ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: videofotografen skrivet 25 mars 2014 kl. 03:56:56
-
YUASA är ju ett märke som förpliktigar. Är säkert inte speciellt många som har någon kritik mot YUASA. Men vad tycker du om TECHNO GEL resp BILTEMA?
Det sistnämnda är säkert ett märke som folk älskar lika mycket som dom hatar det, eller?
-
Hade biltema gel batteri på min förra outlander i ca 3år. Hade aldrig nå bekymmer med det
-
hur man vårdar saker är ju alltid viktigt. jag som bara ställer skiten på hösten och hoppas den startar på våren köper hellre billigt hatteri än dyrt. det behöver ju oftas bytas iallafall efter kort tid.
skulle jag sköta om det skulle jag köpa ett lite dyrare för genomsnittskvaliteten på dyrare batteriet är ju bättre.
-
Kör Biltemas batterier i både kvadden och mina moppar och det har varit problemfritt i flera år förutom det senaste som byttes inför vintern på kvadden.
Efter 3 månaders körning lossnade + polen från batteriet. Den är gjord i plåt och hade korroderat av precis där den är fastgjuten, i gjutningen fanns en liten grop runt polen och troligen samlades det vatten där.
Om det beror på dålig kvalitet eller för att batteriet sitter utsatt och sprayas med snöslask och vägsalt (kör året om) låter jag vara osagt. Det var dock inga som helst problem att få batteriet utbytt mot ett nytt hos Biltema och på det nya ser gjutningen runt batteripolen bättre ut (ingen grop som det kan samlas skräp i).
-
Kör Biltemas batterier i både kvadden och mina moppar och det har varit problemfritt i flera år förutom det senaste som byttes inför vintern på kvadden.
Efter 3 månaders körning lossnade + polen från batteriet. Den är gjord i plåt och hade korroderat av precis där den är fastgjuten, i gjutningen fanns en liten grop runt polen och troligen samlades det vatten där.
Om det beror på dålig kvalitet eller för att batteriet sitter utsatt och sprayas med snöslask och vägsalt (kör året om) låter jag vara osagt. Det var dock inga som helst problem att få batteriet utbytt mot ett nytt hos Biltema och på det nya ser gjutningen runt batteripolen bättre ut (ingen grop som det kan samlas skräp i).
smeta in/täck polerna med polfett så vattnet inte kommer åt
-
Just dinlis placering av batteri är väl sisådär iochförsig. :hmmm:
-
smeta in/täck polerna med polfett så vattnet inte kommer åt
Har haft det och det hjälper dåligt under vintern har jag märkt. Det sprut som blir från bakdäcken "blästrar" bort fettet.
Ska bygga om lite i sommar och då åker batteriet in under sadeln så blir det nog bättre.
-
Just dinlis placering av batteri är väl sisådär iochförsig. :hmmm:
Den är inte ens "sisådär" utan helt värdelös (imo)
Fast det är ju knappast Biltemas fel att Dinlis batteriplacering är förkastlig.
-
Kör Biltema i två bilar och en traktorn och aldrig haft nått problem. De är lika bra eller dåliga som vilket annat märke som helst fast oftast till ett lägre pris. Visst kan man ha otur och få ett måndagsex. men andra tillverkare har också måndagar. Sen har du ju alltid minst ett års garanti om oturen skulle vara framme.
Nu låter det nästan som om jag jobbar åt Biltema men si he jör ja in't.
-
Vi kör med Biltema på allt på jobbet, Lastbilar, Riggar, Kompressorer.... ja allt :dntknow: Vi har prövat Varta, Optima mfl och inget märke har direkt briljerat i att hålla längre... dom verkar hålla ungefär 2-4år så är det skrot sen.
En av våra riggar levererades dock med några helt röda batterin. Vet inte riktigt märke på dom men ca 100ah som satt i riggen av årsmod 2004. Dom batterina höll i 7år! Maskinen hade då gått ca 6000timmar. Hade inga problem att starta den riggen eller någonting men plötsligt en dag när maskinen stått och jobbat 3 timmar så *BANG* exploderade ett av dom. Sen var det slutt :)
Har f.ö aldrig bytt batteri i mina quaddar, båda som använder batteri är av 2009 mod och fungerar fortfarande. Bank i bordet :whip:
Den andra med kickstart blir "batteriet" dock sakta sämre för varje år :lol:
-
I bilar kör jag originalbatterier, och har aldrig behövt byta igen.