ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: cARLBOM skrivet 24 april 2014 kl. 22:24:22

Titel: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: cARLBOM skrivet 24 april 2014 kl. 22:24:22
Jag har funderat lite på att köra Raptorn på E85. Vinsterna är många nackdelarna färre...

Mappen jag har i Raptorn nu är hyffsat rätt, har dragit ner tqs mappen något går fortfarande lite fett dock...
98 vs E85 så åtgår det ca 30% mer sås... nu till frågan

Om jag köper en ny spridare som flödar 30% mer än orginal borde jag kunna köra E85 ganska safe? på exakt samma mapp

Tanken är att lämna in han på Bänkning/Mappning, Meeeen vill ha en grundmapp så han går att köra med tills mappning
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Knastonius skrivet 24 april 2014 kl. 22:38:30
Glöm bara inte byta alla packningar som kommer i kontakt med E85 (Etanolen) till packningar som tål så pass hög% av etanol, då det torkar ut packningarna fort så de lär börja läcka bränsle från maskinen.

Är ju inget kul om de springer läck :/
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: cARLBOM skrivet 24 april 2014 kl. 23:03:02
Glöm bara inte byta alla packningar som kommer i kontakt med E85 (Etanolen) till packningar som tål så pass hög% av etanol, då det torkar ut packningarna fort så de lär börja läcka bränsle från maskinen.

Är ju inget kul om de springer läck :/

Läst om detta, E85 är inga problem för raptorn
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 24 april 2014 kl. 23:03:34
Prata med Daniel på Cuervo racing, han har stenkoll på vad som behövs.

En 650cc spridare har jag läst ska räcka fin fint.

Finns en tråd på atvstockholm om en som konverterat sin Raptor.
Man får ju inte länka men du hittar den lätt.
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: cARLBOM skrivet 24 april 2014 kl. 23:05:57
Prata med Daniel på Cuervo racing, han har stenkoll på vad som behövs.

En 650cc spridare har jag läst ska räcka fin fint.

Finns en tråd på atvstockholm om en som konverterat sin Raptor.
Man får ju inte länka men du hittar den lätt.

Ja precis en sån jag tänkt köpa, men frågan kvarstår om jag bara kan byta spridare som flödar mer o köra på samma mapp?
jag har läst den tråden dock går inte han in på några detaljer där, det är ju just detaljerna jag är ute efter :)
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 24 april 2014 kl. 23:24:24
Ja precis en sån jag tänkt köpa, men frågan kvarstår om jag bara kan byta spridare som flödar mer o köra på samma mapp?
jag har läst den tråden dock går inte han in på några detaljer där, det är ju just detaljerna jag är ute efter :)

Om det funkar så som jag tror det funkar så ja.
Sitter väl en 450cc spridare på nu?
Mappen kommer du ändå justera i bänken sen.

Du borde ju kunna låna någons autotune och justera det lite grovt den vägen?
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: cARLBOM skrivet 24 april 2014 kl. 23:32:41
Om det funkar så som jag tror det funkar så ja.
Sitter väl en 450cc spridare på nu?
Mappen kommer du ändå justera i bänken sen.

Du borde ju kunna låna någons autotune och justera det lite grovt den vägen?

Jag tror det sitter 450cc nu, rent logiskt så borde det fungera men vet ju inte säkert hur styrsystemet fungerar o därför frågar här... Tänkte att man kunde pröva lite innan mappning, för sen skall kolv o kam i han.. Kan ju göra det enkelt för mig o klämma dit allt precis innan bänken o så får dem lösa det då :D men det kan ju vara skönt o ha en fungerande maskin innan bänkning så man slippar spendera en heldag där
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 24 april 2014 kl. 23:42:22
Det verkar som folk bara sätter i större spridare som ger mer sprut på samma signal.

Daniel hävdar att 600cc räcker.
Men med 650 är du helgarderad med tanke på höjd över havet, bränslekvalitet osv.

650 cc och autotune hade jag kört så mappar den sig själv.

Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: jOOc skrivet 25 april 2014 kl. 07:29:29
Jag har funderat lite på att köra Raptorn på E85. Vinsterna är många nackdelarna färre...

 ()p Jag är sugen jag med...
Hojta till innan du beställer spridare så kan du få beställa en till mig också.
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 25 april 2014 kl. 08:03:18
600 cc ska räcka till 70 HK ungefär.
Man kan ju köra ruskigt hög komp med E85
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: cARLBOM skrivet 25 april 2014 kl. 14:19:38
Tack för svar, blir nog den där jävla autotune iaf enklast så..

Lägg av jOOc jag skall åka ifrån dej
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: jOOc skrivet 25 april 2014 kl. 14:42:59
Lägg av jOOc jag skall åka ifrån dej

 :nono: Aldrig!  :(veryangry):
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 25 april 2014 kl. 15:32:17
Körde min YFZ-R på E85... Den var ganska svårstartad när motorn var riktigt kall... Säg att man var på en tävling och det var 5 grader ute på natten, då var den inte så rolig att få igång  :cry:

Vet inte vad det sitter på YFZ-R'en men har för mig det sitter 450cc på den. På min ställde jag bara på min mapp ca 30% över hela området. Vilket visade sig vara tämligen exakt, den gick lite för fett på låga varv men annars var den förvånadsvärt exakt ställd. Jag bytte då inte spridare på min. Men å andra sidan är det en mindre motor.

Nackdelarna är att du ska ha annan motorolja än vanligt
Helst annat stift
Tanka oftare
Gott om nackdelar vintertid (om du kör då)

Finns ju många fördelar också. Jag bytte tillbaka till 99 oktan igen just för att fördelarna visade sig vara för dåliga just för racing... Svårstartad när den var kall. Glömde man tanka eller hade för dåligt gick det ju inte att låna av någon.  Och som sagt inte alla stationer som har E85. Visst var fördelen att motorn gick bra (körde 14:1 komp) och lite kallare. Men jag har aldrig haft problem med överhettning ändå så det argumentet känns sådär... Blir väl just om man skulle täppa igen kylet helt...

DINA fördelar gissar jag enbart skulle vara effekten för du har troligen inga problem med överhettning heller. Däremot kostar det en slant med mappning, ny spridare (om du behöver det) Samt kallstart (om du kör en höst/vår och hjulingen har stått kallt?)

Jupp jupp :)  Hade gärna gått tillbaka till E85 för det är lite fräckt... Men fördelarna är som sagt så smakar det mer än det kostar

Packningar och aluminum såg jag absolut inga problem med, rev isär min motor efter bytet (bytte kolv mm till 12.5:1) och fanns inga spår efter oxidering, dåliga tätningar eller något. Rent å fint!
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 25 april 2014 kl. 15:47:00
Anledningen att Amerikaner kör E85 är ju  för att det är snorbilligt där.
Här är det ju det inte, plus att det går åt 30% MER.

Förstår inte varför, men låt inte det hindra er  ()p
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 25 april 2014 kl. 16:51:37
Ett annat skäl att amerikaner hellre än oss kör E85 är ju för att deras "pump gas" är en hel del sämre än vår mackbensin. Man ska ju vara glad om man får tag i så högt som 95 oktan i USA jämfört med att det inte finns lägre i Sverige. Sen är det ju ingen MEGA skillnad. Steget från 99 oktan till E85 är ungefär samma som 95-99. då E85 oftast håller runt 104-105 oktan.

Det här med Högkomp är ju en ganska avancerad grej egentligen... Finns ju gott om "fusk" högkomp med s.k bula på kolven vilket ger en konstig explosionsbild men likaväl hög kompression.  Du kan tänka dig själv explosionskraften upp på toppen av ett berg jämfört med mitt på platta backen så blir ju smällen bättre på platt backe än på toppen av berget.

Finns flera exempel när man testat säg 12:1 komp platt kolv med 13:1 "domed" och den med lägre kompression faktiskt ger mer effekt än den med bula på. Så hög kompression är inte allt!  :whip:
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: cARLBOM skrivet 25 april 2014 kl. 20:08:37
Min tanke är att köra cp kolven 14:1 med E85 bara det borde göra det värt :) även om det drar 30% mer så är den oxå ca 30% billigare det går jämt upp för 105 oktanig sås... Vintern skiter jag i dock vår höst +5 kör jag, men det finns ju startgas och sprit är häftigt!  :headbang:
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 25 april 2014 kl. 21:28:17
Vet inte hur många HK du får ut av en sån kolv jämfört med säg 12:1-12.5:1 på 99 oktan men det lär inte röra sig om mer än max 2-3hk? Beror ju såklart på vad annat som är gjort. Kostnaden i sig för Etanolen är ju inget att bry sig om på en quad, den går ju inte alls som en bil så skillnaden där är nog minimal om ens märkbar.

Vill du köra E85 så kör på! Tänk dock på att skaffa motorolja anpassad för en spritad MC. Annars dröjer det inte jättelänge innan spriten är på besök i diverse lager och ser till att du får en YamahaCenter faktura på minst 5 siffror  :whip:
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: cARLBOM skrivet 25 april 2014 kl. 21:33:13
Vet inte hur många HK du får ut av en sån kolv jämfört med säg 12:1-12.5:1 på 99 oktan men det lär inte röra sig om mer än max 2-3hk? Beror ju såklart på vad annat som är gjort. Kostnaden i sig för Etanolen är ju inget att bry sig om på en quad, den går ju inte alls som en bil så skillnaden där är nog minimal om ens märkbar.

Vill du köra E85 så kör på! Tänk dock på att skaffa motorolja anpassad för en spritad MC. Annars dröjer det inte jättelänge innan spriten är på besök i diverse lager och ser till att du får en YamahaCenter faktura på minst 5 siffror  :whip:

Där har du helt rätt, 2-3 hk kanske... så dem hästarna är ju billiga :) jag har aldrig sett speciell olja för E85 och visste inte ens att det fanns, men skall kolla upp det  :)
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 25 april 2014 kl. 21:57:52
kommer inte ihåg vad oljan jag körde hette. Jag frågade en oljenisse här i krokarna jag bor som kört rally i "hurlängesomhelst" och har bra koll på motorer men han sa att min gamla olja visst skulle funka men inte så bra som en olja avsedd för att köras med sprit. Sen en annan bra grej är att kör den på vanlig 99 oktan bensin innan du ställer den för vintern så den inte står stilla länge med E85 i systemet... Bara så att spridare och slangar mm har vanlig bensin i sig istället för spriten. Inga problem med spikningar osv när den går på tomgång så det bör inte vara någon fara.

Är du livrädd för spikningar så går det ju att plocka ur stiftet och "burst" köra på starten tills spridaren är fylld. Att mala på starten ger ju inte mer bensin inskick. Sen skulle jag starkt avråda att köra startgas, ytterst lite i såna fall. Det är verkligen inte bra :(  Ska du mot förmodan köra på vintern så finns det ju lite olika trick om man vill vara petig. Värm upp olja/vatten externt eller bara rikta en kupéfläkt på motorn i 10-15 minuter före. Mycket hellre än startgas.  Kostade mig en cylinder att köra startgas och har en kompis som också skrotat en cylinder pga startgas så undvik!  :whip:

Sen kan det hända många börjar klaga på det luktar hamburgare av dig  ;D
Titel: SV: Raptor 700 Fundering/Frågor kring E85
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 25 april 2014 kl. 23:05:12
Notera att man helst inte ska låta en maskin med etanol stå med bränsle i slangar, tanken eller insprutet för länge då etanolen har en tendens att "klägga" och då klägga igen bränslesystemet. Och även till viss del fräta plast och gummi.
Om man ska ställa ifrån sig maskinen över vintern ska man helst tömma bränslesystemet