ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Musicman skrivet 12 oktober 2006 kl. 22:44:34
-
Jula säljer en atv på 360cc, 4 hjulsdrift, reggad går att försäkra
pris 39.995:-
Är det någon som har info om maskinen?
/Musicman
-
Vore kul om någon som testat denna kastar in en rad samt om de lyckats att reggaden.
-
Då jag jobbar just där kan jag kolla med kisen som provat den en tid nu.
men det är inte säkert att jag återkommer förrän natten till söndag
-
har gått och väntat 2v på att jula i uppsala skulle skruva ihop sin demo, varit in flera gånger och frågat om dom blivit klara, samma dag den ställs ut i butiken så säljer de maskinen till första kunden, hur faaaan kan man sälja en demo och inte tänker ta hem nån ny igen. det är bara postordervara. jag frågade varför och då svarade personalen att chefen inte ville ha så stort värde stå i butiken. men vaa faan, jag vet ju 2 st som vill köpa den efter att jag testat och kollat på den. nu ska de handla sina maskiner i västerås istället, hoppas dom har sitt demo kvar i den butiken. har inte chefen fattat att om maskinen är bra så kommer han sälja fler av den???
-
det finns annars en demo maskin i jula i sthlm (kungens kurva)
-
Nu har jag snackat med snubben som har kört en slumpmässigt
utvald hoj .& han har inte haft något enda problem med den.
det enda han kunde säga var att bromsarna kunde varit bättre,dock ej så dåliga att man inte kan "leva " med det.
orken finns visst också "stannar inte för något"
Växlarna blev visst lite tröga när den blivit varm vilket dom kollar upp just nu (brukar väl vara tvärtom)
& den är redan reggad
Skall se om jag kan få testköra den en helg snart i grushöla & pina den rejält själv så får vi se
hittills vet jag bara att det har kommit in ett måndags ex
men jag tror ändå att den är prisvärd hittils iallafall
-
Toby: Har du hunnit testköra den än? Jag är själv väldigt instresserad av denna ATV. De har en demo maskin på JULA i Borlänge som jag har tittat på och jag tycker den verkar helt ok för de pengarna.
Jag skulle bara vilja höra lite vad någon som har haft den ett tag tycker.
-
Vi ska just byta bakaxel på en... Skev som f-n och det skorrar duktigt i transmissionen...
Skulle säga som vanligt, man får vad man betalar för... :cry:
-
Ok bra att veta.
Hur är kvalitets skillnaden mellen en JULA atv och Linhai?
Kör idag mycket med farsans Honda Foreman 400 -99 och den har gått 500 timmar utan minsta problem, men en sån beg är ju dyrare än en ny, så jag överväger för och nackdelar att köpa en begagnad märkes maskin eller en ny Korean.
-
Jag anser det bättre att köpa en beg kvalitetsmaskin. men det är min åsikt. på en budgetmaskin vill man ha garranti. och ibland kan det vara si och så att få ut den garrantin.
-
Jag har inte haft tid att testa den ännu. men i det stora hela får jag nog hålla med GOLiO
däremot tror jag inte att det blir garantiproblem däremot kan det ju ta lite längre vänte tid än man får på en specialiserad atvsäljare ( kan jag tro)
Blir det av med en test så lägger jag ut upplevelsen .
Trots allt detta så tror jag att man får mkt för pengarna
-
Hmm.. Som om "kvalite" maskiner inte har problem.. ett antal Bomba maskiner har haft problem, Raptorn har det skrivits en del om, etc.etc.
Och ang att få ut garantin så är det inget som säger att det skulle vara lättre på en kvalite maskin. varför.. so det är bara bomba och raptor 350 som säljs av kvalite tillverkaren själva. Resten är dressman maskiner som man INTE får några garanti rep från tex, yamma,kawa,suka.. Utan du måste gå till din ÅF.
Så jag tror inte att garnatin kommer att bli några problem när det gäller julas maskiner. Tror inte heller att det kommer att bli problem med reservdelar. Eftersom Jula säkert får några kontainers i veckan från kina. Då är det värre för våra "små" åf/importörer. De kanske får en kontainer i månaden. Jula har förmodligen större möjligheter att "trycka på" om det skulle strula då de är en stor företags kedja.
-
Håller med Stene fullt ut. Man har betydligt större chanser att få reservdelar och annat snabbt via Jula, likaså har man nog ett större skydd i form av konsumentköplagen och garantier. Trots allt har de ju lite tryck att sätta på sina leverantörer.
Däremot är de nog mer paragrafryttare än många små åf. Dvs om du ens så mycket som funderar på att modda maskinen kan man nog vinka all form av garanti och goodwill adjö. Något som de mindre åf inte gör kategoriskt.
