ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TWS/Jianshe => Ämnet startat av: androy skrivet 5 mars 2014 kl. 17:03:08

Titel: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 5 mars 2014 kl. 17:03:08
Hallå alla kunniga elektriker där ute.
Har nyss köpt en Mountin Lion js400 som det är något elfel på.
Batteriet är bra, 12,6v (har testat 2 batterier), men det händer ingenting när jag vrider på nyckeln. Huvudströmbrytaren är påslagen.
Om jag mäter på manicken som kabeln från huvudbrytaren går till, så har jag 12,6v där, men om jag vrider på nyckeln så gär det ner till 0,5v där.
Nån som har en susning om vad det kan vara??? (motorn går runt om jag kör batteriet direkt på startmotorn, men den startar inte).
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 5 mars 2014 kl. 20:51:37
Hej och välkommen.
Jag hittar inget elschema till just din maskin men Jianshes maskiner verkar vara uppbyggda med en huvudbrytare mellan pluspol och startrelä.   Så jag antar att prylen du mäter på är startreläet. Det är en golfbollsstor elpryl med två stora skruvar med kabelanslutning. Om starmotorn går med direktmatning är ju nästa steg att kortsluta de där två skruvarna. Om startmotorn går då är nästa steg att mäta mellan jord och en tunn kabel som går in i reläet samtidigt som du trycker start. Om du får 12v där då är det startreläet som är kasst.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: Pv544 skrivet 5 mars 2014 kl. 22:02:22
Kanske någon trasig säkring?
Eller bara en aktiverad/defekt dödarknapp?

Inget lyse eller annat när du vrider på tändningen?
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 5 mars 2014 kl. 22:34:17
Hej Hell-man.
Det stämmer nog att det var startreläet jag mätte på.
Hittade en länk med en manual här: http://www.classiccycles.org/4301.html (http://www.classiccycles.org/4301.html)
Ska mäta som du beskrev i morron. Återkommer med resultatet. Tack för tipset.
Har kollat dom säkringar jag hittade, men dom verkar hela.
Det händer ingenting när jag vrider på tändningnyckeln...
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 5 mars 2014 kl. 23:04:36
Hej igen. Hände ingenting när jag kortslöt startreläet.
Det sitter 3 mindre kablar på reläet. en svart, en båvit och en röd.... + kablarna som jag kortslöt som kommer från huvudbrytarn....
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: Pv544 skrivet 5 mars 2014 kl. 23:11:00
Kortslöt du grova kablarna? Alltså den till startmotorn och den till batteriet/huvudbrytaren?
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: tomas l skrivet 5 mars 2014 kl. 23:18:50
Låter mer som spänningsfall i anslutningen vid batteriet eller i säkringshållaren eller huvudbrytaren
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 5 mars 2014 kl. 23:34:04
Ja. Jag kortslöt dom två stora skruvarna. Alltså kabeln från huvudbrytarn och kabeln till startmotorn.
Säkringshållaren har jag inte mätt, men vid huvudbrytaren har jag samma spänning som vid batteriet.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 mars 2014 kl. 00:06:03
Provat att göra rent alla anslutningar på batteriet, huvudbrytaren och startreläet? Även startmotorn kan vara värd att se över anslutningen på.

Kopplar du ihop dom grova på startreläet så ska ju startmotorn snurra bara strömmen kommer fram.

Men sen är ju problemet med varför inget händer när du vrider nyckeln.

Kanske läge att prova koppla direkt från batteriet till inkommande på startreläet, med en startkabel.
Dra även en startkabel som extra jord till motorn eller nått annat bra ställe.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 6 mars 2014 kl. 21:34:49
Har testat startreläet lite till nu, och jag får det inte att dra hur jag än kopplar.
Drog en pluskabel direkt till startreläets kabel som går ner till startmotorn och då går motorn runt.
Men som sagt, jag får inte reläet att dra även om jag kortsluter mellan skruvarna.
Det borde ju klicka i reläet iallafall då, eller hur?
Min slutsats blir att det är något fel på reläet....???
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 6 mars 2014 kl. 22:48:48
Kortsluter du skruvarna ska startmotorn gå runt.
Annars är det fel på
-anslutningen på batteriet
-huvudströmbrytaren
-startmotorn
eller kablarna här imellan.
Den kortslutningen du gör förbikopplar ju all intelligens i maskinens elsystem INKLUSIVE startreläet, så om motorn inte går när du gör detta så är det inte reläets fel.

Mät gärna på den inkommande lilla kabeln till startreläet när du ska starta maskinen på vanligt sätt. (Nyckel till, bromspedaler nedtryckta, startknapp osv). 12v mot jord bör du få då.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 6 mars 2014 kl. 23:44:23
Nu kullkastar du alla mina teorier. Jag betvivlar inte att du har rätt, men jag har ju 12,5v på batteriet, huvudströmbrytaren och startmotorn. Den drar ju runt motorn om jag drar plus på batteriet direkt på reläets kabel ner mot startmotorn. Har även 12,5v på kabeln vid startnyckeln, men inga instrument eller lampor lyser när jag vrider på startnyckeln.
Har mätt den tunna röda pluskabeln som du sa och när nyckeln är av har jag 12.5v där, men om jag vrider på nyckeln så går det ner till 0v.
Fattar ingenting...
Verkar ju vara helt bakvänt..
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: Pv544 skrivet 7 mars 2014 kl. 01:32:16
Tror du att kablarna till reläet kan ha hamnat fel? Alltså batteriet och startmotorn bytt plats, om det nu skulle kunna göra någon skillnad. Vet inte hur reläet ser ut innuti.

Men i vilket fall så SKA ju startmotorn snurra om du kopplar ihop dom grova kablarnas anslutningar.

Sen att inte reläet vill slå till tror jag beror på att det inte får sin startström, och då får väl kanske inte heller tändningen någon ström så det inte blir gnista på stiftet.

Eftersom inget bra händer är du vrider på nyckeln så skulle jag tro du kanske har kortis i tändningslåset eller om dödarknappen ligger på hela tiden.

Jag tycker du ska skita i startmotorn just nu och felsöka mot tändningslåset, eller vilka saker som nu är inblandade(tex dödare, bromskontakt eller säkringar).
 
Får du ingen gnista så spelar det ju ingen roll
Kanske går att koppla förbi på nått vis, du får försöka tyda elschemat om du hade hittat nått?

Ang startproblem kan denna guide kanske ge nått tips, men jag tror ditt problem ligger på annat ställe än det vanliga.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49886.msg494034#msg494034 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49886.msg494034#msg494034)

Vet du någon historik på maskinen? Vad som hände när den slutade fungera?
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 7 mars 2014 kl. 06:20:09
Detta är ett extremt intressant fall hur som helst. Ingenting verkar vara som sig bör?
Var bor du? (Man blev nästan sugen på att kolla live!)
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 7 mars 2014 kl. 09:25:02
Ja, problemet kan ju sitta tidigare i kedjan.. Att inte instrumentpanelen tänder sig när man vrider på nyckeln är ju säkert en orsak till att det inte fungerar bakåt sen. Det är ju liksom där man börjar när man ska starta maskinen...Ska försöka leta mig fram via elschemat mot startnyckeln efter jobbet ikväll.
Kablarna sitter nog rätt.
Skruvarna är märkta M och B där jag förmodar att M står för motor och B för batteri

Jag hade gladeligen tagit emot "påplatsenhjälp", men jag bor i Dalarna,Orsa och du bodde i Tibro såg jag, så det e ju en bit dit härifrån.
-PV544.. Hur långt från orsa bor du? Ser att det står dalarna på dig...
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: Pv544 skrivet 7 mars 2014 kl. 10:33:25
Jag bor 3 mil från falun, åt fel håll för dig.
Sen är jag ingen fena på el, så min hjälp kanske inte skulle räcka ändå. Men det är aldrig fel att vara två som hjälps åt och bolla ideer.

