ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Blomqvist skrivet 7 mars 2014 kl. 12:33:16
-
Jag är med och budar på en liten gård med några ha skog.
Tanken är värma upp kåken med ved från egen skog, och köpa en fyrhjuling för att dra hem ved, dra ut någon älg ur skogen, ploga gårdsplanen, och för att vara behjälplig vid gårdens småsysslor som transport runt hagarna, utkörning av vatten till hästarna, etc.
Jag har kikat på en Honda TRX 500 Rubicon, främst för deras hydrostatdrift, som jag tycker verkar smidigt i skogen.
Helst vill jag komma över någon begagnad som inte är momssmittad, men dom finns ju inte att uppbringa begagnade verkar det som.
Det närmaste jag hittat är en demomaskin, vilket skulle kunna funka det med.
Men nu undrar jag, -är hydrostatdriften så bra att det är värt att lägga det dubbla för att få det, mot att köpa en några år gammal märkesmaskin med enklare timmervagn, vinsch, plogblad, kedjor, osv?
För dom relativt enkla behov som jag har, vilken sorts maskin skulle passa mig?
Jag prioriterar kvalitet, och jag vill ha något som faktiskt funkar i verkligheten.
Tack på förhand för ev. svar! :)
-
Ska du inte dra riktigt tungt anser inte jag du behöver Hydrostat även om det är grymt fint att åka med.
Jag skulle kikat på Honda 420 FE och Polaris 400
Båda mycket prisvärda vad jag förstått.
-
Du behöver ingen hydrostat till dom jobben som pelle skrev och det räcker med 400-500 cc.
Kika lite på en grizzly 450 ()p
-
Jag har en Polaris Sportsman 500 EFI och exakt samma användningsområde som du. Min maskin är perfekt för mig.
-
Tack för svar!
Det var väl ungefär vad jag trodde angående hydrostatdrift.
Stjäl inte hydrostat dessutom en massa effekt?
Men vilken variant är egentligen bäst?
Den klassiska med automatkoppling och sekventiell "manuell" låda? Eller den varianten med variator och rem?
Eller något annat?
Vilka märken och modeller är ansedda att vara bättre eller mer omtyckta än andra?
Jag misstänker att det är hugget som stucket, och mycket upp till personlig smak om man väljer mellan de fyra stora japanska märkena Honda, Yamaha, Suzuki och Kawasaki.
Men hur är en Polaris, Can Am, eller Massey-Ferguson?
Kan dom hävda sig i toppstriden?
Och angående tillbehör, finns det några tillbehör man absolut bör köpa till på en fyrhjuling?
Vinsch antar jag är självklart, snökedjor likaså, liksom ett plogblad.
Och en vettig skogsvagn för veden.
Finns det något man ska vara extra uppmärksam på?
Som att t.ex. vissa märken och modeller erbjuder något som inte finns till andra, etc?
Vad skulle ni ha valt om ni hade mina behov och runt 50-60.000 kr + moms att röra er med?
-
Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki och polaris använder ju många i arbete och alla fyller sin funktion.
Can am går att arbeta med men det är mer som en busmaskin om man gillar det.
MF är Arctic cat.
Hasplåt är och väldigt bra i skogen + det du nämde.
Jag hade valt en begagnad grizzly 550 ()p
-
Har haft både Grizzly 450, 550 och nu 700 och måste säga att 450in klarar av tunga lass utan problem. Angående tillbehör så skulle jag säga vinsch hasplåt och kanske variatorkitt? :)
-
Tack igen för svar.
Hmm... Variatorkit? Vad gör ett sådant?
Gör det så att man höjer varvtalet där variatorn greppar in till det varvtal där motorn har högst vridmoment?
Blir inte det ett jäkla varvande i så fall?
-
Tack igen för svar.
Hmm... Variatorkit? Vad gör ett sådant?
Gör det så att man höjer varvtalet där variatorn greppar in till det varvtal där motorn har högst vridmoment?
Blir inte det ett jäkla varvande i så fall?
På yamaha grizzly är det ungefär som ett stort schims som gör att primären inte går ihop lika långt= man kan helt enkelt åka saktare (det smidiga med variator är ju att utväxlingen blir extremt bra, oftast).
Annars säger man att man brukar byta fjädrar och vikter i primär/sekundärvaratorn för att få den karaktär man vill ha.
Men bevisligen så kör ju folk för hemmabruk med allt från kineser, honda, can am osv och de flesta verkar vara rätt nöjd oavsett.
Väldigt vanligt att folk skryter bra om just maskinen dom äger för tillfället i ATV.världen. "Gubbvarning" :)
Det är en klar fördel att ha närhet till en återförsäljare!
Vill du även ha vägreggad maskin så är tyvärr kineserna svårslagna i prisnivån, men dom lämnar ju mycket att önska av kvalitet och konstruktion ibland.
Flera märkestillverkare har nya "basmaskiner" för strax över 60 000.
Letar du begagnat så skulle jag nog välja en med styrservo om jag vore du.
Ps. Nej jag skulle inte säga att det är värt det dubbla för att ha hydrostat! Anersimyraa härinne kör tex en sportsman och då har han den i jobbet :) Verkar fungera för han!
-
Tack för förklaringen! :)
Ja, nog blir det begagnat. Man får så mycket mer för pengarna då. En ny kvalitetsmaskin kostar ju runt 100,000kr, så kan jag spara tiotusentals kronor men ändå få toppkvalitet och bra med utrustning så är det ju självklart, särskilt som jag inte har råd att köpa nytt. :P
Vägreggat är uteslutet, det kommer att bli 99,9% skogskörning och annat arbete.
-
100 000 va lite i överkant.
Polaris och Yamaha ligger på ca 80 inkl moms för de mindre modellerna.
Och går säkert pruta till sig lite tillbehör.
-
För 62000 får du en ny Sportsman 400 (455cc). Mycket fin lågväxel. För några tusen till får du en 500 och då ingår vinsch. Nästan samma maskiner dom två.
För 80000 kan du välja en Sportsman 570EFI eller 800EFI. Ska du ha servo blir det 84000 på 570in. :)
-
Räcker en 400 cc då?
Om jag tittar på nytt så hamnar ju Arctic Cat 400 och Polaris Sportsman 400 HO på ganska precis 60,000kr. Honda Rancher, Kawasaki KVF 360, Yamaha och Suzuki Kingquad 400Fi blir alla ungefär 10,000kr dyrare om jag köper en ny 400.
Jag vill ha en arbetsmaskin som är byggd för att gå i skogen, vilken av ovanstående bör jag välja då?
Begagnat är absolut att föredra om det finns pengar att spara.
Är dom japanska maskinerna bättre så det motiverar ett högre pris?
-
Alla dessa maskiner är nog helt okej. Då jag bara haft Yamaha har jag väldigt gott att säga om dom maskinerna, den gamla 450in jag hade klarade av att dra tunga lass, ploga snö osv utan problem dessutom är Yamaha i mina ögon Väldigt driftsäkra. ()p
-
Polaris 400 är på 455cc och har ersatt den gamla slitvargen 500 kan man säga.
Skillnaden mellan dessa två är tydligen märkbar enbart i några kmh i toppfart.
Åk och provkör!
-
Polarisen är förmodligen lite större och tyngre än dom andra 400cc. Lite egenvikt är bra då du ska dra tungt.
Arctic Cat och Suzuki har dessutom ungefär 90 cc mindre motor fast dom heter 400.
Jag skulle leta upp en 2013 års modell 500cc, är ganska bra pris på nya såna nu.
I Polaris fall ingår då även vinsch.
