ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Christian B skrivet 16 februari 2014 kl. 08:26:00
-
Som rubriken lyder, vad kommer man längst med på fjället en snöskoter eller en ATV med band?
-
Du har ju iof redan svaret på din fråga en atv kommer ju fram i snön med band men kan nog inte jämföras med en snöskoter (touring modell,långbandare) på fjället skulle jag valt skotern i alla lägen just pga framkomligheten och ev mindre risk för att köra fast i djupsnö.
-
Snöskoter helt klart. Tar sig fram bättre och drar mindre bensin om det är en modern skoter. Dessutom går det mycket fortare.
-
Jag har både snöskoter och fyrhjuling med band, Polaris Pro R 600 -11 och en CFMoto Z8 -13 med Tatous UTV-sats. Brukar även låna farsans Pro RMK 800 -12. Nu är ju min hjuling tyngre och större än en vanlig fyrhjuling men jag tycker den tar sig fram bra. Fyrhjulingen blir jävligt begränsad om man ska ut i djupsnö, den tar sig fram men man får oftast leta sig runt då den inte orkar om det blir lite för brant. Skotern är ju smidigare, snabbare och starkare.
Jag anser att det är mindre risk att man kör fast med fyrhjulingen än med skoter men man tänker även på ett annat sätt när man kör fyrhjuling. Nöjesmässigt så kör jag hellre snöskoter. Fyrhjulingen kan jag ta när jag ska ut och mysa på fjället, grilla eller pimpla.
-
Ene skoter tar sig längre för den har farten med sig men kör en atv och en skoter lika fort typ 20 km/h så är jag rätt säker på att atv tar sig längre
-
Ene skoter tar sig längre för den har farten med sig men kör en atv och en skoter lika fort typ 20 km/h så är jag rätt säker på att atv tar sig längre
Beror alldeles på terräng och skoterförare, finns många ställen där jag tar mig längre på en skoter även om det går långsamt. Jag har kört ifrån längre maskiner när jag klättrat med min kortbandare, allt beror på föraren och körteknik.
Så länge det inte är nöjeskörning så tar jag gärna hjulingen, visst är det kul att köra hjulingen också men det är två helt skilda saker. Om inte så är det ju kul med alla blickar, glada och förvånade miner när man kommer med hjulingen och bandsats ute i terrängen :)
Tar det stopp med en fyrhjuling så kan man oftast backa därifrån, det gör man inte med skoter, om det inte är en bredbandare med stora vändhjul då.
Här är en liten värdelös film när jag gör min jungfrutur i helt ospårat, fick skicka iväg kompisarna på skotrarna för att sondera terrängen ibland. Man var lite rädd att man skulle fastna på en del ställen men gick bra. Enda gången jag fick vinscha var då skotrarna körde fast.
http://youtu.be/QepvcSQvySI (http://youtu.be/QepvcSQvySI)
-
Skoter tar sej bra mycket längre och kör du fast med en utan back kan du iaf få loss den, värre om du fastnar med Bandsats ^-^ Dock så krävs det nog mer för och fastna med en sån.
-
Beror alldeles på terräng och skoterförare, finns många ställen där jag tar mig längre på en skoter även om det går långsamt. Jag har kört ifrån längre maskiner när jag klättrat med min kortbandare, allt beror på föraren och körteknik.
Så länge det inte är nöjeskörning så tar jag gärna hjulingen, visst är det kul att köra hjulingen också men det är två helt skilda saker. Om inte så är det ju kul med alla blickar, glada och förvånade miner när man kommer med hjulingen och bandsats ute i terrängen :)
Tar det stopp med en fyrhjuling så kan man oftast backa därifrån, det gör man inte med skoter, om det inte är en bredbandare med stora vändhjul då.
Här är en liten värdelös film när jag gör min jungfrutur i helt ospårat, fick skicka iväg kompisarna på skotrarna för att sondera terrängen ibland. Man var lite rädd att man skulle fastna på en del ställen men gick bra. Enda gången jag fick vinscha var då skotrarna körde fast.
http://youtu.be/QepvcSQvySI (http://youtu.be/QepvcSQvySI)
Kul film!!
