ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: P-A78 skrivet 11 februari 2014 kl. 18:43:11
-
Hej
vill bara påminna om er om att ha lite koll på bensin slangarna på era goes maskiner. Min sprang läck efter 9 mil lyckligtvis hände inget mer än att all soppa rann ut i garaget. Det gick på garantin avgasröret sitter precis under så det kunde gått illa.
M.V.H P-A78
-
Vi var ut för ett par veckor sen och en goes var med och slangen pajade/läckte vid tanken.
Det var inte lätt å få dit den igen efter vi kapat av en bit då slangen är grövre där den sitter på tanken.
-
Samma här. Efter 7 mil sprucken slang! Ett känt fel sades det! Fel gummiblandning? Byter man inte då INNAN maskinen säljs?
-
Samma på min CF , haft 2 läckage nu dels vid anslutningen till tanken dels vid förgasaren. Kolla även vid bränslefiltret , syns genom bakre vänster hjulhus. Ska höra med ÅF om att byta alla slangar vid service, men det blir väl samma låga kvalitet.
Som sagts så är slangen från tanken 6 mm i ena änden och 10 mm vid tanken.
-
Mina mår bra efter 2år och 145mil ()p
-
har inte kollat...men efter snart 4år och 700mil kanske så är den bra iaf, har lånat ut min quad till Jeffeboy så ja får väl be han kolla ;)
-
Samma här. Efter 7 mil sprucken slang! Ett känt fel sades det! Fel gummiblandning? Byter man inte då INNAN maskinen säljs?
-tips köp bensinslang säljs i rullar och byt själva
Och byt alla på en gång så är problemen lösta
-
Nu läcker maskinen igen men på ett annat ställe. Tyckte att den drog ganska mycket bensin. Men nu är det förmodligen vid förgasaren, nån metallmanikk under tanken på vänster sida. Jag är ingen mekare!!!
-
Nu läcker maskinen igen men på ett annat ställe. Tyckte att den drog ganska mycket bensin. Men nu är det förmodligen vid förgasaren, nån metallmanikk under tanken på vänster sida. Jag är ingen mekare!!!
Om det är precis vid anslutningen på förgasaren kan du klipp av en cm och trä på igen.
Du ser det när Du tar bort kåpan och ganska lätt att komma åt på den sidan, kolla vid bränslefiltret också
sitter lite längre ned , man ser det genom bakre vänster hjulhus
-
Har tömt tanken på bensin!!! Men börjar bli trött på alla slangar. Köpte ju maskinen för att använda den men att den skall stå stilla när man mest behöver den är ju inte så kul!
-
Be återförsäljaren fixa den illa kvickt, vad har man annars garanti till? :)
-
Det finns en serie maskiner från CF (även Goes) där fabriken monterat slangar som inte tål etanolen i svenska bensinen. Importörerna vet om detta och nya slangar får man på garantin.
-
Det finns en serie maskiner från CF (även Goes) där fabriken monterat slangar som inte tål etanolen i svenska bensinen. Importörerna vet om detta och nya slangar får man på garantin.
Det lät ju seriöst!
-
Mina mår bra. Allihopa. Jättebra. Har dock ingen goes. Men massa annan skit. Och OM nu mina slangar skulle må dåligt hade jag väl köpt en meter ny riktig och satt dit så är den saken ur världen! Har ni inget bättre för er än att jaga leverantörsgarantier på en kinaslang? Vad tror ni ni får istället?
-
Så här kan det gå!
Är det garantin eller försäkringsbolaget som ska kontaktas?
-
Usch då! Rejäl brasa...
Hoppas det går på garantin, försäkringen tycker jag inte ska stå för sånt där.
-
Blev inte mycket kvar!
-
Jag som precis suttit och kikat på brandsläckare.
Efter att ha sett de där bilderna så kommer det helt klart bli en!
Speciellt då en fyrhjuling för en 70k är billigt i förhållande till om man lyckas bränna ner en skog.
-
Jag som precis suttit och kikat på brandsläckare.
Efter att ha sett de där bilderna så kommer det helt klart bli en!
Har alltid med mig släckare när jag är ute och kör med min CF.
Sitter fastspänd på bakre racket så man kommer åt den blixtsnabbt.
-
Brandsläckare borde fan vara standard på alla atv.
Inte bara kinamaskiner som brinner.
För oss började det brinna runt avgasystemet på en Sportsman 850. Hade varken vatten eller brandsläckare, tur nog stod vi på en sandväg och kunde peta bort skiten som brann. Hade det hänt i torrt gräs hade det mest troligt blivit väldigt tråkigt...
