ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Triton242 skrivet 19 april 2014 kl. 09:32:18
-
Då jag ett tag haft problem med att bromsarna inte tagit så bra som ja vill skulle ja igår lufta en bromssug. Märkte dock att nippel inte går att dra åt tillräckligt och att det så fort man bromsar läcker om den. Tittade på nippeln och den såg inte allt för skadad ut i gängorna. Alltså måste jag få tag i ett nytt bromsok antar jag.
Nu undrar jag bara om någon vet vart man kan få tag i dessa då jag antar att de inte är Polaris orginal eftersom detta oket har 2st slangar kopplat till sig och polaris egna sprängskiss har endast 1.
Skall mäta luftnippeln och se om jag kan få tag i en ny men som sagt jag tror det är oket som äger problemet.
-
Tråkigt! Vad heter den i regbeviset? Typ dresel?
Annars kan man kanske få skiten uppborrad och en insatsgänga ditstoppad. Det skulle jag nog ha försökt med.
-
Polaris alla vägreggade är väl reggade som just Polaris, så oavsett vad du behöver bör alltså just Polaris ha delarna.
Jag känner inte till hur dessa saker ser ut eller är kopplade, men har aldrig hört talas om att någon maskin har speciella ok för att de sitter på en vägreggad maskin.
Är oket sammankopplat med annat ok eller vart går slang två?
Det är inte lagkrav i Sverige på 4-hjulsbroms, så dela du om det nu är så det är kopplat och om detta skulle hjälpa...
(personligen hatar jag 4-hjulsbroms, jag vill själv bestämma hur maskinen skall bromsa)
Enklast borde iofs principen Helicoil vara.
-
Tittade vidare förut och det är okets gänger som ät HELT slut i ena hålet.
Blir till att borra upp till M7x1 och sätta i en annan nippel som första första försök.
Angående oket är det inte samma ok som i polaris sprängskiss. Detta oket har 2st bromslangar kopplade till varsin anslutning i oket. Det har inte polaris ok i spängskissen.
-
Polaris alla vägreggade är väl reggade som just Polaris, så oavsett vad du behöver bör alltså just Polaris ha delarna.
Jag känner inte till hur dessa saker ser ut eller är kopplade, men har aldrig hört talas om att någon maskin har speciella ok för att de sitter på en vägreggad maskin.
Är oket sammankopplat med annat ok eller vart går slang två?
Det är inte lagkrav i Sverige på 4-hjulsbroms, så dela du om det nu är så det är kopplat och om detta skulle hjälpa...
(personligen hatar jag 4-hjulsbroms, jag vill själv bestämma hur maskinen skall bromsa)
Enklast borde iofs principen Helicoil vara.
- Lite nyfiken bara,när slutade detta gälla ?
Alla nya Dresel,Paoletti Dinli etc har haft det tidigare pga lagkrav, vid regbesiktning..
Bara massa bök,så bra om dom ändrat..
Men vid vanlig besiktning har väldigt få fått anmärkning om detta iallafall..
/N #60
-
Vad jag hör är det bara Tyskland som har detta som lagkrav.
Tyskland är väl största marknaden så de har väl fogat sig efter den främst.
-
Kan det inte vara så enkelt att det är ett krav vid regbesiktning men inte ett krav på en kontrollbesiktning?
Jag tror inte någon ny svensksåld terrängreggad atv går rakt igenom en regbes som exempel.
-
Polaris alla vägreggade är väl reggade som just Polaris, så oavsett vad du behöver bör alltså just Polaris ha delarna.
Jag känner inte till hur dessa saker ser ut eller är kopplade, men har aldrig hört talas om att någon maskin har speciella ok för att de sitter på en vägreggad maskin.
Är oket sammankopplat med annat ok eller vart går slang två?
Det är inte lagkrav i Sverige på 4-hjulsbroms, så dela du om det nu är så det är kopplat och om detta skulle hjälpa...
(personligen hatar jag 4-hjulsbroms, jag vill själv bestämma hur maskinen skall bromsa)
Enklast borde iofs principen Helicoil vara.
Min Outlaw hade annat ok och skiva bak som vägregad, så nog förekommer det! Med den utrustningrn tog fotbromsen BÅDE fram och bak samt handbromsen bara bak. Kändes jädrigt skumt då man är van 2-hjulig mc.
Körde dock hellre med original bromsar som innebar handbromsen fram och fotbromsen bak.
-
Fixade problemet idag.
Gängade om till M7x1 och satte en ny nippel. SATAN vad de nyper till när man ställer sig på hejdaren. Dock tycker jag fortfarande inte enbart bakbromsen tar speciellt bra trots att det är nya belägg och kretsen luftad med en sug.
Dock gött att tömt ut alla bromsvätska och bytt till ny samt tagit isär hela oket och gjort rent.
Nu skall ja bara byta till ett mindre fram drev sedan är det klart för att börja åka några timmar till tills jag förmodeligen kommer sätta ut den på annons med delade känslor.
-
Min Outlaw hade annat ok och skiva bak som vägregad, så nog förekommer det! Med den utrustningrn tog fotbromsen BÅDE fram och bak samt handbromsen bara bak. Kändes jädrigt skumt då man är van 2-hjulig mc.
Körde dock hellre med original bromsar som innebar handbromsen fram och fotbromsen bak.
exakt så fungerar det för mig.
-
ursäkta trådlyftet, men har också grunnat på det här med bakre bromsoket..
hoppade runt lite på ebay och snubblade över ett ok till sportsman artnr 1910690, som har två st anslutningar för bromsslang. tycker det ser ganska likt ut det som sitter på min predator (500, -06). kan det vara så att dom plockat detta ok för att sätta på sina vägreggade maskiner?..