ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Thomas Westerberg skrivet 23 mars 2014 kl. 16:24:28
-
Den går som den ska på tomgång men när jag gasar så går den alldeles för segt upp i varv och det börjar skjuta o smälla.
Jag har kollat det mesta utom cdi-boxen tänkte kolla med stroboskop men den fanns inte kvar i garaget(troligtvis utlånad)
Jag har gjort rent förgasaren,bensinpumpen,justerat ventiler,bytt tändstifft,luftfillter,kollat kammvinkel,gula knappen är urkopplad sedan länge.
Vad har jag missat förutom cdi-boxen. Ny cdi kostar 4800 kr på polaris-Kristinehamn. måste man köpa original?
-
Hur långt har den gått???Hur såg munstycket och nålen ut, det syns knappt att de är slitna så att det stör driften.
-
Vad jag kunde se så såg det bra ut men som du säger så är det antagligen svårt att se med ögat.
Den har gått 3425mil enligt mätarn jag tror att det stämmer hyfsat.
Jag vet att nål byttes stax innan jag köpte den.
Det är nog 4-5 år sedan.
-
Går den annorlunda om du sprutar startgas?
Olika om den är kall eller gått en liten stund?
Prova dra bort luftfiltret och håll för olika mycket av insuget.
-
Nej det gör ingen skillnad tyvärr
-
Nej det gör ingen skillnad tyvärr
Innan du byter CDI.
Kontrollera smuts/skador svänghjul och tändplatta.
Kolla anslutningar så inte kontakter oxiderat och ger dålig kontakt.
(Då framförallt tändkabel)
Om möjligt klipp av sista cm i varje ände och gänga i på nytt.
Steg 2 kolla pris på CDI på eBay.
http://m.ebay.com/itm/331139067683?nav=SEARCH (http://m.ebay.com/itm/331139067683?nav=SEARCH)
ÅF försöker lura dig eller har bara ockerpris.
En CDI ska inte kosta mer än 1000:-
-
ok gött ska kolla detta ()p
Hinner inte idag kanske senare i veckan men tackar för tipsen.
Jag hör av mig här när jag provat :)
-
jag skulle gissa på att kamaxeln är sliten på avgasnocken, lyft på ventilkåpan och kolla på nocken,det är ett ganska vanligt problem på dessa motorer.sitter en nock som trycker på på båda avgasventilerna, ( finns att köpa nya kamaxlar på ebay för en rimlig penning) se bara till att du köper komplett med ventiltryckare annars kan du få byta strax igen,
-
Nu har jag fan kollat allt som går att kolla nu skiter jag i detta det får bli en sakkunnig verkstad istället. Tack för all hjälp gubbar jag skall meddela när jag fått reda på vad felet var :-\ :dntknow:
-
Jag har en ny ide!
Hade exakt samma fel på min Suzuki.
Det va laddregulatorn.
När den laddar över 16v så blir det överslag.
Prova koppla ut regulatorn och kör.
-
Hej, jag är ny på detta forum så ni får ha överseende om detta inte funkar.
Jag har en 6x6 500cc som deter sig likadant tror jag. på min hjälper det om man drat ut choken en smula, men för och "nollställa" påroblemet så brukar jag låta motorm baktända, detta gör jag medans motorn är kall. då brukar jag gasa upp den och vrida av och på nycken. sedan går den normalt igen.
tips kör inte på fullgas då inträffar felet oftare har jag märkt.
//Martin
-
Låter nog som att förgasaren behöver en rejäl genomgång kan jag då tycka ;)
Går den bättre med choken ute är tumregeln att den får för lite bränsle.