ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: eclipse skrivet 16 februari 2014 kl. 10:50:36
-
Var å kollade på en scrambler här om dagen, regerade på att den bara hade en bromsbak ( bara skiva på höger Bak) hur kommer det sig, andra jag sett har ju bromsar på alla 4?
-
Alla moderna ATVs har en ledad bakaxel som även är stel så att båda bakhjulen snurrar lika fort. (tänk dig... ja en svetsdiffad BMW eller något)
Och med tanke på att det anses vara frambromsarna som bromsar in ca 70% och bakbromsarna som bromsar in 30% så anser de flesta att ett bromsok bak räcker.
Det bromsar ju på båda bakhjulen :)
Ett bromsok per hjul fram och ett ok för bakaxeln är normalt. :)
-
Okej!
Fattar, men vart ändå förvånad när jag sett andra scramblers och då är det skivor på båda bak.
Detta var vissirligen en tidig, ledlampor, utan blinkers ( terräng) kan det vara så att de ändrat det på nyare maskiner?
-
Det är bara dom tidiga som bara har en skiva!
-
Ja, "dom tidiga" var maskiner ämnade för USA marknaden men som kom hit som demo och utställnings maskiner och sen såldes på den svenska marknaden. De har också LED parkerings lampor i strålkastaren. 2014 har även USA modellerna i USA 4 skivor medan 2013 det vara bara de Internationella (alltså export maskiner) som hade 4 skivor.
Skivbromsar på alla hjul tror jag är en kommande EU lag som hänger i hop med att LV reggade maskiner inte längre får ha diffad bakaxel. Men detta är bara rykten jag har hört.
-
Ja, "dom tidiga" var maskiner ämnade för USA marknaden men som kom hit som demo och utställnings maskiner och sen såldes på den svenska marknaden. De har också LED parkerings lampor i strålkastaren. 2014 har även USA modellerna i USA 4 skivor medan 2013 det vara bara de Internationella (alltså export maskiner) som hade 4 skivor.
Skivbromsar på alla hjul tror jag är en kommande EU lag som hänger i hop med att LV reggade maskiner inte längre får ha diffad bakaxel. Men detta är bara rykten jag har hört.
Finns väl inte många atv:er som har diffad bakaxel ? Cectek har vet jag kanske honda på någon modell ?
-
Finns väl inte många atv:er som har diffad bakaxel ? Cectek har vet jag kanske honda på någon modell ?
Dom flesta modeller av atv´s oavsett märke är heldiffade bak, alltså dom driver 50/50 på varje bakhjul alltid.
Ja, "dom tidiga" var maskiner ämnade för USA marknaden men som kom hit som demo och utställnings maskiner och sen såldes på den svenska marknaden. De har också LED parkerings lampor i strålkastaren.
LED lamporna finns att köpa i tillbehörskatalogen sedan nått år tillbaka, om någon är sugen på dessa.
-
De flesta har diffad bakaxel, Cectek och Polaris har dock möjligheten att koppla ur detta, dvs så bakdäcken kan snurra olika fort.
Edit: Jocke hann först.
-
det heter odiffat eller diffbroms om boda hjulen snurrar lika. Diffens jobb är att se till att hjulen kan snurra olika fort i kurvor alternativt enhjula vid börn/halka som en gammal volvo
-
det heter odiffat eller diffbroms om boda hjulen snurrar lika. Diffens jobb är att se till att hjulen kan snurra olika fort i kurvor alternativt enhjula vid börn/halka som en gammal volvo
Precis ()p
-
Alla moderna ATVs har en ledad bakaxel som även är stel så att båda bakhjulen snurrar lika fort.
1) Alla moderna ATV:s har inte alls ledad axel. Det finns de som har stel axel.
2) En ledad axel är inte stel, inte ens om du kan låsa fjädringen.
3) Huruvida axeln är ledad eller stel har ingenting med en eventuell differential att göra.
För övrigt verkar många i tråden röra till begreppen. En differential (diff) möjliggör att hjulen på den drivande axeln tillåts snurra olika fort. Det förekommer olika typer av diffbromsar och diffspärrar som ska minimera eller eliminera hastighetsskillnader mellan hjulen vid behov.
Merparten av alla ATV:er (men inte alla) saknar differential över huvud taget, och behöver alltså varken diffbroms eller diffspärr. På bakaxeln, alltså. Fram är det annorlunda.
-
Stel ()p
Kymco 500 är också stel(?)
-
1) Alla moderna ATV:s har inte alls ledad axel. Det finns de som har stel axel.
2) En ledad axel är inte stel, inte ens om du kan låsa fjädringen.
3) Huruvida axeln är ledad eller stel har ingenting med en eventuell differential att göra.
För övrigt verkar många i tråden röra till begreppen. En differential (diff) möjliggör att hjulen på den drivande axeln tillåts snurra olika fort. Det förekommer olika typer av diffbromsar och diffspärrar som ska minimera eller eliminera hastighetsskillnader mellan hjulen vid behov.
Merparten av alla ATV:er (men inte alla) saknar differential över huvud taget, och behöver alltså varken diffbroms eller diffspärr. På bakaxeln, alltså. Fram är det annorlunda.
Tack, slapp jag skriva ()p