ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: skytten67 skrivet 17 februari 2014 kl. 11:46:56

Titel: Krängningshämmare.
Skrivet av: skytten67 skrivet 17 februari 2014 kl. 11:46:56
Har kört min Grizzly 700 utan krängningshämmare i ett år nu och
jag kommer inte att montera tillbaka den.
Till er som kör i skogen,prova ni också!
Klart följsammare och man slipper att ena bakhjulet är i luften
där det knappast gör någon nytta.
Dock inget för er som tror att Grizzlyn är en landsvägsmaskin !

Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 17 februari 2014 kl. 11:59:38
Okej
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: Hydro skrivet 17 februari 2014 kl. 12:44:58
Jag åker på 28:or och punktering, så den är minst sagt svajig redan... har därför inte gjort slag i saken med att lossa det staget.

Vad har du för dimension/tryck?
Lite mer moderat va..?
Kanske original?

Bäst hade det ju varit om man haft det som tex vissa Land Rovers och Nissan Patrol mfl, dvs ha det elektriskt urkopplingsbart.

(om inte jag har helt fel så vore det för övrigt bra för statistiken på forumet om du i din profil klickade i man/kvinna  ()p  jag kan ju dock ha fel)
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: skytten67 skrivet 17 februari 2014 kl. 14:41:17
Jag kör med Bighorn 27:or med 0.25 (nästan punka).
Den känns inte svajigare eftersom alla hjulen är i backen
istället för att man står och väger på tre hjul.
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: Persson- skrivet 17 februari 2014 kl. 16:15:50
Ska tydligen hjälpa att spänna åt dämparna,  även!
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: skytten67 skrivet 17 februari 2014 kl. 17:45:57

(om inte jag har helt fel så vore det för övrigt bra för statistiken på forumet om du i din profil klickade i man/kvinna  ()p  jag kan ju dock ha fel)


Du kanske skulle ändra till kvinna som tycker det är svajigt att åka atv . ;D
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: Hydro skrivet 17 februari 2014 kl. 17:48:47
Hade alltså fel. Sorry.
Hade dock ett minne av att jag frått PM utav dig och att det var signerat med "Lotta"... men hade tydligen blandat nåt.

Hade du stått och gungat min Grizzly så hade nog även du tyckt den vara svajig, och det handlar om däcken, inte om nån hämmare.
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: skytten67 skrivet 17 februari 2014 kl. 17:54:32
Ska tydligen hjälpa att spänna åt dämparna,  även!


Tycker att det fungerat bättre med standard inställning eller något mjukare
då det hjul som tex står på en sten eller stubbe trycks undan bättre vilket
gör att övriga också står kvar på backen.

Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: Eremiten skrivet 17 februari 2014 kl. 20:08:24
Hur går det med drivknutarna när den fjädrar ut max utan krängningshämmare?
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: Persson- skrivet 17 februari 2014 kl. 21:14:40
Ställa på dom hårdare gör man för vägkörningens skull:) ibland är snabbare än 5kmh kul:)
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: PJG skrivet 17 februari 2014 kl. 22:11:41
Jag kör utan krängningshämmare och med tvåtums höjningssats.
Har inte haft några problem med knutar.
Titel: SV: Krängningshämmare.
Skrivet av: skytten67 skrivet 18 februari 2014 kl. 05:43:39
Hur går det med drivknutarna när den fjädrar ut max utan krängningshämmare?

Fjädringens slaglängd påverkas av stötdämparens längd inte av krängningshämmaren.