ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: traktorz skrivet 21 april 2014 kl. 14:47:08

Titel: Polaris 850 XPS-11 - kylsystem problem / topplockspackning?
Skrivet av: traktorz skrivet 21 april 2014 kl. 14:47:08
Vi har innan påsk kört hem nedblåsta frötalar med vår bandförsedda ATV och Julas boggivagn. De tyngsta stockarna har vi vinschat fram m hj a ATV'ns frontvinsch.

Vi har därvid noterat en oregelbnden tomgång, samt att motorvarningssymbolen samtidigt blinkat på displayen. Vi antog först att batterikapaciteten minskat, trots att vi alltid vinschar med motorn igång, så att generatorn därvid gick tyngre och laddade.

Men det var troligen fel slutsats, vilket vi blev varse, när vi bockade oss tillräckligt djupt och konstaterade en låg kylvätskenivå i expansionskärlet.

Har ett par gånger fyllt på med blå glykolblandning (50% blå glykol & 50% dest vatten), samt vid ett senare tillfälle rent dricksvatten.

Vid ett tillfälle var det sådant tryck i expansionsbehållaren att en stråle gul glykolblandning sprutade ut genom hålet i dess röda kork.


Undrar just varför kylsystemet beter sig så underligt?
- Har något fastnat som hindrar fläktens rotation ?
- Är fläkten trasig ?
- Är termostaten trasig ?
- Beror volymen i expansionskärlet av hur ATVn lutar ?
- Är topplockspackningen trasig ?
Titel: SV: Polaris 850 XPS-11 - kylsystem problem / topplockspackning?
Skrivet av: Jockegubben skrivet 21 april 2014 kl. 15:33:31
På min sportsman 800 så står det high temp på displayen om den går varm, vilket kan hända om man t.ex fått in skit i fläkten så den inte orkar rotera, fläkten har gått sönder eller om termostaten inte öppnar som den skall.
Jag antar att du har en separat varning för hög temperatur även på din maskin, men det skadar inte att kolla upp det i instruktionsboken.

Det finns några lätta knep att kontrollera topp-packningen.
Läker den utåt, alltså synligt läckage? Brukar kunna bli missfärgningar på motorn av glykol samt lukta glykol/sött om det läcker på en varm motor. 
Har du fått glykol/vatten i oljan? Kör en liten sväng så oljan får blandas om och kontrollera sedan oljestickan, är oljan gräddvit så har du fått in vatten/glykol.
Ryker den? Om du har läckage in i cylinderloppet så brukar maskinen ryka vitt.

Hur mycket vatten har du fått fylla på varje gång? På ca hur många mil?
Har det endast varit lite/tomt i behållaren så tror jag inte att det är någon fara, den rymmer så pass lite (max 1dl) så det är normalt.

Jag skulle tro att motorlampan tändes p.g a vinschningen, och att det berodde på låg batterinivå. Det finns en varningsikon på displayen för låg batterinivå men om man fortsätter att vinscha när batterilampan tänds så kan det ibland hända att motorlampan tänds och den kan fortsätta lysa fast varningen för lågt batteri slocknat.
Titel: SV: Polaris 850 XPS-11 - kylsystem problem / topplockspackning?
Skrivet av: traktorz skrivet 21 april 2014 kl. 16:35:28
Tack för intressanta kommentarer!

Kollade på instrumenteringen och mycket riktigt finns där ett flertal varningmöjligheter för temp, laddning, mm. I vårt fall var det bara symbolen "10" för motorvarning som blinkade till emellanåt.

Jag har aldrig haft några problem med bateriet eller laddning, trots att vi vinschat ganska mycket. Brukar dock ansluta en CETEK-laddare emellanåt för att toppladda batteriet.

Jag kan inte se något läckage från kylsystemet, endast från hålet på korken till expansionskärlet.

Beträffande oljeförbrukning, ca 2 dl mellan servicetillfällena, som vi gör var 100:e timme. Fast nu har den gått närmare 340 timmar, så jag ska genast boka tid till service, när nu våra körningar är över, pga föret tagit slut i Påsk. Inget anmärkningsvärt på oljestickan heller.

Motorn ryker inte heller, annat än när den är kall. Startar alltid lätt och har hittills gått bra utan anmärkning.

Har fyllt på i expansionskärlet två gånger, då nivån varit under de rekommenderade min-max strecken. Ca 3 dl blå glykolblandning första gången, varpå den sprutade ut 0.5 dl i samband med de senare vinschjobben. Ca 1.5-2 dl dricksvatten andra gången för att
hålla nivån mellan de rekommenderade strecken. Innan det här problemet dök upp, har vi inte haft några bekymmer med kylvätskenivån, så något har hänt tror vi.

Bägge gångerna med påfyllning nu under påskveckans inledning. Nivån är just nu strax över min-nivån, men jag har inte kört något nyliigen, bara tvättat av den allt skräp från skogsjobbet. Lite pyssel, eftersom maskinen är försedd med hasplast undertill.
Titel: SV: Polaris 850 XPS-11 - kylsystem problem / topplockspackning?
Skrivet av: Jockegubben skrivet 21 april 2014 kl. 18:24:22
Nej, med tanke den mängden glykol som gått efter på så pass kort tid så tyder det på att något inte står rätt till.

Om du får kompression i kylsystemet (vilket du kan få om topp-packningen är trasig) så kan den trycka ut glykol genom expansionskärlet, men det brukar bara ske under hög belastning eller höga varvtal. Och då brukar det även läka in i cylindern om maskinen står still ett längre tag, vilket brukar resultera i att den ryker och går dåligt när den är kall.

Fast det är underligt att den trycker ut genom expansionskärlet vid vinsch jobb, och då inte varnar för högtemp. Trasig tempgivare kanske?
Om du överfyller expansionskärlet så kan den trycka ut glykol då den blir varm, och glykolen expanderat. Det brukar stå på behållaren om maskinen skall vara varm eller kall när man kontrollerar nivån efter sträckena. Dock brukar det inte spruta ut, utan då rinna lite försiktigt.

Eftersom att du inte får någon varning för hög temp (om givaren fungerar som den ska) så tror jag inte att du har något fel på varken fläkt eller cirkulation, antagligen har du ett läckage i kylsystemet eller möjligtvis en dålig topp-packning.

Angående oljan så är det normalt att man kan få fylla på en gång eller så mellan serviceintervallerna.

Mig veterligen så har motorlampan endast med insprutningen att göra vilket inte borde påverkas av t.ex en trasig topp-packning. Tror fortfarande att motorlampan tändes p.g a att du fick lite ström under vinsch arbetet och insprutningen fick en felkod p.g a detta.
Titel: SV: Polaris 850 XPS-11 - kylsystem problem / topplockspackning?
Skrivet av: traktorz skrivet 28 juni 2014 kl. 12:49:49
Har fyllt på och observerat eventuella förändringar i nivån på kylarvätskan, men inget har försvunnit längre.

Kanske var det nån luftficka, att motorn gick varmare än vanligt, en kärvande termostat eller vad? Hur som helst, det verkar vara normalt igen, som tur är.