-
Ene skoter tar sig längre för den har farten med sig men kör en atv och en skoter lika fort typ 20 km/h så är jag rätt säker på att atv tar sig längre
Jag vill nog påstå att snöskotern tar sig fram bättre på ALLA sätt. Oavsett fart.
Dessutom kan man ju välja vilken djupsnömaskin man vill i den jämförelsen, då fyrhjuling med band blir ordentligt klumpig.
-
Hehe det här fanns ju inget klockrent svar på... Fortsätt mina herrar...
-
Jag rekommenderar en av varje, en lång skoter, en kort skoter och en fyrhjuling med bandsats ;)
-
Jag tycker att man ska köpa en skoter om man är ute efter andrenalin och har massa överskott på pengar.
Nöjer man sig med nöjeskörning i form av lugn klättring i närområdet och en optimal snöröjningsmaskin så ska man lägga 40k på band till hjulingen istället för att köpa en skitskoter (för de pengarna). Underhållet blir maximalt lättsamt när man inte behöver ha ännu en maskin att ta hand om...
Gällande framkomligheten så är den stora nackdelen att det inte går att satsa sig uppför lutningar. Men som tidigare talade nämnde så kan man ofta backa sig ur situationen. Man får se till att inte gräva ned sig bara... åter igen, lugn körning.
Har man gott om tid och orkar köra fram å tillbaks och spåra så går det flesta partier att övervinna.
Att dundra mil efter mil på led kostar skjortan, det går rejält med sås. Det gör man med andra ord inte. Vilket gör att man blir rätt begränsad till lokala platser. Dessutom blir maskinen så bred att den inte går på en normalstort flak, utan måste köras upp på lemmarna. Blir lite knöligt :/
-
Har inte läst någon som verkar så imponerad av atv med band.
För 40000 får du en ganska fin skoter som tar sig bättre fram och har ett bättre andrahandsvärde.
Jag skulle köpa en skoter istället.
-
Klart man kan få en fin skoter för 40k men ska du ha något med bra körställning och något som tar sig fram hyfsat bra i snö så får du nog slänga på några tusen.
Jag blev väldigt imponerad av bandsatsen, jag hade dock väldigt låga förväntningar. Som sagt, beror helt på vad man är ute efter. Jag tar skotern när jag ska ut och leka i snön, hjulingen tar jag när jag ska ut och mysåka. En atv med band har inte en chans mot en skoter om det börjar gå lite uppför, kanske om du har turbo och 150hp. På en hyfsat öppen yta med djupsnö så funkar en atv med band lika bra.
-
man kan inte jämföra en skoter med en hjuling med band, dom som tror man ersätter en skoter med band, ja dom blir besvikna...
jag själv kör hellre hjuling med band än skoter (har en yamaha viking 4 taktare)
och det är pga att hjulingen är mkt stadigare och mkt bättre på att smyga fram med i skogen.
helt perfekt så man drar ungarna på bob mm
förra vintern körde jag över 15 mil vissa dagar uppe i fjälls.
gick hur bra som helst..
jag är helt nöjd med band och väljer den till all normal körning.
ska man smiska puder ja då är ju en pudermaskin mkt grymmare roligare samt mkt bättre framkomlighet.
men den tiden e förbi nu så då blir det hjuling istället :)
-
Eftersom tråden började såhär....
Som rubriken lyder, vad kommer man längst med på fjället en snöskoter eller en ATV med band?
... så tycker då jag att svaret tveklöst är snöskoter.
Säg att bandsatsen kostar 45000:-och idag får du en fin skoter som både går billigare, snabbare och bättre i snö för runt 60000:-.
Lägger man till 10000 får man ju dessutom en NY Polaris Widetrak. Visserligen en arbetsmaskin men fyrhjuling med band blir garanterat frånåkt ändå. :)
-
En sån här tror jag att man kommer längst med :D
http://youtu.be/gcIwrdeP21s (http://youtu.be/gcIwrdeP21s)
Jag vill ha en!
-
jäklar va grymt och ha en sånn :headbang:
-
Sorry for OT, men hur mycket/lite snö ska det vara på backen för å köra med band utan å slita ut dom?
-
Sorry for OT, men hur mycket/lite snö ska det vara på backen för å köra med band utan å slita ut dom?
Dom flesta bandsatser som säljs nu för tiden är för året runt bruk.
Den sats jag har är dock endast för vinterbruk, men jag har inga problem med att köra efter plogade vägar osv. Mina band är 4-5 år gamla och håller fint ännu.
-
Svårt att jämföra ATV med bandsats och skoter, det blir två helt olika saker.
Fördel skoter:
Du tar dig fram fortare
Mindre snörök som dras upp och gör dig blöt och kall
Går inte igenom i flödvatten lika lätt, och om du har skaplig motor så fastnar du ändå inte.
Mycket mer komfortabelt
Klarar djup snö bättre (beror naturligtvis på vilken maskin du har, men om du har en "snömaskin" så tar du dig länge om det är djup lössnö.
Fördel ATV:
Om det inte är för mycket snö så kan man på ett mycket kontrollerat sätt köra sakta i skog och mark utan att köra fast.
Ser roligare ut än skoter.
Fast ärligt talat så är bandsatsen bäst när man skall ploga snö.
Skall jag ut och åka på skoterleder så tar jag skotern 9 gånger av 10, speciellt om jag skall köra mer än ett par km.
-
Håller med Rickard till fullo.
Även fast jag bara har en äldre skoter så väljer jag denne i förstahand om jag skall ut en längre tur.
Hjulingen används mestadels då jag skall ut och grilla och inte nöjes köra men visst blir det ett gäng turer snirklandes i skogen också.
En annan fördel med bandsats på hjulingen är dragkraften, är riktigt bra att dra med om du t.ex vill ha en ledsladd bakom, dra hem ett lass ved eller hämta kompisen skoter som gått sönder.
Du har betydligt bättre dragkraft med en hjuling än vad du har med en skoter, även om skoter är en arbetsmaskin.
-
En sak till. Ser att du har en 06a...
Jag hade band på min förra 07a, och tyvärr lämpar sig inte diffen på dessa för bandkörning. Ena bandet fram stannar och maskinen hinner gräva ned sig innan diffen låser. Sjuk skillnad nu med nya diffen.
-
En sak till. Ser att du har en 06a...
Jag hade band på min förra 07a, och tyvärr lämpar sig inte diffen på dessa för bandkörning. Ena bandet fram stannar och maskinen hinner gräva ned sig innan diffen låser. Sjuk skillnad nu med nya diffen.
Det har jag skrivit här förut, men då sas det att så INTE var fallet...
-
en ordentlig fastkörning.... tänkte nästan hämta hjulingen o dra upp eländet...
va o körde me hjulingen efteråt, och det går riktigt djupt och de va besvärligt med den också men jag körde aldrig fast....
-
Ser ut som att ni hittat ett mysigt ställe :)
Man kan köra fast med band också, måste nog skylla på skit bakom ratten dock ':)
Men nu vet jag hur man ska göra till nästa gång :)
http://youtu.be/lD-0eeiD6y8 (http://youtu.be/lD-0eeiD6y8)
-
Det har jag skrivit här förut, men då sas det att så INTE var fallet...
Det var då inte jag skrev att så inte var fallet i alla fall! Håller med dig isf ;)
-
en ordentlig fastkörning.... tänkte nästan hämta hjulingen o dra upp eländet...
va o körde me hjulingen efteråt, och det går riktigt djupt och de va besvärligt med den också men jag körde aldrig fast....
Här är ett tips på hur man tar sig lös. En annan sorts maskin, jag vet, men iaf imponerande :)
https://www.youtube.com/watch?v=cCh59r-1RyQ&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=cCh59r-1RyQ&feature=youtube_gdata_player)
Mvh Hejåhå
-
Här är ett tips på hur man tar sig lös. En annan sorts maskin, jag vet, men iaf imponerande :)
https://www.youtube.com/watch?v=cCh59r-1RyQ&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=cCh59r-1RyQ&feature=youtube_gdata_player)
Mvh Hejåhå
Har kört RMK Assault och Pro RMK en hel del och jag kan säga att man faktiskt kan köra fast med dom också :P
Han har ju bara lagt omkull den på den där filmen, inget märkvärdigt :P