Med andra ord köp på Jula men om något går sönder eller ens tenderar till att vara knasigt, ta kvittot och gå till affären, försök inte laga själv ens om det är enkelt.
-
Hmm.. Som om "kvalite" maskiner inte har problem.. ett antal Bomba maskiner har haft problem, Raptorn har det skrivits en del om, etc.etc.
Och ang att få ut garantin så är det inget som säger att det skulle vara lättre på en kvalite maskin.
Det var inte så jag menade. jag menar att det kan bli problem med alla garrantirep, oavsett vad det är för maskin,
Därför tycker jag det är bättre att köpa en "bättre" beg maskin för mindre pengar, för att sedan kunna betala delar och göra allt arbete själv, och om det är nått svårt lämna bort. på detta sätt sparar man oftast pengar i slutändan och får en "häftigare" maskin. Plus att en maskin som gått lite ofta är beprövad och ev små konstuktionsfel och dylikt är tillfixat. Det är iaf min tanke.
-
Sen beror det ju lite på vad man ska ha den till. Ska man arbeta med den i skogen dagligen så skulle jag inte tveka en sekund vad jag skulle köpa. Men jag ska ploga lite snö och ha lite roligt med den, så den kommer inte att gå så hårt så då tycker jag JULAs verkar helt ok
-
Är den inte väldigt lik Catvic 400 (52.900:- )?
-
Utseendet möjligtvis catwick är en automat julas är halvautomat 5växlad
-
Bakaxelbytet går "sådär" kan man säga. Vi har fått fel axel från Jula... Dom har ingen annan hemma, så den maskinen lär stå ca 2-3 mån i väntan på rätt del... :cry:
Jula har köpt sina maskner med "de vanligaste delarna" medskickade, synd bara att det är delar till nån annan modell...
-
Verkar ju kul att köpa maskin av Jula...... :roll:
-
Verkar ju kul att köpa maskin av Jula...... :roll:
Sorry om jag bryter in men, köpa saker på hjula? nja, ...
Köpt 15 olika saker där , lämnat tillbaka 9st. 3 av de har gått sönder mer än 4 ggr därefter har jag fått pengar tillbaka.
Så någon ATV på Jula blir det inte prat om. Biltema har bättre kvalitet på sina saker.
-
Ja, och då är inte Biltema mycket bättre heller. Jag köpte en svets hos Jula, och efter 3 garantireparationer på slangpaket/matning, krävde jag att få lämna tillbaka skiten. Efter mycket tjat och gnat fick jag byta till en dyrare ESAB svets som jag betalade emellan på.
Nej, Jula och Biltema köper jag bara småplock hos, ska jag ha grejer med kvalitet får man handla någon annanstans.
-
Har haft TVÅ jula ATV kopia på en Honda "samma" ram sadel passar rätt av motorn "ser" likadan ut... men vxl låda tok trög att växla med rasat
massor med el fel bromsskiva lossnat gumislangar som torkat...
JULA har i stoppat försäljningen av denna ATV trist läge för er som har klöpt.... :cry: MEN mycket bra bemötande av JULAS personal i Skara!!!! :D
-
Skillnaden mellan en Jula atv och Linhai? tja, den tillverkas väl i garaget bredvid av små gula med konstiga hattar så det är väl samma JÄTTEBRAIGA KVALITE som på allt annat man får från det landet med namnet Kina! 8O :D
-
Du har förståss kört och skruvat i båda? :D
Det är över 3000 sålda Linhai i sverige och det finns 3 importörer samt ett större antal åf varav flera är aktiva här och jag tror inte att de skulle fortsätta sälja Linhai om det inte vorde hygglig kvalitet på dem.
Man måste skilja på de kinamärken som försöker bygga upp en ordentlig verksamhet med importörer och åf och de som bara vill sälja en container och därmed punkt. De förstnämda är där jappanerna var på 80 talet med bilar.
edit: förtydligade tankegångarna lite
-
Vår kund fick en ny maskin av Jula efter ett tag... Men den är också reklamerad pga div fel.
Kunden hävde köpet.
Fick in en annan som inte gick att växla... Blev också återköpt av Jula. Vi har påtalat för Jula att vi inte längre vill skruva med dessa ATVer pga levtider på delar och missnöjda kunder som följd trots att vi inte ens sålt maskinen mm mm... :evil:
Köp hellre en Linhai, dom funkar bra mycket bättre (dock ej heller 100% felfria...) :?
Kontenta: Man får vad man betalar för... :wink:
-
Vår kund fick en ny maskin av Jula efter ett tag... Men den är också reklamerad pga div fel.
Kunden hävde köpet.
