ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Knastonius skrivet 23 mars 2014 kl. 21:39:52

Titel: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Knastonius skrivet 23 mars 2014 kl. 21:39:52
Hejsan hallå!  8)

Nu är de så att jag ska serva min Dinli jag köpte här i veckan!

Och jag hittade inte riktigt någon tråd som visade lite steg för steg vad processen innebär och hur det hela ser ut (om jag inte bara missat den tråden?).

Så jag tänkte att jag visar med lite bilder hur de ser ut steg för steg och hur jag gjorde, så kanske folk får lite referens eller svar på något dem undrar själva, fråga gärna saker! :)

Och jag ber om ursäkt i förväg för den dåliga svenskan, Skolan va aldrig riktigt min grej  :-\

Den här första posten/uppdateringen visar hur jag gjorde för att komma åt shimsen snabbt och enkelt utan att riva hela motorn samt kolla om jag tycker kamkedjan börjar bli för slack.

När jag hade mätt shimset satte jag tillbaka det direkt och började plocka loss nästa shims, sen när jag mätt alla en efter en satte jag ihop locket provisoriskt bara för att undvika få in skit i motorn tills jag fått de nya delarna. När de nya delarna kommit så kommer jag uppdatera tråden med visning att fortsatt rivning av motor för att byta kamkedjan också!

Såhär ser toppen ut innan demontering, tänk på att lossa bultar korsvis lite i taget, för att undvika att något blir skevt eftersom det är lättmetall/Aluminium.
Bättre vara extra försiktig än att det går åt helvete! För då blir de bara tråkigt..
Glöm inte att ta loss tändkabeln också.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23115733_zps8f0f4851.jpg)

Sen när topp locket är borta så ser det ut såhär, nu ser man kam axlarna, kedjan samt tryckarna.
Detta är sett fram i från maskinen!
Jag skrev ut bilden på papper och använde till att kladda ner måtten jag fick på shimsen.
På så sätt kan jag enkelt räkna ut senare på måtten så jag får rätt shims.
1 o 2 är avgasventilerna och 3 o 4 är insugsventilerna.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23120252_zpse49e0957.jpg)

Sedan om man tittar på vänstra sidan av motorn om man kollar bakifrån maskinen så ska man ta loss denna plast plug med en stor Insex, Bakom här sitter en mutter på vevaxeln som du kan använda dig utav för att vrida runt motorn så du får kamaxlarna rätt när du ska mäta dem med blad mått (har du inget finns det på biltema!).
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23120355_zps2d962c65.jpg)

För att det ska bli rätt så ska kamaxlarna peka åt var sitt håll som på bilden, jag försökte få dem så lika som möjligt för att få noggrann mätning, enklast att titta från sidan av motorn.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23125115_zpsd67ee7a3.jpg)

Jag satte sen fast kedja med stripes, mest för att kamkedjan inte ska kunna hoppa från kamaxlarna, så det hela ligger någorlunda stilla sen när jag börjar lossa på allt och lyfta axlarna för att komma åt shimsen.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23130949_zpsae0c24f5.jpg)

Men för att kunna lossa på hållaren till kamaxlarna samt lyfta på allt så måste vi först ta loss kamkedje spännaren.
Sitter den kvar när du lossar på allt så riskerar du att den spänner in mer och "rycker upp" kamaxlarna eftersom den spänner kedjan medans axlarna blir lösare.
Kamkedje spännaren är den jag håller med handen på.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23130927_zpsce8894f9.jpg)

Nu har jag lossat på hållaren till kamaxlarna.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23132244_zpsdd964050.jpg)

Nu har jag lyft försiktigt ena kamaxeln, tänk på för helvete att det sitter en halv ring på kullagret som hindrar den från att rulla med kamaxeln, du måste försiktigt ta bort denna så du inte tappar ner den i motorn!
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23132319_zps7d17d62d.jpg)

Här är en tryckare samt shims i mitten av tryckaren.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23132356_zpsc948d6cf.jpg)

Här ser du en del av ventilens fot och fjäder med "knast" som håller de på plats.
Rör för bövelen inte det, lossnar "knasten" så flyger fjädern och ventilen åker ner i cylindern och då får du ta loss hela toppen för att fixa det. Så pilla inte!  :nono:
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23132424_zpsecc0a9eb.jpg)

Här är den legendariska Shimsen! Liten rackare som jävlas med dig  :knupple:
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-23132416_zpsbcf3be7d.jpg)



Uppdatering följer när de nya delarna har anlänt!
Har ni frågor/Tips så prata på! :)
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 23 mars 2014 kl. 22:44:14
spännande och intressant läsning  :djump:
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: thol skrivet 23 mars 2014 kl. 23:37:07
det där med stripesen var en smart grej :) det kan även vara taktiskt att märka upp på svänghjulet så att man ser om vevaxeln har rört sig som extra säkerhet, och det görs enkelt genom hålet ovanför det som man snurrar runt motorn igenom.
samt att motorn alltid ska dras runt så att den slaka sidan på kamdrivningen hamnar mot spännaren ()p (för den som inte vet)
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: ahoj skrivet 24 mars 2014 kl. 00:20:53
Bra tråd, behöver du shimsa mycket?
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Knastonius skrivet 24 mars 2014 kl. 06:06:34
Nja någorlunda, Fick shimsa om alla fyra.

