ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Richthofen skrivet 5 maj 2014 kl. 20:41:45
-
Hej vänner!
Söker lite input och erfarenhet i ämnet.
Nu är det så att jag har gått i tankarna av att bli en i familjen här på atvforum.se.
Efter att ha haft stenkoll med ljus och lykta på diverse begagnatforum och säljsiter börjar tankarna gå åt nyköp.
Inte för att utbudet är i stort sett snustörr och heldöd utanför att finansiering och framtid är tryggad på så vis.
Kalla mig putsjeppe men jag gillar nya prylar framför andras gamla repor osv.. Jaja till saken hör att den nya modellen av raptorn inte har sett dagens ljus på blocket.se i begagnat skick ännu.
Då går min tanke, är det ingen som köper nytt längre och vad kan detta bero på om så är fallet!?
Just denna tes får mig att hålla tillbaka på köpknappen än så länge. Insatsen är stor då pengarna ligger som i en ny dacia utan air condition ugnefär. En viss summa kommer även vara lån om köpet blir av någon gång.
Nu blev det surrigt från min sida.
Ingen människa cashar väl in en ny raptor för 100 lök idag?
Är otroligt sugen på att få bränna loss ett gäng mil på slingriga grusvägar en skön sommardag. Men denna beslutsångest gör mig minst sagt galen.
Hur går era tankar kring nyköp?
-
Har du haft hjuling innan?
Tröttnar du efter ett tag så lär du förlora en massa pengar än om du skulle köpa begagnat.
Sen detta med allt man kan köpa till: avgas, filter, nerfs, bränslebox m.m
Dom pengarna får man inte heller igen.
Mitt tips är att köp en begagnad som är i bra skick och med lite extrautrustning. Tröttnar du så förlorar du inte lika mkt pengar och får även reda på om detta var nåt för dig. ()p
-
När man får en i nyskick för typ 65, varför köpa nytt?
De tappar ju 40 papp första året och sen ligger de still... Känne rman för att tappa de pengarna så :dntknow:
-
Har kört arbetshjuling tidigare (grizzly 700)
Dock var det fri tillgång utan utgifter. Tyvärr är det inte så längre.
Just därför går jag i tankarna om en rappare maskin som inte är gjord endast för cross. :headbang:
-
Raptorn är ju väldigt populär som allround-maskin, delar och tillbehör finns det massor utav!
Men som sagt, mitt tips är att kolla efter en lätt begagnad maskin istället för att köpa nytt..
-
Raptorn är ju väldigt populär som allround-maskin, delar och tillbehör finns det massor utav!
Men som sagt, mitt tips är att kolla efter en lätt begagnad maskin istället för att köpa nytt..
Ja absolut om det bara vore så enkelt. Känns som att scenen för den nya modellen är död eller iallafall icke existerande just nu. Så alla som har dom nyaste årsmodellerna verkar hålla hårt om dom.
-
Nytt är alltid dyrt.
Sen om det är för dyrt är endast personen som köper som kan svara på... alla har olika ekonomi och olika prioriteringar.
En Raptor i original är inte så superkul, den kräver (iaf enligt mig) helsystem och bränslebox, öppet filter mm... och då hoppar det ju upp nån krona till.
Sen håller de ett extremt högt andrahandsvärde, det bestäms ju av marknaden men ibland undrar man hur en sliten maskin från 2006-2008 kan ligga ute för 65... det skulle iaf jag aldrig någonsin ge.
35 nånstans möjligen.
Vissa superfina ex finns, men minst lika många lik tyvärr... har sett skräckexempel på maskiner med blandad plast från tex 660:n!
Ajaj...
Jag hade inte köpt nytt, för repor är tecken på att man haft kul... åka asfalt är inte kul.
Och köper man begagnat så får man de första reporna på köpet och slipper det största tappet, men som sagt... många begagnade är kraftigt övervärderade.
En förklaring kan säkert vara gnälliga sambos som envist tvingar ut Raptorerna på annons, då sätter ägarna ockerpriser för att få behålla dem... typ.
()p
-
När man får en i nyskick för typ 65, varför köpa nytt?
De tappar ju 40 papp första året och sen ligger de still... Känne rman för att tappa de pengarna så :dntknow:
Det är ju lite mer komplicerat än så eller hur?
Utan en fungerande nyförsäljning så finns ju ingen begagnatmarknad heller.
Och inga renodlade ÅF heller?
Det krävs att man lyckas hålla den uppe för att andra ska kunna ta över när förste ägaren köper en ny igen.
På personbilar är det ju företagsbilar på leasing som håller upp det, och de byts var 3:e år , på fyrhjulingar vet jag inte heller VEM som köper nytt, kanske lantbrukaren som får ett par på köpet när han köper ny traktor?
Någon måste det ju vara.
-
Någon måste det ju vara.
Ja... och det skriver han ju.
De som känner att de kan bära det tappet.
()p
Värt att notera är ju att han själv köpte en ny ATV nyligen så han offrar sig alltså oss som bara köper begagnat.
Tack Fenris!