Fick in en annan som inte gick att växla... Blev också återköpt av Jula. Vi har påtalat för Jula att vi inte längre vill skruva med dessa ATVer pga levtider på delar och missnöjda kunder som följd trots att vi inte ens sålt maskinen mm mm... :evil:
Köp hellre en Linhai, dom funkar bra mycket bättre (dock ej heller 100% felfria...) :?
Kontenta: Man får vad man betalar för... :wink:
Ja man får vad man betalar för men skillnaden är att Jula tar ansvar men en containerimportörer har inte/tar samma ansvar för produkten.
Vore intressant varför kunder är missnöjda på er som endast skruvar på dessa maskiner? har ni haft kunder som har "toktjut" i transmisionen?
har det gått att åtgärda? Hur mycket bättre funkar en Linhai? den har säkert också en topptiofel lista kan du inte lägga ut info om detta :?:
-
Ja man får vad man betalar för men skillnaden är att Jula tar ansvar men en containerimportörer har inte/tar samma ansvar för produkten.
Jo så är det nog, men jag kallar inte Linhaiimportören för containerimportör. Men man ska absolut inte jämföra med dom, där är det 0% köptrygghet. Vår Linhaiimportör tar sitt ansvar med snabba leveranser på delar både när det är garanti och inte.
Vore intressant varför kunder är missnöjda på er som endast skruvar på dessa maskiner?
Kunden lämnar sin ATV för rep till oss, vi felsöker och ringer Jula som säger att dom ska skicka delar, sen händer inget, eller fel delar kommer...
Kunden ringer OSS, såklart, och frågar om maskinen är klar. Gissa om den är det? Nä, för vi har inga delar... Vem blir kunden sur på då tror du?
Så även om Jula "tar sitt ansvar" så får kunden "ligga ute pengar" på sin maskin medan den står och väntar på delar samt senare blir utbytt/återköpt..
-
Njae visst kan kunden "bli"sur men man få ju hoppas på att det är vuxet folk,, och då skall dom "lacka" ur på Jula och inte på er så mycket måste kunderna förstå ni åtar er uppdraget att försöka rätta till den uppkomna sitiuation och vad det medför ni skall indentifierar problemet best. delar osv. det kan väl inte vara så att det är första gången för kunden på en verkstad???? och knapast första dan för er heller :?: mitt sätt att se på det är tydlig mot kunden tydlig mot ÅF. själv drabbades jag av en reperatör inga problem det fixar jag har justerat massor med bakvagnar bar skimsa byta olja och går som en dröm sen.............. oj sa han efter tre veckor får nog erkänna att jag missat det där med packboxen och bensinkranen tre veckor till var det något fe på växlarna också....
Då hade jag mailat till verkstaden och tydliggjort med text och bilder vad som skulle göras dvs en "shimpans instruktion" även en apa eller en treåring med en adventskalendr hade löst problemet.. Blev jag "skogstokig"???? på den typen av reperatörer biter inget...
Kontentan på samma sätt som man betalar dvs. vad får vad man betalar för kan även ibland man som kund drabbas av då man lämnar på en verkstad beror mycket på vad inställning till repobjekt är det någon av "mina" maskiner "jag" säljer eller väljar jag att fylla ut.........
-
Det är synd att inte Jula tar huvud ansvaret. så man som kund lämnar in sin maskin till jula. Och så får man ringa till jula för att fråga om status. De vet ju bättre när delar etc kommer in. Att sedan byta dem är förmodligen an lätt sak för erfarna killar som fyrhjuling.se. Att sedan jula skickar dem till fyhjuling för rep behöver man ju som kunde inte bry sig om.
-
Själv har jag slutat handla på Jula och fått många att sluta handla där också då deras reklamationspolicy är idiotisk. sämsta företag jag handlat på helt klart. Skulle då aldrig rekommendera någon att handla där om det inte rör sig om små förbrukningsvaror. Garanti kan man ju se i stjärnorna efter.
Köpte en färgspruta för 600 spänn där för över ett år sedan. Använde den flitigt även om den kärvade ibland. Rengjorde den noggrant efter beskrivning och mer därtill varje gång. Den la av, jag fick inte igång den (jag är inte oteknisk), fick lämna in den, reparatören säger att den var dåligt rengjord och jag får stå för felsökningsavgiften, jag vet att jag rengjort betydligt mer noggrant än den vaga instruktionsboken beskrivit. Snubben bara hånskrattar i telefonen och säger åt mig att betala. Jag vägrade och numera har Jula den i sitt reservdelslager. OBS! Högre ansvariga tar reparationsgubbens försvar och vägrar tro på kunden. Vad har jag för bevis? Inga så klart, jag brukar inte ta kort och filma när jag använder och rengör mina produkter!
