ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: matthias skrivet 5 maj 2014 kl. 22:20:17
-
som rubriken lyder har ett el problem på min loncin 110cc
fick den av min kompis för dom skulle slänga den. den gick ej att starta för start motorn var sönder. där hade varit ett larm på den men dom hade kopplat bort det mitt problem är att det kommer ingen gnista till tändstiftet men alla eldelar funkar på den (det ska dom) har kört med den så tänkte dra om all el om någon är bra och kan visa mig hur jag ska dra alla sladdar så hade det varit bra =) men start motorn har jag ej för den e inte den bästa
-
Jag tror du gör det onödigt svårt om du har tänkt att dra om all el...
Försök hitta ett elschema över din maskin, sen får du lista ut vilka saker som du ska undersöka.
Startmotorn trasig säger du, det kan ju hända att nått annat också gått sönder? På en del kineser verkar det räcka med en brakskit för att cdi och tändspole ska gå sönder.
Batterier och startrelän är ju också sällan av bästa sort.
Så försök beta av felorsaker i rätt ordning.
Finns ju lite gamla trådar angående elfel, startproblem och felsökning. Så prova sök på lite olika grejer så kanske du hittar något du kan testa på din maskin.
Lycka till!
-
Ja, dra om alla kablar är inget jag rekommenderar. Läs istället denna utmärkta guide till att börja med. Sen lägger du upp lite bilder på maskinen, med någon närbild på eldelarna, så löser vi detta tillsammans.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49886 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49886)
-
När jag menar all el menar jag bara cdi boxen Regulatur och tändspole
-
All el funkar förutom att det inte blir gnista?
Då känns det väl märkligt att dra om elen och sabba det vanliga systemet.
Tändstift, provat att byta?
Tändhatt, tändkabel hel?
Kollat säkringar?
Larmet urkopplat rätt? Så det inte ligger kvar och spärrar.
Funkar bromskontakterna? Många maskiner vill ju ha bromssignal för att kunna starta startmotorn.
Ibland även signal för friläge.
Men nu har ju du ingen startmotor?
Rullar du den, snöre eller kick?
-
alla boxar ska fungera för jag har kört den för några dagar sen men so gick den inte att starta sen
larmet är rätt bort kopplat och jag har provat att byta tändstift men det hjälpte inte och tändkablen är hel där har varit lampor och sånt men dom tog bort det när startmotorn la av så jag vill bara koppla in det viktigaste och inget mer
den e hel automat ingen back eller kick
-
Prova att koppla ur/klippa av den svart/vita kabeln som går in i cdin. Det är avstägningsfunktionen. Rätt ofta den som busar. Testa och se om det är någon skillnad.
Ta gärna en närbild på härvan med!
-
Den kabeln är inte kopplad till något
-
Bra. Se till att den inte ligger emot jord (chassie). Då dödar den.
-
har kollat och det gör den ej
-
har fixat litte bilderr nu =) och där kan ni se hur jag starta den =)
-
Gulsvart går ur cdi in till tändspole antar jag?
Prylen med kylflänsar är laddregulator till batteri. Den kan du skita i initialt. Koppla ur den.
I övrigt är det ju inte så mycket som kan vara knas. Blåvit, rödsvart och svart kommer från svänghjul till cdi, va?
-
ja den gulsvart går från cdi till tändspole. ska koppla bort den och dom kablarna kommer från svänghjulet. jag provade innan att byta tändspole men det hjälpte inte =/ så den är det inte något fel på =)
-
Lite svårt att hänga med här...
Vi tar det från början nu:
1. Spolarna vid svänghjulet.
Ej verifierad funktion. Kan vara defekta.
1b. Kablage till cdi inklusive kontaktdon.
Ser hela ut, resistanstestade?
2. Cdibox.
Testad på annan maskin? Ny?
2b. Kablage från Cdi till dödarknappar/funktioner (svartvit).
Helt urkopplad. Ligger inte emot jord.
2c. Kablage från Cdi till jord. Svart, grön, eller liknande färg. Ska vara ansluten till jord. Kan vara jordad enbart vid svänghjul.
2d. Kablage från cdi till tändspole.
Hel. Inga överlag mot jord.
3. Tändspole.
Ska vara skruvad i ramen i SAMTLIGA skruvhål. Kontrollera resistans mot jord på både primär och sekundärsida.
3b. Tändkabel.
Hel. Bytt?
4. Stift.
Bytt.
-
Alla boxar fungerar har kört den för ett litet tag sen det ända jag vill göra är att dra om sladdarna till boxarna för dom e inte i det bästa skick och där har varit ett larm så vet inte vart alla sladdar ska vara
-
Alla elektroniska komponenter brukar ha fungerat innan de går sönder.
Vet du att de är hela nu ?
Följ Hellmans lista till att börja med.
-
På första bilden är tändspolen ojordad. Är den det nu? Detta är fråga 3 i min lista. Bara ett exempel. Jag kan inte hjälpa mer än så här.
Gå igenom listan och svara på alla frågor så vi vet status.
-
1 dom ska fungera 1b kontakterna e hela 2den ska fungera har ej testat på en annan 2b borta kopplad 2c dom e kopplade på en kabel som går till en skruv vid svänghjulet 2b den är hel 3den är skruvad i ramen 3b den ser hel ut 4 inte så gammalt ser bra ut
-
Då är en ny cdi nästa steg.
-
ett elchema??
-
Kan man kolla om cdi boxen fungerar??
-
(http://www.loncinengineparts.com/images/BuYangfae110_wd.jpg)Jag skulle gissa på denna. Dock är det fel färg på kabeln mellan cdi o tändspole, men det är ett känt fel. Verifiera det övriga om det stämmer hyfsat.
Larmet du nämner är väl fjärrkontrollsprylarna?
Och nej, tyvärr kan man inte bänkköra en cdi...
-
okej thx jag hittade innan det här http://www.miniriders.com/tech-talk/19114-wiring-diagram-loncin-110cc.html (http://www.miniriders.com/tech-talk/19114-wiring-diagram-loncin-110cc.html) kan det stämma??
-
okej thx jag hittade innan det här http://www.miniriders.com/tech-talk/19114-wiring-diagram-loncin-110cc.html (http://www.miniriders.com/tech-talk/19114-wiring-diagram-loncin-110cc.html) kan det stämma??
Jo. Men rätt förenklat.
-
Skulle kunna tro att cdi boxen har lagt av :/
-
Skulle kunna tro att cdi boxen har lagt av :/
Då är en ny cdi nästa steg.
:rtfm: