ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Knastonius skrivet 16 februari 2014 kl. 21:38:21
-
Tjena.
Jo jag är sugen på en Buggy och vill gärna ha 500cc eller mer, just för jag vill kunna pendla med maskinen också.
Så fick jag syn på denna http://www.blocket.se/vastmanland/Titan_1100_CC_BUGGY_DRAG_4X4_4CYL_INSP_16VENT_52139004.htm?ca=23_2&w=3 (http://www.blocket.se/vastmanland/Titan_1100_CC_BUGGY_DRAG_4X4_4CYL_INSP_16VENT_52139004.htm?ca=23_2&w=3)
Och jag blir lite fundersam om Titan är bra märke? för jag har inte hört talas om dem här i Sverige innan?
Är det kina saker eller ?
Mvh Patrik.
-
Det är kinagrejer...
Har inte hört/läst om nån som köpt en här i sverige, jag hade lätt valt något kändare. Tex Polaris rzr, då vet du att du kan hitta delar och få hjälp om nått strular.
För går det inte sönder själv så kör man sönder nått, och då är ebay trevligt med skapliga priser och bra utbud.
Köper du en udda kines så får man nog räkna med att vara lite detektiv för att hitta lösningar på problemen, en märkesmaskin ger ju gott om kunskap på div forum på nätet.
Sen kan det vara svårt att hitta någon verkstad som vill skruva en udda kines.
Titan har väl inget vidare rykte på atvfronten, men om dom maskinerna är släkt på nått vis med buggyn är ju inte så säkert.
Sök på 1100 buggy på tuben så ser du andra namn på liknande maskiner.
Vilken typ av pendling? Blir nog inga billiga mil direkt med någon atv eller utv.
-
Jag skulle inte köpt en sån.
Enormt klumpig verkar den vara.
1100cc 4-cyl. Med effekt som en 450 en cyl.
Ne satsa på en CF Z6 isf om du ska ha nytt.
Annars kostar inte Can-am Commander 800 så farligt mycket mer.
Och kommer garanterat göra dig lyckligare :)
-
Mjo misstänkte att de va kina eller annat okänt.
Ska pendla till jobb, blir ju 10 mil ca, hade ju varit härligt på sommaren.
Därför vill jag ha en som går 130 km/h eller mer just för att man inte ska behöva ligga på översta varvet hela tiden och bli döv inom ett år för att jag pendlat med maskinen ;D
Jag vill ha en buggy modell, mycket för att jag tycker dem ser häftigare ut samt att man sitter lägre i dem samt att det är mer för lek.
Polaris RZR i all ära samt dem andra, men det är en UTV fortfarande, mer traktor än Buggy och att det är ju mer ett arbetsfordon.
Har försökt hitta någon som har bra Buggys, men de finns ju typ inte och dem som finns med ett etablerat märke kostar ju fan mer än ett hus för sjutton.
Blir nog ingen buggy då ser de ut som :dntknow:
-
1300 cc och 20 000:-
http://www.blocket.se/vasterbotten/Beach_buggy_51681691.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/vasterbotten/Beach_buggy_51681691.htm?ca=21&w=3)
-
1300 cc och 20 000:-
http://www.blocket.se/vasterbotten/Beach_buggy_51681691.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/vasterbotten/Beach_buggy_51681691.htm?ca=21&w=3)
Kan nog vara ett av dina klokaste inlägg någonsin! Klart han ska ha en vw buggy istället.
Finns nog fräckare och vassare också om man öppnar plånkan hälften mot vad kinesen kostar.
-
en RZR är garanterat mer för lek än Titanen...
-
Haha, jag har funderat på en VW buggy, men dem är ju inte riktigt gjorda för offroad samt att motorn är ju inte direkt det piggaste man kan hitta, haha :lol:
Men vi får se vad jag gör, är ett tag till innan jag tänkte skaffa mig något.
Men jag fick svar på min fråga om Titan va bra eller inte, vilket de inte är ()p
-
Om du har en budget på 100 papp och köper en beach buggy för en tjuga så har du 80 kvar att handla för.
Köp då en Renegade -10 så får du mer effekt än kinesbuggyn i en maskin som väger lågt räknat 200 kilo mindre.
Då får du prestanda och kapacitet för offroad.
...och vind i håret till/från jobb.
(eller ja... regn)
Men seriöst.. var menar du köra offroad i södra Skåne med den där?
Efter två vändor på Söderåsen lär folk ha koll, och söder om den finns ju inte terräng... förutom golfbanor.
Eller?
-
:lool:
-
haha jo sant, vi får se hur jag gör :)
Håller på att köra runt och titta här i Skåne och försöker hitta nya ställen.
Men tråkigt att köra runt med en 250cc maskin och ligga högt på varvet när jag ligger i 80-90 och tar mig mellan ställen.
Därför ville jag ha en sån Buggy, för så kan jag köra både Offroad och på väg utan att ligga på så högt varvtal. :)
-
Om den buggyn skulle hålla för körning i 130km/t skulle jag bita av mig en arm.
Som andra säger. Köp en byggt/cab + en ATV.
100000 är mycket pengar.
-
70 HK på en vägreggad maskin kan ju inte stämma, de där har väl samma effektbegränsning som alla andra 4-hjulingar och går troligen bara runt 50-60 km/h i strypt utförande.
Plockar du strypningen kör du olagligt, och om du tänkt pendla 10 mil så lär farbror blå rätt snart få upp ögonen för dig.
-
Haha, jag har funderat på en VW buggy, men dem är ju inte riktigt gjorda för offroad samt att motorn är ju inte direkt det piggaste man kan hitta, haha :lol:
()p
En av mina vänner köpte en Wvbuggy och letade rätt på en ädre porsche motor som hade samma motorfäste och passade som hand i handsken i buggyn.
Den kombinationen får du för c:a 50 papp och kan bli en avskydd person i industriområden sena kvällar på helgerna ()p
-
Terrängen som finns i trakterna kring Eslöv är inget det krävs fyrhjulsdrift för, och vill du ha en bil så köp en bil.
Känns lite som om du dessutom jämför lite fel, då du ju jämför med en SMC 250...
Det mesta är roligare än det.
Tänk på att de första 20 hästarna FLYTTAR maskinen framåt, allt däröver är det som blir roligt i en fyrhjuling.
...och en 250 ligger väl knappt ens på 20 va..?
Med tex en Honda 700XX kommer du fram precis överallt i den sydskånskal terrängen och du kommer ha ett helt problemfritt ägande... den har manuell låda och du kan dreva den så den går på låga varv på landsväg, till en förbrukning som är i nivå med en småbil.
Alternativen är jättemånga, och de flesta är nog mer ekonomiska och även trevliga än en rörbyggd golfbil.
Hur länge tror du däcken håller på asfalt med en sån?
700 kg och varm asfalt samt lågtrycksdäck med grovt mönster, ja... 200 mil kanske?
Tio mil om dagen, ja då är de väck på en månad.
Vad ligger förbrukningen på med en sådan?
Säkert över litern.
Den har dessutom CVT, smidigt i skogen men kass på vägen... du kommer ligga på näst intill maxvarv oavsett hastighet, det är ju så CVT funkar.
Sen har vi detta med effekten, visst körs alla maskiner med full effekt, dvs olagligt... men dessa borde man ju kunna regga som bilar.
Förstår inte varför de envisas att kalla de motorcyklar, troligen är det för att få enklare krav att uppfylla.
Krocktesterna för en mc är ju tex rätt få.
Nä, börja med att prova en Raptor 700, Honda 700XX, Kawa 700 eller kanske en Renegade 800.
Det är maskiner för 35-80 papp.
Vill du ha passagerar intill dig så är det ju dock en annan sak, men den "ursäkten" har ju inte använts, så...