J*vla skitföretag som inte hör hemma på marknaden för kvalitativa produkter.
-
Färgspruta VS ATV
Jag jobbar inte på JULA men handlar en hel del där men du va F*****n
vad kan en färgspruta tillföra detta forum som disskuterar ÅF ATV och olika kaliteer? har du "satsat" på dig själv och sprutat i motvind :wink:
Jula har garanti från ett år till tre år på sina prylar din var ett år.......?
visst f***n har prylar rasat för mig också men har för vana att reklamera innan garatin gått ut aldrig några problem! bästa hittills köpte en vinsch som inte fungerade klanderfritt fick en ny med förlängd garanti + en hundring i handen för att de sänkt priset på varan.
Nä jag jobbar inte på JULA har inga polare där eller släkt.....
-
Reklamationen gjordes innan garantin gått ut. Reklamationen brast pga att reparationssnubben inte tror på kunden och heller inte högre instanser hos Jula.
Detta har lika mkt med ATVer att göra som blocketannonser m.m. :)
Vill med detta bara varna allmänheten att handla på Jula.
-
Ja vi har ju alla olika erfarenheter mina kommer ifrån Stockholm och Kungens kurva och service/reklamationer i Skara. Och på dessa ställen har det inte varit några problem. :lol:
Jag kan ju tycka att färgspruta för 600 som tydligen strulat en del varför inte reklamera på en gång :?: att gå så långt att varna för "allmenheten"
att handla på Jula efter din erfarenheter njae...... tänkt tanken att dina utökade rengöringsförsök gjort att maskinen inte fungerade som den skulle efter det??? Åf brukar ju vara kinkiga på detta med all rätt har man garanti på varan skall man bara fingra på det som ÅF beskriver i manualen är man utanför dessa och pillar trots du inte är helt "oteknisk"
så kanske det ligger något i vad "repsnubben" sa.....
Men personligen tycker jag att ÅF skall fria en fälla.
-
Vi kanske borde öppna ett Jula-forum :)
Jag reklamerade hyfsat snabbt, dock gick ju inte färgsprutan sönder direkt utan höll för användandet och mina rengörningar flertalet ggr. Det ligger mkt mer i berättelsen än vad jag skrev, ville bara korta ner det och gå direkt på min varning.
Tex så skrev jag ett överklagandebrev som aldrig "kom fram" enligt reklamationsansvarig och sen vägrade han lägga ärendet till överklagande då det gått för lång tid m.m. Inte ens när jag lägger tid och pengar på att lösa detta så är Jula öppna för att hjälpa till. Jag har aldrig haft problem med andra företag.
Ursäkta alla ifall ni tycker detta är helt utanför det positiva atvlivet :)
-
jag har en cf 500 allroad röd med alu fälg och winsh till salu för 48.000:-
den funkar bra till det mesta men inte till trail.
det är en en sitsig står i Järna strax söder om stockholm
-
Lägg ner nu :!: Försök leva ned att du inte är nöjd med JULA eller skapa ett forum för jula någon annanstans. Jag ville bara utifrån min erfarenhet då jag köpte en "Jula ATV" dela med mig av mina erfarenheter att du sen inte delar min åsikt kan jag leva med. Men att skapa negativa åsikter om ett företag för att du losat hela 600:- på en färgspruta i ett ATV forum :!: :evil: Och enl egen uppgift fått många att sluta handla där säger enl min mening en hel del om dig och din bekantskapskret.
:D
Till er alla som nu har en Jula ATV har ni frågor funderingar kring denna maskin hör gärna av er så skall jag försöka svar på era frågor.
är garantin kvar på maskinen kontakta Jula jag vet att dom är hjälpsamma :!: Vill någon disskutera färgsprutor kontakta qvaddis han är ATVPRO :P så har ni en forumvän för livet :wink:
-
Jag har nu lagt ner alla planer att köpa en Jula ATV. En bekant till mig köpte nyss en CAN AM 800 och då vill man INTE ha nått annat. Jävlar vad den gick... Vi var runt och provade en rad olika märken och möjligtvis kan Kawasaki 750 jämföras med den.
Ska nu läsa i forumen hur man lättast importerar en sån från USA.
/Johan
-
Jag har nu lagt ner alla planer att köpa en Jula ATV. En bekant till mig köpte nyss en CAN AM 800 och då vill man INTE ha nått annat. Jävlar vad den gick... Vi var runt och provade en rad olika märken och möjligtvis kan Kawasaki 750 jämföras med den.
Ska nu läsa i forumen hur man lättast importerar en sån från USA.
/Johan
Jula säljer förnärvarande inte någon "vuxen atv" utan endast lekmaskiner för små... kanske återupptar dom något till vårkatalogen men i nu läget osäkert.
Cobra