ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Lifan => Ämnet startat av: irocz skrivet 9 april 2014 kl. 20:51:07
-
Funderar på o bygga ett "cross ställ" bak på husbilen, men för att spara längd på ekipaget så tänkte jag göra det höjbart så man kör på stället bakifrån o sedan med vinscen höjer man hela stället så att 4hjulingen "står på bakhjulen" någon som ser några problem med detta, den är ju luftkyld så är ju enbart oljan som skulle kunna rinna någon stanns där det inte ska vara o gäller o inte ha mosfull tank o sen batterierna i en "gunga" så dom alltid händer rätt. Är endast motorn som jag är lite rädd för som kan kunna ta skada på något vis eller är jag ute o cycklar eller är det bara o köra på som jag tänkt?
-
Finns många andra hinder än just hjulingen.... Jag vet då ingen hjuling som tar skada av att stå upp på ändan. Har inte jättestor erfarenhet av olika modeller, vet att vissa så rinner motoroljan ur. Medans vissa funkar hur bra som helst
-
tar den verkligen så mycket mindre plats så?
-
En EU-släp vore kanske en lite smidigare lösning? Det får man väl dra oavsett vikt på b-kort, om det nu är en b-kortsreggad husbil?
-
:dntknow:
-
tycker det där verkar jobbigt i onödan. hur hög är den egentligen från marken upp till styret kontra bredden mellan hjulen. man fraktar den väl på tvären bakom en husbil.
-
I min instruktionsbok står det att man ska ge fan i att transportera fyrhjulingen stående. Finns till och med en illustration med en hjuling stående på högkant på en pickup, överkryssad.
-
I Raptorns instruktionsbok fanns det bilder på överkryssade quads som sladdade.
...och även bilder på där de körde på vägar... överkryssade...
:nono:
-
Kan vi inte svara frågeställaren istället för att spekulera? Kan den stå på baken länge utan att skadas?
Vad behöver pluggas/tas ur?
-
Då min makrfrigång är lite mer än vad reservhjulet bygger ut bak (det får platts "under" 4hjulingen) så spar jag jättemassa längd på bussen om jag "kör" upp den på bakstammen, (den är C reggad lastbil föredetta buss så det är inget problem) grejen är att jag redan har 1,5m överhäng på bussen o lägger jag på 1m+ till så kan man inte ens köra in på en parkering eller köra inne i staden då det blir problem när man ska runt hörn eller parkera bygger den runt 50 mer än dragkroken sticker ut om jag kör den upp på bakstammen o det är helt klart något man kan vänja sig vid
-
Jag kan minimalt om just din ATV men grundprincipen är densamma. Tar den skada av att stå rakt upp kan du lika gärna skicka ut den i sjön och vända ryggen till och glömma bort vad som hänt. Maskinerna badar ju i gyttja, går brant uppför/nerför. Drar stora timmerkärror, det tål dom... Men inte att stå upp? Klart dom gör!
Det som kan hända är. Bensin kan rinna ur där man tankar (om du har smockfull tank). Det kan rinna ur förgasaren om du har det (stäng kranen, problem löst) Olja KAN läcka ur på vissa quads genom vevhusventilation. Hur det är på ATV vet jag inte, ställ den upp och kolla :dntknow:
Men som sagt. Jag kan sätta mina kulor på att det går bra att ställa den maskinen upp, långvarigt utan problem. Vi transporterar våra quads på det sättet titt som tätt, inga problem över huvud taget. Visst är det lite skillnad på en quad och ATV men grunden är densamma som sagt
-
Tackar ska köra upp på garageväggen o se vad som händer
-
Kan läcka ur avluftningsslangarna till diffarna, men dom är ju lätta å plugga under transport..