Kolla (och rengör gärna) anslutningarna till batteriet, och sen följer du kablarnas väg fram emot tändningslåset.
Ta även ur och kolla säkringarna, tror det brukar finnas en stor huvudsäkring och sen några mindre.

Kolla så du inte har lösa kablar som ser ut att ha använts tidigare, kan ju hända att tidigare ägaren gjort något och sen missat att sätta tillbaks eller att han satt tillbaka fel.

Har du en länk till elschemat?
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 7 mars 2014 kl. 10:46:51

...
Har du en länk till elschemat?
Precis vad jag skulle fråga. Någonting känns väldigt skumt.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 7 mars 2014 kl. 12:41:09
Här är länken till elschemat.
http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.662109/sc.13/category.64044/.f (http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.662109/sc.13/category.64044/.f)
Det är pdf:en längst ner det finns i.
Elschemat är suddigt och svårt att följa, så det kanske inte säger så mycket, men det finns iallafall ett där...
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 7 mars 2014 kl. 13:35:31
Mina ögon blöder... Detta var väldigt svårläst du.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: tomas l skrivet 7 mars 2014 kl. 15:47:28
när du mäter obelastat så får du  12 volt men när du belastar med lite strömförbrukning så visar sig spänningsfallet.
det är samma sak som att vika trädgårds slangen.
det är lika viktigt att kontrollera jordkabelnså det är bra kontakt där.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 7 mars 2014 kl. 18:36:03
Jo, det är jättegrötigt elschemat,men det är det enda jag hittat på nätet.

Har testat att dragit ny jord direkt från batteriet, men det blir ingen skillnad tyvärr.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: Pv544 skrivet 7 mars 2014 kl. 19:02:12
Har du gjort rent anslutningarna till batteriet, huvudbrytaren och startreläet?
Även jordkabelns anslutning.

Har du hittat säkringarna och kollat att det ser bra ut? Även huvudsäkringen?

Kolla uppe vid styret om du ser kablar som kanske kan ligga och nötas och skapa kortis.

Kan du ta loss tändningslåset? Kolla om det är fukt i, kanske blåsa lite med tryckluft och sen blåsa i elektronikspray.

Ganska vanligt att folk får div bekymmer pga fukt i tändningslåset, tändningsnyckeln brukar ha en skyddskåpa på sig och ska sitta i låset vid tvätt.
Men har man maskinen ute i regnet kan ju det komma i fukt ändå.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 7 mars 2014 kl. 20:03:01
Läs i lugn och ro igenom denna guide igen, speciellt stycket "Ingenting händer när man trycker på startknappen "

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49886.msg494034#msg494034 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49886.msg494034#msg494034)

Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 7 mars 2014 kl. 21:38:53
Ett stort "genombrott" har nu gjorts.... Kopplade förbi huvudströmbrytaren och vips... det började lysa överallt. Nu snurrar motorn när jag trycker på startknappen.
Så till nästa problem. Jag har ingen gnista på tändstiftet.... Så glädjen varade lagom länge...
Tändspolen??? CDI-boxen??? Eller kan det va nått annat??
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: Pv544 skrivet 7 mars 2014 kl. 22:05:32
Bra med framsteg!

Enklaste, provat med annat stift?

Många maskiner har en spärr som gör att man måste ha friläge i, eller kanske en broms ilagd för att kunna starta. Testa lite olika, kolla om bromsljuset funkar.
Finns lampa för neutralläge?

Tror dom flesta inte ens går på startmotorn om man inte uppfyller rätt villkor (tex friläge eller broms), men man vet aldrig....
Kan även vara en dödarknapp, eller kanske tändningslåset.

Även tändkabel och tändhatten kan vara värda att syna närmare.

