ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: Hakerik skrivet 4 mars 2014 kl. 10:37:38

Titel: Använda en bränsle box som inte säljs för min ATV
Skrivet av: Hakerik skrivet 4 mars 2014 kl. 10:37:38
Vem är duktig på EFI system på ATV?
Jag är sugen på en Dobeck Gen4 bränslebox till min Polaris Scrambler 850.
http://dobeckperformance.com/GEN4/Gen4technology.asp (http://dobeckperformance.com/GEN4/Gen4technology.asp)
Det tråkiga är att det verkar som att Gen4 bara finns till UTV.
Kanske aldrig kommer att finnas till ATV ?
Ska det hindra att man inte kan köpa en sån box eller någon annan sorts box om man skulle vilja det?
Dobeck Gen4 använder en O2 sensor i avgasröret som kontinuerligt läser avgas värdet och AFR värdet i bränsleboxen justeras live.
Vad är det som är så bra med Dobeck Gen 4 då?
Ingen dator behövs.
Inga mappar behöver programmeras.
AFR värdet justeras automatiskt under körning.
Om man förändrar något på motorn, t.ex luftfilter, slipon så justerar Gen4 sig själv till inställt AFR. ( Luft bränsle blandning).

Jag har funderat .
Gen4 ansluts elektriskt på bränsle insprutarna precis som alla andra boxar.
Signalen från Insprutarn till ECU'n går igenom bränsleboxen.
Boxen påverkar öppningstiderna på insprutarna.
Vi är van att boxar normalt levereras med kontakter på sladdarna som passar till den maskin vi har. Elektriskt borde alla system funka lika, det är bara kontakterna som är olika. Behöver man verkligen kontakterna? Naturligtvis inte, det finns ju sockerbitar och vulk tejp. :-)
Vad man behöver veta är vilken av de två sladdar som går från insprutarn som är input signalen till ECU.
På den sladden ska bränsleboxen in i serie.
Kan inte vara svårt att lista ut det om ATV funkar lika som bilar. Se här:
Fuel Injector Operation (http://www.youtube.com/watch?v=eVCYR4B7IZ8#)

Vad man måste veta är vilken spänning och ström det systemet man har på sin ATV använder till insprutarna så att boxen passar elektriskt.
Jag misstänker att det är samma på alla ATV som på bilar, 12volt, 1 amp till insprutarn,, någon som vet?
Vet man bara att insprutarna i ATV'n har passande driv spänning och ström så borde väl Dobeck Gen4 gå att kunna använda till vilken maskin som helst med rätt antal cylindrar?
Dobeck Gen4 manipulerar insprutnings tiden för att uppnå det önskade AFR värdet.
T.ex Gen4 finns att köpa till Polaris RZR 900, borde väl elektriskt funka även på Scrambler 850?
Några länkar:
http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=331687 (http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=331687)
http://www.hunterworks.com/inc/sdetail/51937 (http://www.hunterworks.com/inc/sdetail/51937)

Gen4 Är betydligt billigare än t.ex. Power Commander 5 och Auto tune.
PC 5 kräver dator och fipplande med bränsle mappar.
Power Commander 5 och Auto tune funkar så att man kör en massa timmar och Auto tune sparar kompenseringsvärden värden som man sen med hjälp av datorn skall spara in till mappen i PC 5.
Titel: SV: Använda en bränsle box som inte säljs för min ATV
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 4 mars 2014 kl. 11:05:11
Pc5 med autotune gör exakt samma sak, i realtid.
Varför krångla när färdig lösning finns?
Titel: SV: Använda en bränsle box som inte säljs för min ATV
Skrivet av: Hakerik skrivet 4 mars 2014 kl. 12:35:33
Nej det gör den inte. Se t.ex Grönis film och läs mina länkar.
Titel: SV: Använda en bränsle box som inte säljs för min ATV
Skrivet av: hell-man skrivet 4 mars 2014 kl. 12:43:36
Men den använder väl värderna i "trim" skarpt ändå, bara att nästa gång du kör börjar han om från det som ligger i "map" om du inte kopierat in "trim"?
Titel: SV: Använda en bränsle box som inte säljs för min ATV
Skrivet av: Hakerik skrivet 4 mars 2014 kl. 20:30:54
hell-man, var det inte det jag skrev?  Tråden handlar inte om PC5 och Auto tune så låt oss inte fastna i den. Fick nu i kväll ett mail från USA att Dobeck Gen4 kommer att finnas inom 2-3 veckor till Scrambler 850, men min fundering kvarstår ändå.