ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: azmaz skrivet 8 mars 2014 kl. 01:15:13
-
Hej!
Min raptor 700 -07 har gått nu typ 8000-9000. Jag vet inte om ägarna tidigare har gjor detta, men han går normalt utan större läten än avnligt. Bör jag göra justering akut eller fortsätta köra? :headbang:
-
Kan ju vara bra att kolla i alla fall. För stort glapp är ju inte hela världen men är det lite för tight är ju inte alls bra. Väldigt lätt att justera på raptorn hur som helst. Bara lossa locket, mäta under kammen så har du ju bara en skruv att skruva på för att ändra glappet. 450 maskiner måste man ju shimsa, inte för att det är svårt heller men :whip:
-
Det verkade lätt i början men så här långt kom jag inna jag :banghead:
Vilken ventil är vilken. Insug utsläpp etc och vilken justerar man först?
Lossade den "övre" kåpan
(http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120483/120483-36f1e15cfe11e15d273c3a10b0227100.jpg)
Fick tag på måttblad
(http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120483/120483-4268752da1b3b95acf0998410f4ae4c4.jpg)
Såg för första gången ventiler på 4hjuling
(http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120483/120483-50a2bea60062061d7726f3c0a719adca.jpg)
Vilken av de är insläpp/utsläpp?
(http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120483/120483-7957326783abb6cd79d881e535aed2fd.jpg)
Sen hittade jag en på "under sida" Ska man justera där med? eller är den som är närmast grenröret "utsläppet"?
(http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120483/120483-58fb3d9a467f84e399c9cfa1b03e0993.jpg)
By the way, så gick inte ens 10ans blad in mellan ventilerna i "översta kåpan" dock åker hjulingen helt normalt.
(http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120483/120483-ed41ac0ae8d4a91c0d1f47dc2e60bc7b.jpg)
-
Du har 4 ventiler.
2 på insugssidan
2 på avgassidan
Du han väl ställt motorn i noll-läge?
-
Du har 4 ventiler.
2 på insugssidan
2 på avgassidan
Du han väl ställt motorn i noll-läge?
Aha ok ok. DÅ är jag med. Och motorn hade jag inte nollat, jag skulle bara kolla spelet om det var ok eller inte. Men det kanske man inte kan se förräns motorn står på noll? :)
-
Vem vet... kanske det är kopplat som så att ventiler mm rör sig ifall motorn rör sig... så det kanske rent av finns ett samband mellan kolvens läge och ventilerna.
Det bör man nog undersöka!
()p
-
Vem vet... kanske det är kopplat som så att ventiler mm rör sig ifall motorn rör sig... så det kanske rent av finns ett samband mellan kolvens läge och ventilerna.
Det bör man nog undersöka!
()p
Hahaha ok, jag förstår hur du menar :lol:
Är det fortfarande dessa mått som gäller? Även på en -07?
Insug 0.09-0.13
Avgas 0.16-0.20
-
Ta detta på rätt sätt nu.... men jag körde 500mil sen sist och behövde inte justera det minsta.... och med din.... bristande koll på vad som är vad skulle jag rekommendera dig att inte pilla överhuvudtaget på ventilerna. Men pilla gärna på annat!
-
Kommer inte ihåg specsen på hur Raptor ventilerna ska stå men måttena du säger verkar vettiga så är säkert så. Sen är det alltid bättre att dom är lite för slappa än att dom ligger på, ligger dom på så stänger ju inte ventilen helt och det slutar med att ventilen/sätet bränner sönder och du tappar effekt mm, så lite brukar inte vara hela världen men se till att du får in 10 måttet i alla fall, går inte 10'an in och det ska va 0.9-0.13 så är det väl i tightaste laget.
Sunt förnuft och lite logik så är det ingen fara alls att skruva på en motor, är man osäker så bara att fråga någon som vet. Att ställa ventiler är som sagt inte direkt raketforskning utan bara lossa muttrarna och skruva på bulten sen dra åt bulten. Superlätt och svårt att göra fel.
Vilka ventiler som är vilka har du säkert listat ut nu, 2 till insug (vid insuget) och 2 på avgassidan (vid avgasröret). När en hoj gått så mycket som den där och man har ingen aning om hur det är skött tidigare är det alltid smart att kolla sånt här. Att tänka "Det är nog bra" blir lite fel. Jag skulle inte bry mig om den gått 500mil. Men på 8000? så hade jag defenitivt kollat.
Och självklart se till att motorn står i NOLL. annars får du inte ens under 0.00001 måttet ;)
Edit: Jag hade aldrig skruvat på en motor när jag trimmade min första där jag bytte kolv, kammar osv. Men jag läste väldigt mycket så teoretiskt kunde jag ALLT. Så sen när jag väl skruvade så var det väldigt lätt, inga problem, var bara några småsaker som jag fick fråga andra om och har därför lärt... Frågar man så lär man! :whip:
-
Onödig post. Sorry. ()p
-
Dessa 8000-9000 det pratas om... vad har vi för enhet på dessa siffror tro?
-
Självklart har den inte gått 8-9000 mil.
Finns det någon som vet nån som kört en fyrhjuling över 5000 mil?
-
Hehe jo jag satt och funderade på det i efterhand att 8-9000 lät väldigt mycket... men å andra sidan är det bara övriga europeer som pratar kilometer medans svenskar alltid pratar MIL. Och jag vet jag läste om någon raptor här på forumet som gått runda slänger 3-4000 MIL för 3-4år sedan så tänkte att det är väl inte omöjligt.
-
Det var LAHAs som gick något sådant. Min passerade 2000mil i höstas. Men det beror ju så på ägaren hur långt de går. Vissa verkar ju mest stå.
-
Jo.. Men är rätt stor skillnad på 3000 och 9000 mil.
1500 mil om året på en Quad i 6 år är fan stabilt o klara av.
-
Jag räknade ut ungefär 3-4 mil om dagen. hela året. Inte så troligt men inte omöjligt. Jag har lite dålig koll på gat-quaddar hur långt dom går osv... Det är ju timmar som är intressant egentligen ;)
-
Det jag menade var lite att om ägare nr1 är en milnötare så behöver ju inte nr2 vara det. Så bara för att LAHAs gick långt då, behöver inte betyda att den gått så värst mycket längre nu. Så, nej över 5000 tror jag det inte finns någon. Men det lär vi aldrig få veta. Det låg ju en 07a på blocket nu som gåt 199mil. :lol:
-
Hej allihop och tack för era svar. Självklart tar jag INGET av det ni säger, illa upp. Vad vore trådarna om man inte fick vara en nypa ärlig. Angående hur långt den har gått, så ja...vad ska man säga. Raptorer var ju SÅÅ bra, och höll så bra så nu när det kom till 9000mil vart det problem? Kanske uppenbaras felen snart men dekonomin tillät inte att gå över 45k så illa som det låter hehe Ventilerna bör jag lära mig, för jag är 23 och älskar att mecka :P
-
Vad meckar du med vanligtvis?
:)
-
Så enheten är alltså mil?
Inget konstigt så sett, bara lite ovanligt.
Än så länge......
-
Vad meckar du med vanligtvis?
:)
Bilrekond och billjud är väl det som ligger varmt om hjärtat ':) ^-^
-
Bilrekond och billjud är väl det som ligger varmt om hjärtat ':) ^-^
Fint :)
-
Tror ingen tycker det är illa eller så att den har gått 8-9000. Bara ytterst ovanligt att en raptor gått så mycket. Någon måste ju sätta ribban för hur länge grejerna håller för det är ingen som vet. Men Raptor motorn är ju en av dom skottsäkraste på marknaden så är det någon som klarar gå långt tvivlar jag inte på att det är en Raptor som innehar rekordet om 20 år :whip:
-
Guide
-
Guide
Samma som denna:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50721.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50721.0)