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Demo_Sportsman_500_H_O__Forest_50488500.htm?ca=5&w=2 (http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Demo_Sportsman_500_H_O__Forest_50488500.htm?ca=5&w=2)
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Sportsman_500_HO_Demomaskin_49405975.htm?ca=5&w=2 (http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Sportsman_500_HO_Demomaskin_49405975.htm?ca=5&w=2)
-
Jag är med och budar på en liten gård med några ha skog.
Tanken är värma upp kåken med ved från egen skog, och köpa en fyrhjuling för att dra hem ved, dra ut någon älg ur skogen, ploga gårdsplanen, och för att vara behjälplig vid gårdens småsysslor som transport runt hagarna, utkörning av vatten till hästarna, etc.
Jag har kikat på en Honda TRX 500 Rubicon, främst för deras hydrostatdrift, som jag tycker verkar smidigt i skogen.
Helst vill jag komma över någon begagnad som inte är momssmittad, men dom finns ju inte att uppbringa begagnade verkar det som.
Det närmaste jag hittat är en demomaskin, vilket skulle kunna funka det med.
Men nu undrar jag, -är hydrostatdriften så bra att det är värt att lägga det dubbla för att få det, mot att köpa en några år gammal märkesmaskin med enklare timmervagn, vinsch, plogblad, kedjor, osv?
För dom relativt enkla behov som jag har, vilken sorts maskin skulle passa mig?
Jag prioriterar kvalitet, och jag vill ha något som faktiskt funkar i verkligheten.
Tack på förhand för ev. svar! :)
Vad gäller hoj så tycker jag du redan är inne på rätt spår. Hondan tror jag matchar dina krav utmärkt.
Äger tyvärr ingen sådan själv (då jag prioriterar bus framför arbete) men har fått äran att prova en sådan förra året på en jakt och fiskemässa. Trx 500 fpe vill jag minnas att den hette. Det var dock på en snitslad bana i lättare terräng utan timmerlass.
Gissa om jag stod många gånger i den provkörningskön..? :)
Kan bara summera att den var inte direkt snabb.., men en fantastisk arbetshäst!
Och många fördelar hade den som arbetshoj(jämfört med andra) varav just hydrostatlådan tyckte jag var det bästa.
Växel valdes med knappar på styret. Måste vara helt suveränt vid snöplogning och även i skogen med tunga timmerlass efter.
Gick även att ställa om till helautomatisk växling om man ville det.
Skönt också att slippa oroa sig för en sliten drivrem ska gå av långt ut i skogen med lass eller älg efter.
Den maskinen hade även servostyrning. Det var ganska behagligt vid snäva svängar. Kan tänka att det är helskönt med kärra och last efter.
Honda har historiskt sett alltid släppt kvalitetsmaskiner. Så på den fronten kan du förmodligen vara helt trygg.
Fråga bara Hondaägarna här inne.. :)
Så svaret på din fråga; om jag varit i ditt läge och med dina önskemål hade jag verkligen övervägt en ny eller demokörd Honda (kanske fjolårsmodell) med hydrostat och även servostyrning.
Just för att jag tror att den passar dina krav och det lite dyrare priset betalar sig på sikt.
Och lyft moms ger ju en finare prisbild. :)
Lycka till nu med budgivning och ev maskinköp! Och skriv gärna och berätta hur det går.
-
Vad gäller hoj så tycker jag du redan är inne på rätt spår. Hondan tror jag matchar dina krav utmärkt.
Äger tyvärr ingen sådan själv (då jag prioriterar bus framför arbete) men har fått äran att prova en sådan förra året på en jakt och fiskemässa. Trx 500 fpe vill jag minnas att den hette. Det var dock på en snitslad bana i lättare terräng utan timmerlass.
Gissa om jag stod många gånger i den provkörningskön..? :)
Kan bara summera att den var inte direkt snabb.., men en fantastisk arbetshäst!
Och många fördelar hade den som arbetshoj(jämfört med andra) varav just hydrostatlådan tyckte jag var det bästa.