1. Bladmått 0.25 - Shims 1.92
2. Bladmått 0.25 - Shims 1.96
3. Bladmått 0.05 - Shims 1.86
4. Bladmått 0.00 - Shims 1.90

Så det är för lite ventilspel på min maskin, så jag riskerar få brända ventiler.

Värst vart ju nr. 4 som inte hade något ventilspel alls, förstår inte riktigt hur dem kan ha blivit så tighta.

Är de som maskinen blivit "inkörd" eller något?  :hmmm:
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Dany skrivet 24 mars 2014 kl. 06:49:52
Riktigt bra  ()p
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 mars 2014 kl. 07:46:57
Nja någorlunda, Fick shimsa om alla fyra.

1. Bladmått 0.25 - Shims 1.92
2. Bladmått 0.25 - Shims 1.96
3. Bladmått 0.05 - Shims 1.86
4. Bladmått 0.00 - Shims 1.90

Så det är för lite ventilspel på min maskin, så jag riskerar få brända ventiler.

Värst vart ju nr. 4 som inte hade något ventilspel alls, förstår inte riktigt hur dem kan ha blivit så tighta.

Är de som maskinen blivit "inkörd" eller något?  :hmmm:

Efter 8 år kan visst slitage visa sig ;)

Är fullt normalt.
Dock borde ju detta kanske upptäckts lite tidigare om service skötts.
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: ahoj skrivet 24 mars 2014 kl. 09:01:09
Nja någorlunda, Fick shimsa om alla fyra.

1. Bladmått 0.25 - Shims 1.92
2. Bladmått 0.25 - Shims 1.96
3. Bladmått 0.05 - Shims 1.86
4. Bladmått 0.00 - Shims 1.90

Så det är för lite ventilspel på min maskin, så jag riskerar få brända ventiler.

Värst vart ju nr. 4 som inte hade något ventilspel alls, förstår inte riktigt hur dem kan ha blivit så tighta.

Är de som maskinen blivit "inkörd" eller något?  :hmmm:

Ventilen sätter väl sig djupare och djupare i ventilsätet, eller så sträcks ventilerna därav minskar spelet istället för att öka, vilket det hade gjort om enbart nockarna på kammen var slitna t.ex.
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Knastonius skrivet 24 mars 2014 kl. 17:22:44
Ventilen sätter väl sig djupare och djupare i ventilsätet, eller så sträcks ventilerna därav minskar spelet istället för att öka, vilket det hade gjort om enbart nockarna på kammen var slitna t.ex.

Fan, du va riktigt smart du ju, hade jag helt missat när jag satt o tänkte.

Nu när jag tänker på de så låter det väldigt logiskt och rimligt.

De är fan tur jag är med här på forumet, hade blivit spontan antändning i skallen på mig annars :lol:
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: ahoj skrivet 25 mars 2014 kl. 09:54:18
Haha, ja, så kan det bli ibland.. Men initialt tänker man ju allt slitage gör ett spel större, och inte mindre, känns mer naturligt.  ()p
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Knastonius skrivet 25 mars 2014 kl. 17:27:01
Hehe exakt, brukar bli ju hårdare man klurar på de, ju mer vilse blir man med.

Eller det kanske bara är jag? hahaha  ;D
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Knastonius skrivet 29 mars 2014 kl. 22:41:46
Update 2014-03-29!

Idag kom de nya shimsen o kamkedjan  :D

Så imorgon, Söndag så är det dags o pilla vidare på Dinli'n i hopp om att ha igång den igen imorgon och hoppas den går som den ska nu! :)

(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-29222937_zpsf47c3c53.jpg)


Tills nästa update!
Ha det!  ()p
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Knastonius skrivet 30 mars 2014 kl. 23:12:42
Tjena hopp nu är de update igen!

Nu är allt smäckert på och maskinen är tyst som en mus, nära nog iallafall ;D

Nu så är shimsen på plats!
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-30153911_zps073aa0ee.jpg)

Så har jag öppnat högersidan av motorblocket (Glöm inte tömma oljan) och för helvete, riv inte av kåpan utan va mycket försiktig så kommer nog packningen att släppa med lite snällt våld så går den att återanvända, men glöm inte inspektera packningen först så där inte är några skador/Sprickor!

