ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Ejan skrivet 11 mars 2014 kl. 17:01:47
-
Tjena
är det nån här som drevat upp sin Racing edt ? dela då gärna dina åsikter om det är värt det eller inte
Jag vill åt lite högre toppfart för att få ner motorvarvet i 80-90 då jag kör mycket landsväg och längre turer men vill samtidigt inte att accet blir allt för lidande.
ett större kugg fram är väl grovt 10% högre toppfart kan man säga ?
tacksam för svar
-
ja eftersom det var dött här så drevade jag upp den ett kugg fram, nuvarande drevning är då 15/32 istället för 14/32 och det är en klar förbättring.
Går på behagligare varv och accet märks inget större skillnad alls + att den orkar till den högre toppfarten också.
-
Finns ju en metod för beräkning av hastighet/varvtal vid förändring av drev. Den kallas division, vilket ingår i grundskolans matematik.
15t istället för 14t ger 1/14=0,071=7% högre hastighet vid samma varvtal. För toppfart krävs ju att maskinen orkar upp i samma varv, vilket den verkade göra här. Bra! ()p
-
Jo jag vet att man kan räkna ut det men det säger ingenting i pratiken hur maskin kommer kännas när man kör den därav min fråga.
Men ett kugg torde inte göra nån negativ inverkan på accet så jag testade och resultatet blev bra och maskin klart trevligare ()p
-
Ska dreva den lille SMC 300:an från 14/40 till 15/36, Vilket enligt mina beräkningar ger ca 16% lägre varv, återstår bara å se hur mycket det känns som..
-
kör med 15/32 på min RE och upplevelsen var som du beskriver ()p
skulle dock vilja ha ett mindre bakdrev men de värkar ju inte finnas :-\
-
Du behövde inte fila bort något när du stoppade in 15 drevet, tycker det var ganska trångt med 14
-
Du behövde inte fila bort något när du stoppade in 15 drevet, tycker det var ganska trångt med 14
Nej det var inga problem.. Behövdes inga modifieringar ;)
-
kör med 15 fram på min wildcat med och jag upplever det som en helt ny maskin , passar bolt on utan att man filar på något , det enda som man behöver göra är att förlänga kedjan eller alternativt göra så som jag gjorde och släppa på kedjespännaren . går mycket behagligare i 70-90 än vad den gjorde innan , så det rekommenderas starkt att dreva om
-
Vilka drev är original på SMC 500?
Fram: ?
Bak: ?
-
Nukke Hade du läst början av tråden så står det.
Men underlättar för dig orginal drevning är 14 fram 32 bak ()p
-
Nukke Hade du läst början av tråden så står det.
Men underlättar för dig orginal drevning är 14 fram 32 bak ()p
Missade detta. Trodde bara du hade bytt från ett visst drev till ett annat :P
Jag själv har 14 fram och 34 bak. Betyder detta att den går lite snabbare än original men tappar lite i acceleration?