Växel valdes med knappar på styret. Måste vara helt suveränt vid snöplogning och även i skogen med tunga timmerlass efter.
Gick även att ställa om till helautomatisk växling om man ville det.
Skönt också att slippa oroa sig för en sliten drivrem ska gå av långt ut i skogen med lass eller älg efter.
Den maskinen hade även servostyrning. Det var ganska behagligt vid snäva svängar. Kan tänka att det är helskönt med kärra och last efter.
Honda har historiskt sett alltid släppt kvalitetsmaskiner. Så på den fronten kan du förmodligen vara helt trygg.
Fråga bara Hondaägarna här inne.. :)
Så svaret på din fråga; om jag varit i ditt läge och med dina önskemål hade jag verkligen övervägt en ny eller demokörd Honda (kanske fjolårsmodell) med hydrostat och även servostyrning.
Just för att jag tror att den passar dina krav och det lite dyrare priset betalar sig på sikt.
Och lyft moms ger ju en finare prisbild. :)
Lycka till nu med budgivning och ev maskinköp! Och skriv gärna och berätta hur det går.
Tack! :)
Jag lovar att återkomma och tala om hur det gick.
Gården verkar bli dyrare än vi hoppats på, men än så länge ligger den inom budget, så nog fan blir det månskensbonde av mig med till slut.
-
Försök få till ett "jordbruk" så kan du ju göra avdrag och liknande. :)
Du kan även hyra ut dig själv och få pengar in i företaget igen.
-
Försök få till ett "jordbruk" så kan du ju göra avdrag och liknande. :)
Du kan även hyra ut dig själv och få pengar in i företaget igen.
Jodå, det är en bebyggd jordbruksfastighet, så det är lugnt. :)
Hyra ut mig själv? Till andra eller till mig själv som privatperson?
Det där lät intressant!
-
En 400-500 räcker gott o väl till dina behov. Skulle ha kollat på Polaris med din budget, kanske en begagnad elr demokörd 500 eller en ny 400 (455cc). :)
Utrustning som ja tycker är mest nödvändigt är drivaxelskydd runtom och slyskydd fram. :)
Lycka till med valet, är ju du som bestämmer i slut ändan ;)
-
Försök få till ett "jordbruk" så kan du ju göra avdrag och liknande. :)
Du kan även hyra ut dig själv och få pengar in i företaget igen.
Att man har "jordbruk" betyder inte att man kan hyra ut sig. Då är det F-skatt som gäller. För att få göra avdrag räcker det med momsregistrering.
-
Att man har "jordbruk" betyder inte att man kan hyra ut sig. Då är det F-skatt som gäller. För att få göra avdrag räcker det med momsregistrering.
Självklart.
Jag menade att det finns fördelar med att ha "eget".
Polaris 500 slutade dom tillverka 2013 men en sådan med några timmar på nacken är en bra maskin, om man gillar förgasare:)
-
Efter att själv ha provat lite olika fabrikat och även haft nöjet att testa dom i arbete med skogskörning så kan jag bara hålla med dom andra angående polaris sportsman ( testade 550i ) och honda skulle även rekomendera dig att ta en titt på Arctic cat och speciellt 550I
-
Efter att själv ha provat lite olika fabrikat och även haft nöjet att testa dom i arbete med skogskörning så kan jag bara hålla med dom andra angående polaris sportsman ( testade 550i ) och honda skulle även rekomendera dig att ta en titt på Arctic cat och speciellt 550I
Tack för det. :)
Nu har vi vunnit budgivningen i alla fall, så besiktning av bostadshuset och kontraktskrivning på gården blir snart.
Dock så ville säljarna bo kvar över sommaren, så det blir ingen fyrhjuling innan hösten.
Men då blir det nog troligen en Honda eller en Polaris.
-
Underbart, Grattis! Då blev du ju månskenare till slut ;)