Så nu ska jag på kamkedjan!
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-30170622_zps88cddfd8.jpg)

Så är kamkedjan av samt kamarna!
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-30153916_zps7e464804.jpg)

Lite närmre bild på kopplingsplattan och kugg, notera att drivningens Primär drev är borttaget så man ser Kamkedjans primär drev som sitter bakom drivningens primär drev.
(Notera MADE IN JAPAN, Fuck yeah!  :headbang: )
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-30153943_zpsf1a63919.jpg)

En super nära bild på kamkedjans primär drev.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-03-30153948_zps67a68005.jpg)

Tyvärr är det slut på bilder här nu, för i all min hast att få ihop maskinen glömde jag ta bilder på när allt vart nollställt och allt vart på plats.

Men jag hänvisar till Nybbe's tråd här på forumet där han också är på kamkedjan och han har bilder på när det är nollställt!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47079.msg448989#msg448989 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47079.msg448989#msg448989)

För att motorn ska vara nollställd så ska kolven vara i övre dödläge (överst i cylindern) och kamaxlarna peka åt vars sitt håll, samt att det finns två prickar på vardera kamaxel, ena pricken ska vara rakt upp och den andra peka åt vänster om man tittar från motorns höger sida rakt in på kamaxel kuggen.

Mycket enkelt att nollställa, bara fråga om det är något ni inte förstår så ska jag försöka klargöra det hela!

Men nu går maskinen jätte bra, förutsatt att nu har tändspolen börjat jävlas med mig upptäckte jag då den missar att tända och ge gnista lite då och då.

Jag mätte även den nya kedjan jämfört med den gamla och den gamla vart ca 1-1.5 cm längre än den nya.
Så när jag hade bytt kedjan och skulle sätta på spännaren så fick jag spänna in spännaren rätt mycket, vilket är bra för då slipper jag tänka på detta i många mil, förhoppningsvis! :)

Men här är en liten film på hur motorn låter nu, i slutet av filmen så börjar tändspolen jävlas vilket man hör!
http://s1346.photobucket.com/user/knastonius/media/2014-03-30160411_zps16c3f19f.mp4.html (http://s1346.photobucket.com/user/knastonius/media/2014-03-30160411_zps16c3f19f.mp4.html)

och här är en liten film på hur motorn lät innan, notera Knacket/Slamret!
http://s1346.photobucket.com/user/knastonius/media/2014-03-19175244_zpsd9a90730.mp4.html (http://s1346.photobucket.com/user/knastonius/media/2014-03-19175244_zpsd9a90730.mp4.html)




Men det kommer antagligen en update senare, när jag fått hem den nya tändspolen så jag kan visa hur maskinen går när den går riktigt rent och fint! :)

Tills vidare cowboys!  :whip:
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Knastonius skrivet 1 april 2014 kl. 22:40:14
Update!!

Nu är tändspolen på plats, fyfan va den går bra nu!
Ska jag bara inhandla ett bättre batteri då detta är helt kört märker jag, stått urladdat för länge.


Ett mycket bra verktyg oavsett det gäller gräsklippare, Motorcykel eller Dragsters, en tändningsprovare är alltid ett händigt verktyg att ha för att snabbt kolla Gnista/Tändning på maskiner!
35kr väl investerade tycker jag, då de sparar tid och pengar eftersom du får svar direkt om det är tändings problem eller inte!

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-15142/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-15142/)


Bild på det hela.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-04-01190621_zps0b80cfe8.jpg)

Samt närbild på Tändspolen. Märklig sak vart att tändspolen satt mycket bättre skyddad än CDI boxen, tycker båda borde va rätt bra skyddade då dem är viktiga el komponenter som inte borde få bli blöta igentligen  :o
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/2014-04-01190637_zps28ae6fc7.jpg)


Det vart allt för idag, i all min hast och lycka att maskinen fungerar som den ska så glömde jag filma lite...

Men de kommer! måste inhandla en Action kamera och ut o böörna skiten ur moder jord!  :headbang:

Tills vidare cowboys! :whip:
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: hell-man skrivet 2 april 2014 kl. 07:53:03
CDI:n är väl epoxigjuten, så det kvittar väl? Kontakterna är kanske lite kinkiga, men i övrigt är det inget att deppa för.
Titel: SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
Skrivet av: Knastonius skrivet 2 april 2014 kl. 18:48:10
CDI:n är väl epoxigjuten, så det kvittar väl? Kontakterna är kanske lite kinkiga, men i övrigt är det inget att deppa för.

Haha jo sant, men de känns bara fel liksom ;D

Får hoppas taiwaneserna gjort ett bra jobb med att göra kontakten vattentätt  :lol: