ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: volvointresserad skrivet 23 mars 2014 kl. 22:54:57
-
Hej, fixar min Raptor 660 -05 inför besiktning.
Monterade dit skyltbelysning idag och all belysning fungerade som den skulle.
Efter att ha startat upp maskinen så fungerar nu endast bromsljus och blinkers.
Sitter det säkringar någonstans?
Någon som har ett komplett elschema?
Tacksam för svar ()p
-
funkar denna länk?
2001 2005 Yamaha Raptor 660 Yfm 660 Yfm660 Yfm660rn Yfm660rnc Atv 2001 2002 2003 2004 2005 01 02 03 04 05 Diy Service Repair Manual Download (http://www.scribd.com/doc/116374969/2001-2005-Yamaha-Raptor-660-Yfm-660-Yfm660-Yfm660rn-Yfm660rnc-Atv-2001-2002-2003-2004-2005-01-02-03-04-05-Diy-Service-Repair-Manual-Download#)
-
Kolla närheten av batteriet.
På 700 sitter en säkring vid startrelät.
(Gissning)
-
Den centrala säkringen vid batteriet fimpar ju allt el. Varför skulle då bromsljus och bilnkers funka?
Fast vänta lite nu... Vad är den reggad som (borile/dresel/motostar/mfl)?
-
Ja, den är vägreggad.
Vad jag kan förstå så är det en huvudsäkring som sitter vid batteriet. När den bränns så är hela maskinen död.
Finns det säkringar på några andra ställen?
Har inte hunnit prova den bifogade manualen.
-
Har du kollat så du inte råkat "rycka loss" någon sladd, jordning eller liknande när du monterade skyltbelysningen?
Eventuellt startat maskinen och provat dra försiktigt i sladdar för att se om det glappar någonstans i närheten där du "jobbade" ?
kolla gärna så att själva lamporna är hela, så dem inte gått sönder av någon anledning.
-
Är den reggad som yamaha, eller är det en homogloberingsfirma som gjort det?
Står det yamaha i regbeviset?
-
Jag ska under söka kablarna igen, framlamporna slutade fungera samtidigt. Tänker du att det går på samma? :-\
Det kan väl inte vara samma system som julbelysningar, går en lampa så slutar alla att lysa :P
Beteckning: Motorbike Ktc 660Rr
-
Jo jag skulle inte bli förvånad om båda framlamporna är kopplade till samma sladd för att göra det smidigare.
Du har inte råkat stänga av ljuset bara med någon knapp, kollat det? ;D
-
Hahahaha, knappen är kontrollerad många gånger! ;D
-
Ja jag tyckte de, annars hade man blivit snopen ska jag säga! :lol:
Men fungerar bakljuset? eller är det endast vid bromsning som bromsljus fungerar?
Så Huvudlampor + bakljus inte lyser ?
-
Baklampan och strålkastare fram fungerar ej.
Baklampans bromsljus och samtliga blinkers fungerar.
-
Med tanke på att det är "konstant ljus" lamporna som gått sönder tycker jag det lutar mot att dem verkar sitta på samma kabel någonstans och den har blivit skadad/gått av.
Fungerar hel ljuset?
Men som sagt, du får rycka lite i kablar och se om du kan finna någon som gått av eller är skadad/bara glappar.
När du koppla in Skylt belysningen, kopplade du in det rätt ?
Så du inte råkat få plus till jord och jord till plus ?
-
Har precis kommit in från garaget och har fortfarande inte hittat felet :banghead:
Hittar inga lösa kablar, har även kontrollerat att där är ström framme vid reglaget.
Om det är så att pluskabeln har kommit åt jord, vad är det då som skulle gå i sönder?
Nej helljuset fungerar inte heller, bara blinkers och bromsljus.
Hittar inte någon säkring mer än huvudsäkringen vi batteriet :hmmm:
Något relä som har kunnat ta smällen?
Sitter ett bak vid kylvätskebehållaren :help:
Sjukt sugen på att besiktiga så jag kan börja ut och köra!!! :tickedoff
-
Ja det enda jag kan komma på nu är väl om du kollar över relä'n, men jag är inte 100% på att de sitter relä till dem.
