ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Löang skrivet 19 mars 2014 kl. 19:49:55
-
Tjo!
När jag ska växla från hög/låg till neutral o back så går spaken väldigt hårt o trögt, man får nästan rycka i växeln. speciellt när den är varm
(hänt nu är jag plogat snö)
Hjulingen står inte still av sig självt som den ska, när man ska lägga i nytt läge måste jag bromsa med bromsen på styret för att den ska stå still och kunna växla i nytt läge. svårt att hitta neutralen. det gnisslar framme vid fläkten,
Blir den för varm eller vad kan felet vara?:) tomgången är fin så inget sådant fel.
Tackar, höres
-
Har du för hög tomgång??
-
Ja jag har tänkt lite på det, kanske funkar med att sänka den lite.
kanske inte borde vara sekundären,
går bra att växla ibland, då funkar det felfritt.
Grejerna kanske inte ligger i linje?
-
Det är otroligt liten chans att de inte ligger i linje på en polaris. Hög tomgång det vanligaste orsaken, sedan glömmer många att smörja upp lederna för växelmekanismen.
-
Något strul med variatorn som gör att den driver förtidigt eller hela tiden?
-
Tack för svar,
Variatorn kan det ju vara eftersom den driver fel.
Får kolla variatorn och justera tomgången.
Är det smörjnippel på växelmekanismen?
-
1. Kolla igenom länkaget.
2. Kolla remmens bredd / slitage.
3. Kolla om du kan se om den är olinjerad (vanligare på 800).
4. Jämför ditt nuvarande tomgångsvarv mot det som står att den ska ha i instruktionsboken. 1200 plus minus 200 ska du ha.
http://www.manualslib.com/manual/131457/Polaris-Sportsman-500-Ho.html?page=108 (http://www.manualslib.com/manual/131457/Polaris-Sportsman-500-Ho.html?page=108) Här har du en länk. Sök på "sportsman 500 hard to shift" eller liknande på google.
Så nu har du lite pyssel :)
-
tack persson!
-
min tomgång ligger nu på runt 1500,
Körde kring 5min och sedan drog jag i P bromsen, 15-1600 rpm.
Ska den ner till 1200?
Hur bär man sig åt för att sänka tomgången?
Hittar inga bra bilder på var man ska skruva :sunny:
-
Tomgångsskruven sitter på undersidan av förgasaren. Går att skruva med fingrarna. Kör den varm och skruva sedan ner tomgången.
-
Nu är det kanoners, tjönt värre!
Varm körde 5minuter och då låg rpm´n på 1700,
Nu är den på 1200+20 och där med alla fel borta!
Tack till er som delade med sig av livstid :sunny:
Hörs Häj från Hälsingland :headbang: