ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: RenKorv skrivet 12 februari 2014 kl. 19:51:51
-
Jag monterade ju ett nytt batteri på min maskin. Det satt två kablar på pluspolen, en till startrelät och en klen kabel med en säkring på som jag antar går fram till tändningslåset.
Nu till frågan, laddas batteriet via den klena kabeln som jag antar går fram till tändingslåset eller har jag ingen laddning alls?
Monterade en LED-indikator på nya batteriet, den blinkade gult innan jag åkte ut och efter jag kört en bit så börjar den blinka rött.
-
Köp en multimeter och mät :)
-
Köp en multimeter och mät :)
Har flera stycken redan, kom bara att tänka på det nu när jag ställde in maskinen och såg att batterinivån var låg. Tänkte om någon visste, annars får jag kolla upp det nån dag :)
-
Jag förstår :)
Oftast kan du följa kabeln från laddregulatorn som sitter i närheten av batteriet.
Men mäta är enklast ()p
-
Kabeln som du säger går till startmotorn brukar även användas som "laddkabel" från generator till batteriet. Då startmotor kabeln enbart används vid start (då generatorn inte heller laddar) är det dumt att ha två kablar, en till startmotor och en till generator. Istället går det en kabel mellan generator och startmotor som gör att "startmotor kabeln" kan användas till två grejjer :)
-
Gör det?
Sitter det en generator på dessa?
Alla ATVer jag skruvat med (är många) har haft alternator och då går det ut 3 kablar från svänghjulet (ofta gula) till en laddregulator (ofta med kylflänsar) därifrån 2 kablar + / - laddström.
-
Gör det?
Sitter det en generator på dessa?
Alla ATVer jag skruvat med (är många) har haft alternator och då går det ut 3 kablar från svänghjulet (ofta gula) till en laddregulator (ofta med kylflänsar) därifrån 2 kablar + / - laddström.
Alternator är väl annars det engelska ordet gör generator? Det jag skrev gäller iaf bilar.
EDIT: Googlar man på alternator får man fram bilder på generatorer. Kanske ser samma ut men är olika uppbyggda? Ser dock inte nyttan med det.
-
Du har säkert rätt.
Jag har aldrig googlat på det.
Jag har uppfattat att bilar har växelströmgenerator med likriktare (extern med ex. remdrift) och kablar direkt ut för laddning.
Alternator är spolar (inte en rotrande axel) utan ett svänghjul.
Denna genererar växelström och går till en extern laddregulator som likriktar laddströmmen till batteriet.
-
Jo jag tänkte ju att det kunde vara så men det sitter ju ett startrelä i vägen?
Får som sagt ta och kolla om det går att följa några kablar och mäta lite.
En till fråga, kan batteriet bli för "stort"? Jag har ju satt dit ett vanligt bilbatteri på 60-70 Ampere?
-
Alternator är spolar (inte en rotrande axel) utan ett svänghjul.
Det där får du gärna förklara. Jag är el- och elektronikanalfabet, men något måste väl rotera för att alstra ström? Om det inte är en axel, och inte ett svänghjul - vad är det då?
-
Pelle har fel. Fast rätt.
En generator (eller alternator, kvittar vilket) bygger på principen att en spole och ett magnetfält rör sig i förhållande till varandra. En generator på våra maskiner har fasta spolar innanför svänghjulet och utanför dem roterar svänghjulet med magneter. Vips blir det el. Var man sedan väljer att snygga till denna bösig spänning (likrikta, strömbegränsa, mm) kvittar. På våra maskiner sker det i en kombinerad laddregulator och likriktare, på andra fordon kan det ske integrerat i generatorn.
I en generator finns två delar; stator och rotor. Den som sitter still är stator, i detta fal spolarna, och det som snurrar är rotor, i detta fall magneterna.
I en bilgenerator är det ofta magneterna som sitter still kring en roterande spole.
Det är alltså EXAKT samma princip mellan generator och alternator, men magneter-på-svänghjulet-metoden brukar populärt kallas alternator.
Laddning av batteriet kan ske via vilken direktansluten kabel som helst tillbatteriet. Gärna startmotorkabel eller liknande. Ett elschema är fantastiskt för den intresserade.
-
Renkorv,
Varför skulle den ladda via startrelät?
Det går ju inte.
Varför har du fått för dig det?
Och varför ska ni på och pilla?
Mät laddningen
Norrhyttan, jag fattar piken.
Och tänker inte besvara den.