Du får iallafall börja mäta upp kablar nu, kolla så alla kablar är hela och inte har något brott eller liknande som kan avbryta strömmer eller jorda det hela.
Maskinen startar och går som den borde utan problem?
-
Maskinen går som den ska, tuta, blinkers och bromsljus fungerar. :help:
-
Hmm, ja det enda jag kan tänka mig är om det finns ett relä som gått sönder eller om det är kabelbrott någonstans.
Jag antar att du vrider nyckeln två steg åt höger, så allt ljus ska gå igång som det ska?
-
På sista sidan hittar du elschemat.
Framlamporna (28) matas från ljusomkopplaren (25/24), som i sin tur matas från huvudbrytaren (3). Säkringen (5) sitter efter batteriet, men den ska inte påverka något när motorn är i gång, då matas slingan från laddregulatorn (2).
Det finns inte massa reläer eller säkringar på dessa maskiner som det spekulerats i tidigare. Det är rätt enkla saker.
Kolla lite och återkom hur det går.
-
Tack Hell-Man, skrev ut schemat och demonterade plastkåpan fram. Får nog frustrerat inse mina begränsningar och be någon annan titta på det. :(veryangry):
Utgår från att jag när jag monterade ihop det kortslöt systemet och att något då tog stryk. Frågan är bara vad och var. :help:
Där ser ut till att vara flera kablar nu en när den var ny. :dntknow:
Ett alternativ är att ta bort den svarta plasten runt kablarna och på så sätt försöka följa färgerna. Just nu är jag riktigt less på det, haft den i snart två veckor utan att kunna köra! :(veryangry):
-
Schemat visar en Yamaha Raptor 660, du har en Motorbike Ktc 660Rr.
Det är samma maskin i botten, men din är påbyggd med besiktningsel, bla blinkers och kablage för en extra e-märkt strålkastare. Dessa installationer är som regel klåpaktigt gjorda, och dessutom saknas f*nimej alltid dokumentation på det. Försök att försiktigt frilägga besiktningselen separat, då den kan innehålla extra säkringar och skit.
-
Nu när plasten är av kan du väl fota lite runt maskinen. Fota gärna där du kopplade in skyltbelysningen också.
-
Tack Hell-Man, tog en runda till gymmet för att bli av med lite frustration och började om på nytt. Hittade till slut felet! ()p
Upp i omkopplaren till ljuset på styret, har haft isär den två gånger innan och tredje gången hittade jag felet. Det sitter ett liknande kretskort med olika ledningsspår i, ett av dessa spår var av. :D
Provade att löda men skitet är för smått och när det väl fäster så blir det i mer än ett spår. :tickedoff
Får köpa ett nytt/bättre begagnat, men en skön känsla att äntligen ha hittat felet. :sunny:
Men det är ett jäkla råttbo till kabel härva på maskinen. Tjuvar hit och dit, olika färger och kopplingsplintar som inte är inkopplade till något. En del av det beror så klart på att där endast sitter en cykeldator, men det kan omöjligt vara hela sanningen :-\
Tack för alla tips, scheman och idéer ()p
Trägen vinner ;)
-
härligt att du hitta kruxet (Y)
-
Gud va skönt! Återkom hur det går! :sunny:
-
Ja det känns jävligt nice! ;D
Skalade en kabel, tvinnade ihop 4 trådar och limmade dit med blixtlim nu på morgonen innan jobbet. Funkar det så är det bra, annars har man i alla fall försökt. ;)
Ska ringa runt till de lokala firmorna idag och se vad de tar för ett reglage. ':)
-
Men för besiktning duger väl något dittejpad vippströmbrytare bara.
-
Nyss inkommen efter en bra kväll i garaget. ()p
Kom på att ju hade ett extra reglage, det satt på min Loncin 50cc. Efter lite logiskt tänkande, lite tur och en del lödning så funkar det som det ska nu. Självklart trillade det smådelar ur reglaget när jag demonterade det. Lång tid tog det, men det var det värt! :D
Nu behöver jag bara en knapp till tutan och sedan är det dags för besiktning ':)
-
Härligt! :sunny: