ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: LTR Köping skrivet 17 februari 2014 kl. 19:16:54
-
Hej!
Tänkte höra med er som kör LTR 450, vilken olja kör ni med? Gärna en bra racing olja som det är bra kvalitet på. Halv-hel syntet, viskositet? Har plockat ner, gått igenom och renoverat hela motorn och har bl,a ny kolv, cylinder och ventiler som ska köras in. Hur lång tid skulle ni rekommendera att man kör in grejorna? Kör med Suzuki OEM delar förutom cylindern som är Moose racing med std mått. Är en 07:a för övrigt.
-
Åk till crosshandlaren och be om deras bästa olja. Kostar säkert 200:- litern och totalt meningslöst.
Men den är bra :)
Annars rekommenderar jag delsyntet 10-40 (ex. castrol GPS) eller OKQ8as som jag kört det senaste.
Viktigt den är för våtlamell. (Märkning Jaso)
Du har en Crossmotor. Således funkar crossolja utmärkt.
Inkörning brukar jag göra 2-3 minuter tongång och sen smyger en runda utan hetsiga rörelser typ 10-15 min.
Sen är den inkörd.
När jag varit lat på 2-t cross har jag kört tomgång 2-3 min. Bytt olja och bara kört.
Aldrig varit problem ()p
-
Jag har kört Spectro Golden 4 delsyntet SAE 10W 40 innan, men när jag var in till en crosshandlare och sa vad jag kört på innan så skrek han nästan rakt ut att jag körde på delsyntet så det var därför jag undrade. Grejen är att Spectro oljan har varit lite svår att få tag på här i trakterna där jag bor så jag har fått beställt den och med frakt så drar literpriset iväg. Så Castrol GPS är bra olja för min maskin då?
Angående inkörning så har jag för mig att jag läst ett x antal timmar med max halvgas!? Men tomgång en stund alltså och sedan vara lite lugn på gasen ett tag så ska det fungera?
-
Finns tusen svar om vad folk tycker och anser gällande olja och inkörning.
Det viktigaste är att man har RÄTT olja.
Och man kör med skallen.
Rätt olja är oftast mycket låga krav från tillverkaren.
Och en castrol 10-40 körde jag in min Raptor 700 med. Och Skogsbonne kan intyga den går bra än ;)
Inkörning gör man för att kolvringarna ska slita in sig.
Och första sekundrarna (kanske minuten) går de tyngre än normalt då det är tajt. Vilket resulterar i högre värmeutveckling.
Är man då oaktsam eller i 2takt fall inte kör med olja i soppan är det risk att det värmenyper.
OBS! Detta är vad jag lärt mig under åren.
Säger inte det är facit.
-
Varierande varvtal viktigt.
Aldrig varva ur.
Kör lugnt på mellan varv där den går lätt och variera varven
och acca hårt utan att varva fullt släpp av låt motbromsa.
Gör om det sistnämnda med jämna. Mellanrum
det är olika delar i motorn som skall slitas in på olika sätt.
Kolvringarna behöver belastning för att tryckas ut och tvingas täta mot cylinder väggen
Full urvarvning på nyrenoverad maskin är aldrig bra och inte heller hårdbelasta på låga varv .
man kan köra en sämre olja som inkörning s olja då motorn snabbt skall slita in sej eftersom den tunna starka oljefilmen som skyddar metall delarna från varandra normalt i tex helsyntet inte är lika lämplig vid inkörning .halvsyntet samt mineral har sämre tunn oljefilm och det går lite fortare att köra in maskinen. Sen finns det dåliga helsynteter och bättre halvsyntet. Men generellt talat.
-
Full gas 2-3 gånger och lika många rejäla motorbromsningar så är det bra sen.
Halvgas och skit är totalt meningslöst då kolvringar sätter sig de första minutrarna/100 första metrarna.
-
Mm ()p ;D
-
Man får köra in sin maskin som man vill.
Håll fullgas några min eller vad man nu vill göra
jag gör som jag skrev iaf försöker. Har renoverat många många bil och mc motorer genom åren. Har pratat med andra motorrenoverare samt googlat fram.
-
Köpte Castrol Power 1 nu till Quaden. Det är samma JASO klassning, T903 men det står i boken att det ska vara MA och på dunken står det MA-2. Vad är det och funkar det i alla fall till min LTR 450?
-
Den blir kanon, kört samtliga leksaker med fyra hjul på den ()p