ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Octagon skrivet 12 oktober 2006 kl. 18:40:45
-
hallå!''
Håller på och sätter på spacersplattor på 300an. Kom på att jag läste att det va nån som hade satt borren i sin ljuddämpare. Fråga då. var borrar man va ger det/ låter det bara eller vad. Ska beställa ett nytt system så fort nån vet vad som e bra och ger nått. Men tänkte grejja lite med den ja har. Tacksam för snabba svar då ja e i garaget nu. Klippt ny på ATV fattar inget he he.
-
Om du ändå skall köpa ett nytt system så skall du nog inte borra i orginalet.
-
Det kan ju ta ett tag innan det kommer nått kul och bra som det ser ut nu. Tänkte bara grejja lite. Sätta borren är inga problem bara ja får veta var. Orginaldämparen är ju astråkig ändå så vem vill ha den.
-
hallå!''
Håller på och sätter på spacersplattor på 300an. Kom på att jag läste att det va nån som hade satt borren i sin ljuddämpare. Fråga då. var borrar man va ger det/ låter det bara eller vad. Ska beställa ett nytt system så fort nån vet vad som e bra och ger nått. Men tänkte grejja lite med den ja har. Tacksam för snabba svar då ja e i garaget nu. Klippt ny på ATV fattar inget he he.
Jag har borrat min i "bakplåten" på ljuddämparen och tycker det hjälpte tillsammans med munstycke och borrad luftburk...
-
Den dan när du/nån ska besikta maskinen så behövs nog orginaldämparen utan modifiering för att klara avgaskraven! Så jag rekommenderar att du låter den vara och istället skaffar ett helsystem förn t.ex Wileyco eller Qmax!
Har ett wileyco och tycket att det gav bar mycket mer vrid!
-
Besiktningen är ju typ 2010, så vem bryr sig? ;)
-
Den dan när du/nån ska besikta maskinen så behövs nog orginaldämparen utan modifiering för att klara avgaskraven! Så jag rekommenderar att du låter den vara och istället skaffar ett helsystem förn t.ex Wileyco eller Qmax!
Har ett wileyco och tycket att det gav bar mycket mer vrid!
Det räcker väl att en i bekantskapskretsen har en originaldämpare, så kan den lånas runt vid besiktning 8)
/johan
-
Besiktningen är ju typ 2010, så vem bryr sig? ;)
Den som besiktigar 2010 :wink:
(Tandlossningen börjar inte förrän efter 50, men jag borstar ändå redan nu)
-
Är det någon som kollat upp detta? När jag var på besiktningen (med bilen) så frågade jag lite om typade fordon. Och det verkar inte som om de kollar så i detalj. Bara att däck är rätt dim men de behöver inte vara av samma märke som orginal. Så om man byter till en dämp som håller samma specar (antar att det är bara ljudvolymen de kan kolla) borde inte besiktningen ha något att säga.
Är det någon som har någon polare eller liknande som jobbar på besiktningen som kan kolla detta?
-
Den dan när du/nån ska besikta maskinen så behövs nog orginaldämparen utan modifiering för att klara avgaskraven! Så jag rekommenderar att du låter den vara och istället skaffar ett helsystem förn t.ex Wileyco eller Qmax!
Har ett wileyco och tycket att det gav bar mycket mer vrid!
Finns ju apsen miljöbränsle lika med noll i avgasproet :)
-
det där kallas väl för helbilsgodkännade o då få man inte ändra nåt på bilen som inte är som original
T ex en kompis till mig kör en subaru impreza o han åkte på det där med ombesiktning för han hade stålomspunna bromsslangar, fjäderbens från öhlin o frontmomnterad intercooler istället för original
det enda man kunde göra är att återställa bilen med original delar för o få den igenom :(
Vet inte om detta gäller även fyrhjulingar, avgasvärden bör inte ändras genom att man byter till friare avgassystem, men däremot kanske vid byte av munstycke o justering av luft o bränsle skruven
Men det är sånt som man kan byta inför besiktning...
Jag kommer iaf att behålla mina original prylar tills den dagen man ska in på besiktning
-
Det handlar ju inte enbart om värderna det är ju dessutom decibell prov.
Står ju på reg beviset hur mycket den får låta på tomgång osv.
-
Det handlar ju inte enbart om värderna det är ju dessutom decibell prov.
Står ju på reg beviset hur mycket den får låta på tomgång osv.
Jag har dubbla 4" pipor på min golf och har aldrig hört nån gnälla på besikningen! Och dessutom så har jag stålomspunna slangar coh kevlarbelägg. Enda påpekande jag fick va att ena skärmblinkersen inte funkade!
-
Kan va så men "vanliga" mc åkare byter till orginal pga förhögt decibell.Vet ej om det står något om det till en bil,där ska det väl bara vara helt och inte läcka men kan ha fel.
-
Kan va så men "vanliga" mc åkare byter till orginal pga förhögt decibell.Vet ej om det står något om det till en bil,där ska det väl bara vara helt och inte läcka men kan ha fel.
Det står om decibel på en bil oxå, brukar sitta en påt i motorrummet med decibel och tomgångsvarv.
Det enda jag kan tänka mig på en mc/atv är avgasvärdena, i orginalburken sitter det en katalysator och det gör det inte i trimdämpare.
Utan kat så borde man få högre lambdavärden. Sen kan jag tänka mig att dom kommer att bli extra hårda på en atv eftersom maxgränsen är 20 hp, och har man trimdämpare så kräver det nästan större munstycken och resulterar i mer effekt.
-
250 barossa
helbilgodkännade gäller för bilar från 1996 och frammåt
o det bero på vilket humör besiktnings mannen är på, så du kan också råka ut för det