ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: crxbjorn skrivet 13 mars 2014 kl. 19:45:31
-
Jag funderar på att köpa en Grizzly. Undrar hur känslig diffspärren är måste maskinen stå helt still eller går det att aktivera i rullning/fart har även samma fråga ang inläggning av fyrhjulsdriften. Vill tillägga att jag pratade med en Kawasaki handlare å han hade det som argument att inte köpa grizzly eller king quad för att man inte kunde aktivera diffspärren i rullning men på kawan kunde man bara dra i gula handtaget när å hur man ville. Någon som vet? Är väldig sugen på en Grizzly för övrigt
-
Jag brukar lägga i och ur 4wd i farten, men aldrig om det spinner eller går tungt. Släpper gasen och trycker i/ur.
Diffspärren måste man vara noga med att den går i ordentligt innan man börjar gasa men upplever aldrig att jag blir sinkad av dessa två knapptryckningar.
Blir ju en vanesak när du kört ett tag.
-
Jag trodde alla utan Polaris hade mekaniska drev som aktiverade i/ur och således känsligt för belastning.
Men så länge alla hjul snurrar lika fort ska det teoretiskt inte vara några problem.
-
jag lägger i och ur 4x4 i farten men då går det ju sakta och på plan mark
-
Ok bara man inte belastar maskinen uppfattar jag det som. De känns ju ok, jobbigt att stanna för att växla system varje gång.
Tack för snabba svar
-
Nu vet jag ju inte hur eller var du kör, men inte håller man på och växlar med det där så tätt...
Jag växlar betydligt oftare mellan hög-låg-back än mellan bak- och fyrhjulsdrift eller med eller utan låst framdiff.
Och vid dessa tillfällen stannar jag HELT.
...så att stanna när man lägger i AWD eller diffspärr känns inte så tungt.
Så köp det du VILL köpa, det är ju dina pengar och att lyssna på försäljare är aldrig riktigt bra, tyvärr.
Du kunde ju frågat honom om hur många Kawamotorer som rasat de sista fem åren i jämförelse med ALLA andra märken...
Men visst har han rätt i att Kawas system är smidigt, om man nu känner att man kan hålla ett litet handtag indraget hela tiden.
Nu är ju inte Kawa 750 så vanligt, men av alla jag känner som faktiskt raserat en framdiff, så är det endast en det hänt för.
Då visserligen med 28x12-hjul fram (precis som jag) men han körde Kawa 750.
Exakt hur det hände vet jag dock inte tyvärr, men min håller än, efter fyra år och buffliga däck.
-
på kingquaden sitter det en typ av lamelldiff (elr liknande) sp den driver på rätt bra på alla fyra hjul slirar de på 3 kan man fuska med frambromsen ungefär lika som på honda
jag står alltid stilla vid i o urläggning av 4wd o diff
men man ska lägga i dom innan man behöver sen blir dom helt stum vid diffning det blir inte kawwan.
men allt är en vanesak jag har klrt grizzly förut och har en kingquad nu, funderade på en kawwa men fegade ur pga dic diffproblem mm
men dom går riktigt fint
-
Bruttan lär väl vara bra mycket piggare än grizzlyn? Kanske lite låg men det är lätt fixat.
-
klart brute force är piggare. Men vad man ska med massa hk till i skogen är det ingen som kan förklara
Sen är kawa det sämsta skrot som tillverkats
-
Det är roligare och dom orkar mer.
Där har du fel, finns bra mycket sämre maskiner ute på marknaden.
-
klart brute force är piggare. Men vad man ska med massa hk till i skogen är det ingen som kan förklara
Sen är kawa det sämsta skrot som tillverkats
Jasså? Min kawa har gått snart 800mil, still going strong. Medans brorsans grizzly 660 har gått 700mil, dricker 1l olja var 30::e mil och är helt ramsned. Vi har samma körstil.
-
Jo kawa är rent skrot. Hur mycket problem är det inte med diff fram, motorras, a-armsbussningar finns mer att fylla på.
Visst finns det sämre maskiner men inte bland märkes maskinerna.
-
Jasså? Min kawa har gått snart 800mil, still going strong. Medans brorsans grizzly 660 har gått 700mil, dricker 1l olja var 30::e mil och är helt ramsned. Vi har samma körstil.
Isf har du haft tur.
Man gör inte en Grizzly ramsne av normal körning
-
Isf har du haft tur.
Man gör inte en Grizzly ramsne av normal körning
Vem har sagt att vi kör normalt? ;-p
Ville bara påpeka att kawa inte är en skitmaskin, som många verkar tycka/tro här.
-
Vem har sagt att vi kör normalt? ;-p
Ville bara påpeka att kawa inte är en skitmaskin, som många verkar tycka/tro här.
()p
-
Visst tycker jag det. Det är för att jag vet att det är så.
Kawa är dock trevliga maskiner att köra. härligt ljud och bra klipp och lite mer sittplats än ex. grizzly
Jag skulle dock dra mig för att köpa igen. Jag har haft min beskärda del med problem med kawa.
//Roger