-
Om du nu vill ha en ny raptor så kan du ju kolla efter en -13 eller -12 som inte blivit såld för dom är ju ofta sänkta några tusen.
2 av 3 "ny" köp har varit den tidigare års modellen och har varit ca 10k billigare dock var det ju inga Quads utan arbetsmaskiner
-
Pratade med en säljare förra helgen och han sa att quadsäljningen är typ helt död alla frågar om 4x4 maskiner.
2008-2009 dog nästan marknaden för nya quadar.
-
Pratade med en säljare förra helgen och han sa att quadsäljningen är typ helt död alla frågar om 4x4 maskiner.
2008-2009 dog nästan marknaden för nya quadar.
Sammanstrålar med den amerikanska och delvis globala finanskrisen, kanske Quad är mer av en nöjesgrej men 4wd köps av folk som behöver maskinen för nyttoprylar?
Borde innebära relativt höga begpriser på de som finns till salu , vilket i sin tur skulle kunna motivera till nyköp
Tillverkarna får väl vässa varje ny årsmodell som bilarna så folk känner att dom MÅSTE byta upp sig.
Eller hade han någon teori om varför det avstannat?
Jag tycker inte man ser många fyrhjulingar ute i trafiken, verkar inte riktigt som att dom anammats som pendlarfordon av så många. Är det för att dom känns ansträngda i motorvägsfart?
Hur känns en Raptor 700 tex i 120kmh?
Mycket frågor , men nyfiken på detta. Så förklara gärna.
-
En lätt trimmad/drevad raptor700 marchar 120. Dvs, det är en vettig fart att ligga i om man transporterar sig a-b.
Men att pendla kräver hög motivation. Jag är mer och mer osugen för varje år nu. Just nu är min tempgräns på 3plus. Regn är skit samma, men kyla....hwww....
Bilen är en riktigt fiffig uppfinning.
-
Kan ju säga att min Raptor var underbar i 110-120 km/h.
Jag hade ju aldrig bytt om nu någon mer hade kört quad i min närhet.
Tyckte Outlander 1000 var bra mycket mer maskin för pengarna än vad en ny Raptor var, så då blev det en Outlander. Jag fick BRA rabatt på min Outlander.
Priset på de vägreggade raptorerna av nya modellerna är satt åt helvete.
när -13 kom låg de på 79.000 för att dollarn var låg (hette det då)
Dollarn är lägre nu, maskinerna är inte dyrare precis men ändå så har priset ökat med 20 papp.
Själv är jag lite bitter eftersom man fick intresset så sent, varken Ktm:s eller can-am:s quadar kan man nu köpa nya vägreggade.
-
Sammanstrålar med den amerikanska och delvis globala finanskrisen, kanske Quad är mer av en nöjesgrej men 4wd köps av folk som behöver maskinen för nyttoprylar?
Borde innebära relativt höga begpriser på de som finns till salu , vilket i sin tur skulle kunna motivera till nyköp
Tillverkarna får väl vässa varje ny årsmodell som bilarna så folk känner att dom MÅSTE byta upp sig.
Eller hade han någon teori om varför det avstannat?
Jag tycker inte man ser många fyrhjulingar ute i trafiken, verkar inte riktigt som att dom anammats som pendlarfordon av så många. Är det för att dom känns ansträngda i motorvägsfart?
Hur känns en Raptor 700 tex i 120kmh?
Mycket frågor , men nyfiken på detta. Så förklara gärna.
Dom gör 115km orginal och 130km med ett kugg drevat fram.
Det var inga problem å marcha i 110 på motorvägen.
När jag köpte min Raptor ny i april -07 kostade dom 99 000:- och fick 60 000:- ett år senare då hade den gått 1000mil alltså jag tappade 40 000:- på ett år men kollar man idag på en raptor så står dom i nästan samma pris som jag fick för min för 6 årsen.
Köper man en ny så tappar man som fan men sen står nästan priset still på dom.
-
Jag cashade in en ny Raptor 2013 förra året... Kände ingen som åkte quad och hade inte åkt mycket själv så tänkte mest att en ny måste ju vara bäst :dntknow: Dessutom fanns det knappt några till salu vid den tidpunkten.
Jag har sedan köpet lagt ner ännu mer pengar på att få den bättre och snyggare (och mer lär det bli), och vet att jag knappt kommer få tillbaka en spottstyver av vad jag lagt ut.... Men ångrar mig inte en sekund att jag köpte Raptorn ny. Trots sen debut i quadåkandet är det otroligt kul och har lärt mig otroligt mycket efter att nu ha bytt väldigt mycket delar.
Och kan bara instämma med att 110-120+++km/h på motorvägen är inga problem. Men en styrstabilisator är att rekomendera.
Alla har vi olika ekonomiska förutsättningar, tid att lägga på nöjet, vilja att skruva m.m
Oavsett vad du väljer tror jag nog du kommer bli nöjd. ()p
Edit:
Måste tillägga att jag är precis som dig och gillar nya prylar :D
-
Ingen människa cashar väl in en ny raptor för 100 lök idag?
Hur går era tankar kring nyköp?
Själv skulle jag aldrig köpa en leksak som jag inte kan handla kontant.