-
Han menar kanske att det går från + på batteriet till + på startreläet och i sin tur till + på laddningsregulatorn. Och på andra sida startrelät så går kabeln till startmotorn.
-
Norrhyttan, jag fattar piken.
Och tänker inte besvara den.
Jag vet inte hur du kan få en fråga sprungen ur okunnighet/nyfikenhet att bli en pik.
Tack till hell-man som tog sig tid att reda ut begreppen på ett lättbegripligt sätt istället för att bara slå bort frågan.
-
Renkorv,
Varför skulle den ladda via startrelät?
Det går ju inte.
Varför har du fått för dig det?
Och varför ska ni på och pilla?
Mät laddningen
markuse1 skriver att kabeln till startmotorn brukar användas som laddkabel, men innan batteriet så sitter ju startrelät så det går väl inte?
Batteri -> Startrelä -> Startmotor.
Varför vi pillar? Kinabatteriet som inte tål kyla behövde bytas ut, vi drog om originalkablarna och satte ett större batteri som tål kyla på flaket, är det en stor modifikation menar du? Jag blev bara lite nyfiken på hur laddningen fungerar på en sån här maskin då det inte är så mycket fler kablar än en som går till startmotorn och en som går fram till tändningslåset. Nu vet jag inte men jag antar att den kabeln som går fram till tändningen förgrenas någonstans och laddar batteriet.
-
Nu blev det klarhet i det hela ()p
Ska inte vara några problem med att montera ett större batteri.
Du kan ju bara skaffa en seriös "skavdosa" och förlänga + och -
-
Som jag sagt tidigare: Ett elschema berättar sanningen.
Blått = batteri
Vitt = startrelä
Gult = laddregulator
Röd markerad tråd (Rödvit i verkligheten) är plustråden mellan batteri och laddregulator. Den orangea inringade delen är förgreningen till startreläet, och rakt under det gula ser ni förgreningen mot övrigt i maskinen som vill ha +12vdc.
Enligt ritningen verkar det ju som att enbart en kabel ansluts på batteriet och att förgreningen sker strax efteråt, men det kan mycket väl vara så att dessa delas redan på polskon.
http://www.mojomotorcycles.com.au/support/CFMoto/Technical%20Service%20Manuals/Offroad/800%20-%20Z8%20(CF800)%20-%20Wiring%20Diagram.pdf (http://www.mojomotorcycles.com.au/support/CFMoto/Technical%20Service%20Manuals/Offroad/800%20-%20Z8%20(CF800)%20-%20Wiring%20Diagram.pdf)
-
Det schemat verkar inte stämma helt hundra med min maskin.
Det kommer ut tre kablar ur motorn som går upp till en mojäng med kylflänsar på, ur den mojängen kommer det sedan två kablar som försvinner in i en kabelstam.
Det finns en klen kabel som är röd och vit med en glassäkring på som är kopplad till batteriet, det måste ju vara via den kabeln som batteriet ska få laddning.
Men det ska alltså inte vara något problem att montera ett större batteri med dubbelt så mycket Ampere som på originalbatteriet? Den ska orka ladda det ändå?
Jag har inte hunnit mäta något idag då vi försökt få ihop nå dörrar till maskinerna. Får se om jag hinner i helgen kanske.
-
Helt rätt :)
Lyssna inte på Hellman. Han kör Yamaha....
Nejdå du kan inte överbelasta laddningen.
Dubbelt så många AH är bara att det tar längre tid att ladda :)
Egentligen bara fördelar. Förutom vikten.
-
Förklara vad det är som inte stämmer.
Öppna pdfen och studera den en timme. På en maskin i den prisklassen är det lätt värt att läsa på lite.
-
Förklara vad det är som inte stämmer.
Öppna pdfen och studera den en timme. På en maskin i den prisklassen är det lätt värt att läsa på lite.
Jaha, nu hänger jag med, tackar :)
Men jag har ingen förgrening på startrelät? Jag trodde jag hade nå fel på startrelät förut och då fick jag ett nytt från min ÅF som det satt en säkring på och det verkar stämma mer överens med schemat du hittat. Skit i samma, nu hänger jag med och tack för att du orkade bry dig :)
-
Det är lungt. Hade det inte varit för Pelles j*vla kommentar hade jag släppt det tidigare. Men slutet gott, allting gott! :sunny:
-
Tack gubben :sunny:
Alla har ju inte varit ledig de senaste månaderna.