-
Hehe, jo jag ska köpa mig en ordentlig ATV när jag gjort klart förhandlingen med ett hus jag ska köpa.
Men jag trodde mest att dem lite större "buggy" maskinerna som klarar att köra så pass, så kunde man ju bara sätta Väg däck på och pendla med.
Sen om jag vill ha lite lajbans i skogen bytar jag bara däck, tar ju inte mer än 20 minuter, om ens det.
Men ja, dem kanske drar så pass mycket ändå att de inte blir lönt.
Men hmm, vi får se hur jag löser detta i slut ändan.
Ny ATV blir det sen iallafall, den saken är biff.
jag tackar för allas åsikter och råd, just därför jag frågar, annars kanske jag lurar mig själv i någon fälla i hopp om något som inte hade funkat i längden.
Tack! ()p
-
Oftast är saker bäst lämpade för det de är gjorda för.
En terrängbuggy är alltså bäst i terrängen...
Kolla lite på Ariel Atom eller kanske KTM X-bow, det är fräcka grejer!
...lämpade för väg.
Eller varför inte en Can-Am Spyder?
Vill du åka billigt, snabbt, smidigt och billigt är mc ett klart bättre alternativ än alla övriga i tråden.
Kompromisser blir sällan bra, men vill man köpa och ha pendling mm som ursäkter för egen del eller för chefen hemma så visst!
(ett mc-kort kostar ungefär samma som en uppsättning väghjul)
-
Ariel Atom och Ktm X-bow är ju inte precis billiga. Inte ens om man väljer Ariel Atomen med 4:an..
-
Ariel Atom och Ktm X-bow är ju inte precis billiga. Inte ens om man väljer Ariel Atomen med 4:an..
Se det som en metafor.
(4an är för övrigt en Hondamotor med turbo) ()p
-
En Caterham ligger i rimligare pris, men fortfarande inte billig..
http://www.blocket.se/gotland/Westfield_Speedsport_CATERHAM_SUPERSEVEN_MEGA_48308278.htm?ca=13&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/gotland/Westfield_Speedsport_CATERHAM_SUPERSEVEN_MEGA_48308278.htm?ca=13&w=3&last=1)
Pelle: Hade den inte någon motor från en familjebuss ifrån Amerika? Det kanske var Honda.. Men motorn är ifrån en van iallafall ()p
-
En Caterham ligger i rimligare pris, men fortfarande inte billig..
http://www.blocket.se/gotland/Westfield_Speedsport_CATERHAM_SUPERSEVEN_MEGA_48308278.htm?ca=13&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/gotland/Westfield_Speedsport_CATERHAM_SUPERSEVEN_MEGA_48308278.htm?ca=13&w=3&last=1)
Pelle: Hade den inte någon motor från en familjebuss ifrån Amerika? Det kanske var Honda.. Men motorn är ifrån en van iallafall ()p
Civic type R ?
-
Jag blandar nog ihop det.. Du har rätt
-
Hehe vart ju mest jag tyckte de vore kul om jag kunde använda maskinen både på väg och offroad.
Men de kanske är mycket begärt, eller så har jag bara konstiga krav?
Men jag har tittat på en Kawasaki KFX700, har fastnat för dess utseende, förbaskat simpel och snygg ()p
-
Äh, köp en titan, våga prova! Dom är ju rätt frän! :)
-
Att jag inte tänkte på det förut.
Denna? http://www.blocket.se/kristianstad/Polaris_RZR_800_Turbo_Dahlback_38986527.htm?ca=13&w=3 (http://www.blocket.se/kristianstad/Polaris_RZR_800_Turbo_Dahlback_38986527.htm?ca=13&w=3)
Eller den kanske inte är vägreggad?
-
Lär ju iallafall inte vara godkänd besiktning med dem däcken, haha ;D
Men det lutar åt det jag vill ha, tuffing faktor är ett måste :lol:
-
Nja, de kanske man får byta ut till nästa besiktning.. ;D
-
Ariel Atom och Ktm X-bow är ju inte precis billiga.
