man har en "mc" på gården/firman, bedriver man budfirma eller körskola är det en sak, men annars kan de undra lite...
En terrängreggad får inte köra i mer terräng än vad en vägreggad får så sett.
En vägreggad har oftast en avsevärt högre försäkring, i mitt fall kostar en terrängreggad strax över 1000 per år medan en vägreggad skulle kosta 4000:-
En vägreggad har dessutom krav på besiktning, vilket en terrängreggad inte har.
En vägreggad har även en maxeffekt på 20 hästkrafter, vilket ju självklart alla ägare skiter i... men snart kommer nog försäkringsbolagen vakna mer och mer och kanske även polis mfl och då skaffa sig info om hur maskinerna varit modifierade med strypning mm vid regbes och om då dessa saker senare saknas, vid tex flygande bes eller lycka... ja undra vad som händer då.
...eller kommande besiktningar...
Ofta är det även så att lampor på maskin inte är E-märkta och då måste man bygga om (eller kanske chansa) när det blir besiktning.
Många av de vägreggade är även ombyggda utav europeiska firmor av varierande grad och i många fall är elsystem mm klippt och skarvat hur som, och efter nåt år kommer ofta elfel av tråkig art...
Dessa vägreggade som då "gråimporterats" har inte samma garantivillkor som de som sålts via generalagentens återförsäljare, tex fem år för Yamaha osv.
Så ja, någon nackdel finns... de vägreggade är dessutom oftast aningen dyrare i inköp.
Köper man Can-Am och Polaris och några till så får man dock samma garantier.
Yamaha och Kawasaki hade egna vägreggade maskiner förr men tror de slutat med det, och när de hade var det 3-400 cc det gällde.
-
Tack för infon IOM att jag inte drar av momsen samt har 1 mil mellan dom olika ställena som jag kommer bruka maskin på så blir det en vägreggade.
-
Jag säljer en vägreggad Can am 650-10 för 57000kr ;) lite småpyssel på men inga jättesaker.
-
Hämtade min Cf 500 igår och den känns toppen,en ny maskin för 57000:-
Kan det va något??