-
Själv skulle jag aldrig köpa en leksak som jag inte kan handla kontant.
+1
-
Bara att döpa om den då ju, och kalla den "pendlingsfordon".
Sen kan man gå till banken med gott samvete.
()p
Nä, men varför det skulle vara "fult" eller fel att låna till en leksak förstår jag inte alls.
Har man bara en handpenning eller absolut minst en ordentlig amortering (som alltså överstiger värdeminskningen) så ser jag inga problem alls i att låna till en leksak.
Eller till vad man nu vill.
När Dinli 450 kom så såldes de för 69 000:- med finansiering på en tusing i månaden.
DET är dumt!
Amorteringen var ju nästan noll, samtidigt som maskinen störtdök i värde.
Men lägger man 2-3000 per månad och vet att man skall ha den iaf ett år så skall det ju inte vara nåt problem.
Alla har ju som sagt olika ekonomi och var och en får göra sina egna prioriteringar.
-
"Cashar in" kan väl iofs betyda bara "köpa"? Behöver ju inte vara i cash (kontant)?
-
Nä, men varför det skulle vara "fult" eller fel att låna till en leksak förstår jag inte alls.
Det är väl ingen som sagt att det är fult att låna till sina leksaker. Vi konstaterade ju bara att vi inte skulle göra det. Alla gör som dom vill, precis som du säger.....
-
Det är tryggt med lån, då vet man vart pengarna går varje månad.
-
Nä, men varför det skulle vara "fult" eller fel att låna till en leksak förstår jag inte alls.
Fult är det inte, det är bara att jag inte skulle göra det. Vad andra gör skiter jag i.
-
Det är tryggt med lån, då vet man vart pengarna går varje månad.
Faktiskt är det lite så... det blir ju ett omvänt sparande.
...men med en räntekostnad... och avsaknad av inlåningsränta (ett öre per år... typ) fast om man lånar tex 80 000 så är räntan 350 spänn per månad.
Anser man det är mycket pengar skall man ingen Raptor ha.
(räntan är dessutom avdragsgill, och nej personligen har jag inga lån men det är pga att jag saknar liv)
-
Det är ju bra mycket bättre och kunna betala allt med cash än att sitta med lån och att ta lån för leksaker tycker jag är korkat, skillnad om man lånar för en riktig bil. Eller?
-
Jag köper hellre något så tråkigt som en bil kontant.
En quad är kul och då gör det inte så mycket om det kostar nån krona extra.
...återigen... så länge man betalar av den i minst samma fart som den sjunker i värde.
-
Det är ju bra mycket bättre och kunna betala allt med cash än att sitta med lån och att ta lån för leksaker tycker jag är korkat, skillnad om man lånar för en riktig bil. Eller?
Beror väl på hur man lägger upp det.
Vänta fem år eller ha grejjen nu.
Mitt lån på Outlandern har 2% ränta. (Special i mellandagarna)
Räntan blir totalt 5-6 papp totalt om jag inte räknar fel.
-
Eftersom alla har delade åsikter kan vi väl säga att det är upp till var och en om man vill låna eller betala kontant för en leksak?
-
Eftersom alla har delade åsikter kan vi väl säga att det är upp till var och en om man vill låna eller betala kontant för en leksak?
Fast nu var ju frågan i trådstarten "Hur går era tankar kring nyköp?", så därför delger folk sina tankar kring nyköp...
-
Javisst jag väntade mig spridda skurar på frågeställningen :whip:
Verkar vara en stor skillnad på hojfolk och ATV-människor, här ses fordonet som endast lek. Därför är det inte många som skulle låna till just en ny quad. Synd att scenen är död innan jag ens har börjat åka... :cry:
-
Synd att scenen är död innan jag ens har börjat åka... :cry:
Vad menar du med detta?
-
Vad menar du med detta?
Att det säljs minimalt med fyrhjulingar. Dyrt i inköp och hutlöst på begagnatmarknaden.
-
Samtidigt är det väl ganska nice att veta att man inte förlorar så jäkla mycket mer i värde på en beg maskin?
Köper du en fin för 50-60 får du väl ut nästan samma även nästa år.
-
Sen är väl frågan också vad som händer regelmässigt framöver. Kommer det nya restriktioner lär ju priserna sjunka som en sten tyvärr.....
-
Sen är väl frågan också vad som händer regelmässigt framöver. Kommer det nya restriktioner lär ju priserna sjunka som en sten tyvärr.....
nya isåfall, de gamla lär gå efter regler och lagar för när dom såldes.
-
Jo, fast 20hk regeln finns ju redan....
-
nya isåfall, de gamla lär gå efter regler och lagar för när dom såldes.
Då kommer dom bli ännu dyrare om dom inte kollar strypningar mm i framtiden
-
Skall man sitta och oroa sig för en massa skit man inget vet något om är det bäst att inte lämna sängen.
Köp en Raptor och kör!
Man ångrar bara saker man inte gör.
-
Jag köpte min ny och det är det bästa/roligaste jag köpt men med facit på hand skulle jag köpt en beggad Turbo Raptor..