Det handlar om mer pengar ja, men vad som är billigt har ju inte med priset att göra utan vad man själv anser saker vara värda och vad de sedan är värda vid en försäljning.
En X-bow eller en Ariel är erkänt bra och roliga grejer, de håller dessutom värdet någorlunda.
Sen är de väl desutom lagliga på väg va?
..med många gånger högre effekt än vad Titanen har olagligt.
Vad en Titanbuggy är bra på vet jag inte, däremot vet jag att den har ett rätt ordentligt värdetapp.
100 000:- för något som kanske egentligen har ett reellt värde på typ en tjuga kan ju iaf jag tycka vara dyrare än en Ariel.
Jag har dock aldrig sett en Titanbuggy, än mindre kört eller ägt nån så det är bara spekulationer... det jag mest kommenterade var det tilltänkta användningsområdena, dvs terrängkörning och pendling.
För detta finns det betydligt mer lämpade fordon som dessutom både är billigare och starkare.
...och sen tillkom då detta med att det ju faktiskt inte finns nån terräng i Eslövs närhet alls... det är väl åkrar och byar i typ en timmes färd oavsett riktning.
Små fina slingrande asfaltsvägar av god kvalité finns det dock gott om där nere, oftast med bra sikt över åkrarna dessutom, tex upp mot Röstånga eller Hbg...
Så en Ariel där!
:headbang:
(eller som sagt... mc eller kanske Spyder?)
-
Såg att det pratades Ariel Atom.
Jag provade en sådan för en massa år sedan, och skrattar fortfarande när jag tänker på det. Vilken vansinnesmaskin! Körglädje i kubik, som klår det mesta!
Fan så kul den är!
Men att pendla med? Aldrig. Körkortet ryker första dagen, livhanken kort därpå. Den är helt enkelt för rolig.
-
Sorry för OT.
Men en sån här skulle inte heller vara allt för tråkig: :djump:
Finnish Crosskart Challenge - Saukkolan EK 3.3.2013 (http://www.youtube.com/watch?v=wPXENKf84V8#ws)
-
Hahahah, den cross karten är vad jag är ute efter typ, fast jag kanske inte driftar sådär, hade antagligen haft en träff med ett träd jävligt fort hahah ;D
Men en sådan hade passat mej kanon, ut o köra som fan i skog, sandtag, stenbrott och diverse ställen :)
-
Sorry för OT.
Men en sån här skulle inte heller vara allt för tråkig: :djump:
Finnish Crosskart Challenge - Saukkolan EK 3.3.2013 (http://www.youtube.com/watch?v=wPXENKf84V8#ws)
fast med denna motorn :headbang: 2stroke V8 (http://www.youtube.com/watch?v=EmnsXTMLzCE#ws)
-
fast med denna motorn :headbang: 2stroke V8 (http://www.youtube.com/watch?v=EmnsXTMLzCE#ws)
Fy fan va coolt!
Finns sån motor? Typ för båtar? Eller är det ett specialbyggd?
-
Ser ut att vara en Evinrudare/Johnsson från sent 80-tal/tidigt 90-tal...
Båtmotor ja.
Evinrude v8 xp300 startup (http://www.youtube.com/watch?v=JVycwVafQO0#ws)
-
Hehe, har själv tänkt på om man skulle köpa iallafall chassit för en kina buggy och sätta på egen motor, hade varit förbaskat häftigt! :headbang:
Jadå Pelle, det är en båtmotor som de byggt special avgassystem på bara, har för mig att 100hk+ så är de flesta båtmotorer V-motor, jag har ju haft planer på om jag skulle ta en V4 båt motor på 100hk+ och bygga på en ATV, man måste bara klura ut hur man ska få drivlinan att fungera med en växellåda/koppling samt kylningen.
Har redan ett par ideer om hur jag ska få det att fungera, måste bara köpa huset jag är intresserad utav, så jag har ett garage att börja galenskaperna i! ;D