Kolla enkla felen först innan man börjar ge sig på tändspole och cdi om man nu inte råkar ha nya liggandes.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 7 mars 2014 kl. 22:45:57
Friläge occh Broms måste vara i för att kunna köra startmotorn, så det kan jag utesluta.
Ska kolla stiftet som du sa. Det e ju ett billigt test..
Ska man ha 12v fram till tändspolen när man kör startmotorn???
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 7 mars 2014 kl. 22:48:21
Friläge occh Broms måste vara i för att kunna köra startmotorn, så det kan jag utesluta.
Ska kolla stiftet som du sa. Det e ju ett billigt test..
Ska man ha 12v fram till tändspolen när man kör startmotorn???
Nej, du ska ha en pulsad lågspänning som pulserar med varvtalet. Svår att mäta, men ställ på växelström 20V, kolla även likström i samma område.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 7 mars 2014 kl. 23:47:17
Tror inte det går fram någon ström alls till tändspolen.
Multimeter rör sig inte överhuvutaget när jag kör startmotorn...
Testade ett nytt tändstift utan resultat oxå.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 8 mars 2014 kl. 07:03:01
Men den är svår att mäta. Ibland får man inget mätvärde men det kan funka ändå.
Men eftersom nytt tändstift inte hjälpte så är det bara tre saker kvar:
Generatorn (tändplattan vid svänghjulet), cdi-box eller tändspole.

Eftersom startmotorn går tror jag dödarslingan är ok.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 8 mars 2014 kl. 08:07:55
Maskinen har bara gått 150 mil såg jag när jag fick igång tändningen, så logiskt sett borde väl tändplattan vara hel, men å andra sidan har ju ingenting varit logiskt hittills.
Har en handlare i närheten som jag fått låna lite grejer av förut. Ska höra med han om han har någon liknande cdi-box jag kan få testa med innan man letar efter en ny. Man borde ju få gnista på stiftet iallafall, även om cdi-boxen inte har dom rätta värdena.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 8 mars 2014 kl. 11:44:09
Kolla kontaktstyckena mellan svänghjulet och cdi. De kanske har ärgat?
Köp INGET innan du testat enkla saker först.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 8 mars 2014 kl. 18:43:23
Nu tror jag att ja har kollat varenda hopkoppling i hela kabelhärvan och sprutat i kontaktspray utan resultat. Nu e jag helt tom på ideer om lättare fel. Börjar luta åt hårdvarufel, men skulle vilja kolla med en fungerande liknande cdi-box innan jag köper någon ny...
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 11 mars 2014 kl. 15:07:34
Nu har jag hittat felet...
Fick låna en CDI-box från en Viarelli och ..Wroomm... Den startade direkt.
Visserligen gick den som en kratta, men felet är iallafall i CDI-boxen.
I Sverige kostar en cdi-box 3200-3500 kr... Hutlöst dyrt.
Har hittat en precis likadan i Kina för 530 kr med frakt. Kommer på ca 10 dar med DHL.
Så nu är det bara att vänta :sunny:
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 11 mars 2014 kl. 15:26:48
Kanon!
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 mars 2014 kl. 16:29:29
Fint!

Är det någon som vet vad som dödar en cdi box?
Verkar ju vara ett rätt vanligt fel på framför allt mindre kinesmotorer.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: hell-man skrivet 11 mars 2014 kl. 22:15:41
Fint!

Är det någon som vet vad som dödar en cdi box?
Verkar ju vara ett rätt vanligt fel på framför allt mindre kinesmotorer.
Är det inte bösig pickupsignal eller matning från generatorn som beror på svajig kvalite i generatorspolarna?
Jag skulle inte rekommendera någon att "prova" med en annan cdi eftersom ett fel i motorn kanske sköt den gamla... men ibland har man inget val.
Titel: SV: elfel.
Skrivet av: androy skrivet 20 april 2014 kl. 22:28:32
Nu har jag monterat cdi,n och kört några mil..
Märkte dock ett annat problem... Växlarna har en tendens att hoppa ur, när det börjar gå lite tyngre.. Kan man justera nånting, eller är det nått annat fel? Läste nånstans att det kan bero på oljan??? Någon som har nått förslag?