ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: thoggster skrivet 24 mars 2014 kl. 15:41:35
-
Hej!
Jag har en Grizzly 550 -13 och var ute och grisa lite surhål i helgen. Körde fast och lilla björna orkade helt enkelt inte driva, jag satt fast i leran, blev otroligt besviken. Kanske beror det på att jag överdimensionerat lite med 28" mudlight-hjul? Räknade ut att jag sänkt mitt vridmoment med 11%.
Nu till min fråga. Vad är det för vridmoment i en 700? Jag sitter och tittar på Can-Am 800 som har 73nm vid 5500rpm. Nu vet jag att det är lite mer HK i den men skulle vilja veta hur det ligger till med nm på 700:an eftersom jag helst gärna föredrar yamaha. Blir supertacksam för snabba svar här då 550:n redan är såld och har en massa surhål väntandes på söndag.
-
Mellan motor och hjul sitter en utväxling som ändrar vridmomentet så siffrorna i motorn är oftast rätt irrelevanta.
Monterar man större hjul så bör man ändra utväxling/tillslag och Yamaha har ett nedväxlingskit för styva tusingen i sitt tillbehörsprogram.
I ditt fall så skulle garanterat en Can-Am passat bättre än en Yamaha, då deras effekt inte bara är "lite" högre....
De flyttar leran till grantopparna.
-
Ok, det låter bra. Men vill fortfarande veta vridmomentet på en 700. Verkar även svårt att få fram på Arctic Cat också.
-
Är det någon som kan berätta om den här "nya lugnare gången" som Grizzly 14 ska ha? Själv vill jag vara ha så mkt klipp i maskinen som möjligt. Oroas därför lite om man ska ha en 13 el 14!
Can-amen jag köpte håller inte måttet. Känner att yamaha passar bättre.
-
Sprang du iväg och köpte en MR "mitt i tråden" utan att ens prova en Grizzly?
Känns som om det vore läge... siffror ger max en hint, inte mer.
-
Är du missnöjd så får du börja mecka variator!
-
Mm, jag "sprang" iväg! Jag ville ha klipp i hjulingen, så var det med det.
Men åter till frågan, nån som vet om det är nån markant skillnad?
-
650 är väl inte direkt känd för att vara can am med klipp?
Till det så kan man lägga på stora.tunga däck.
Köp en tusen så slipper du fundera.
Eller fundera om du kan optimera variatorn för din körning.
-
Grizzly 700 kommer väll vara bra mycket slöare än en Ca 650?
Köp en 1000 så är problemet löst.
Köpte du en 650 utan att prova och sen när du kom hem så var det inte tillräckligt?
-
Oj, här blev det utrymme för missförstånd märker jag. Menade inte att can-am är för slö, klippet räcker fullt gott åt mig. Med inte hålla måttet menar jag byggkvalitet, passform på plast och fan vet allt. Så om vi kan hålla oss OT, någon som har provat Grizzly 700 -14 ?
-
Hej har en 700 2014 o är nöjd ; :) har 28 tums muddäck på . ( itp mega mayhem ) fungerar bra på lågen o köra i skiten . kan spruta lera upp till grantopparna så kraften finns ^-^ har åkt polaris 850 2010 så tycker att yamaha är en underbar maskin att köra
-
Har sj en grizzly 700 2013, har EPI sport utility variator kitt, ca 1,7mm chims, 28" däck på bedlocks (tunga fälgar) å ja slungar skit hejvilt... Polarn kör en grizzly 700 2014, 27" däck med yamaha variator kitt å det går lika bra... Drar lite mindre sås än min 13, beror på nyare topp mm men även på att ja har EPI kittet som ger högre tillslags varv = högre varv, mer bränsle. Ska du åka mycket lera, myr å div andra blöthål så ger ju en 1000cc maskin mer snurr + att du kan ha större hjul på dessa maskiner 28"x12" på alla fyra är max på en std gryzzly skulle ja säga. Men håller med om att diffar, drivning osv på canam polaris är skumt! Ja älskar att på grizzlyn väljer du sj när du vill ha diffat eller ej villket inte riktigt ä fallet på canam å polaris va ja förstått? :) sen 5års garanti säger ju en del oxå...! ;) det va min åsikt....
-
Även jag åker Grizzly 700-14 med 28tums mega mayhem och variatorkit, fungerar bra och finns alltid kraft att hämta ()p Sen gillar jag Yamaha för att dom är stryktåliga maskiner.