-
Började det brinna pga en dålig slang så är det ju ett fabriksfel (säljs med de så viktiga bränsleslangarna som inte tål svensk bensin/sprit). Därför bör den så hyllade 5årsgarantin täcka detta!
Har ofta hänt att man har fått torv på ljuddämparen som har småbrunnit lite faktiskt... eller ja 3-4 gånger iaf!
Nu har jag alltid en liten julabrandsläckare med i frontboxen... Men det finns ju större och värre såklart!
-
Började det brinna pga en dålig slang så är det ju ett fabriksfel (säljs med de så viktiga bränsleslangarna som inte tål svensk bensin/sprit). Därför bör den så hyllade 5årsgarantin täcka detta!
Ja det tycker man ju , men kan bli svårt i efterhand att bevisa hur branden startat, åtminstone i detta fall ovan.
Där blir det nog försäkringsbolaget som får kliva in misstänker jag.
Garantiåtagande vid totalskada är knepigt , dvs när det ej går att reparera.
Måste ju i slutändan bli en ersättningsfråga.
Har man bara trafik så blir det ju en tvist av detta om man känner sig säker på att bränsleledning startat branden,men fasiken vet om man kan vinna den.
Möjligen genom att gå ut publikt med det,tror inte fabrikanterna ser med glada ögon på att deras maskiner självantänds och det kommer ut i media.
-
Nu tror jag mig veta vad som hände.
Idag såg jag en stor brun fläck på gräset där 4-hjulingen stod på natten, hade mellan kvarts och halv tank.
När solen gick upp så blev bensinen i tanken så pass varm att det blev ett övertryck i tanken.
Det finns ingen fläns på stosen som bensinslangen sitter fast på och slangklämman är av en typ som tydligen inte klarar av när det blir tryck.
Kanske att luftningen i tanklocket är för dålig eller igensatt av pollen el dyl. Jag förvarar alltid 4-hjulingen i ett garage men den här kvällen var det fint väder och inget regn i sikte, dessutom skulle jag ha den kl 07 på morgonen så jag lämnade den utanför garaget.
De 400 meter jag kom måste varit på bensin som stod i förgasaren och i slangen.
Så har det med största säkerhet gått till.
En plastslang som avluftning från tanklocket istället för ventil skulle kanske varit lösningen i mitt fall.
-
Vad säger din åf om maskinen loomis?
-
Ännu så länge menar atv-huset att garantin inte gäller bara för att skadan var så total att det inte går att bevisa vad som hänt. Håller dom kvar vid den ståndpunkten så blir det först ARN och senare Plus. Tar det inte på försäkringen om jag inte blir tvungen.
Vad säger din åf om maskinen loomis?
-
Hoppas det löser sig för dig snabbt och smidigt loomis.
M.V.H P-A78
-
Nyttja försäkringen och ta ev självrisk av ÅF. kan bli väldigt långdraget och komplicerat detta.
-
Ännu så länge menar atv-huset att garantin inte gäller bara för att skadan var så total att det inte går att bevisa vad som hänt. Håller dom kvar vid den ståndpunkten så blir det först ARN och senare Plus. Tar det inte på försäkringen om jag inte blir tvungen.
Det är ju ett fabriksfel, bevisligen!
-
Ja eller konstruktionsfel. Om utloppet från tanken hade suttit på andra sidan hade inte bränslet kunnat rinna direkt ner på avgasningsröret.
Kom att tänka på hur det var med husvagnarna som exploderade på 70-talet. Gasolköket satt ovanför bestickslådan. Gasolen som är tyngre än luft hamnade vid minsta läckage i besticklådan vilket orsakade en del smällar. Detta löstes enkelt genom en sluttande plåt över lådan.
-
Det är ju ett fabriksfel, bevisligen!
Lycka till att få det på garanti :lol:
-
Lycka till att få det på garanti :lol:
Tack!
-
Det är ju ett erkänt fel så nog fan bör det vara ett garantiärende.
Men sen om den 5 år långa garantin täcker är en annan sak.
Dom bör ju återkalla alla med fel slangar och byta till bättre slang iaf.
-
Det är ju ett erkänt fel så nog fan bör det vara ett garantiärende.
Men sen om den 5 år långa garantin täcker är en annan sak.
Dom bör ju återkalla alla med fel slangar och byta till bättre slang iaf.
Om de medger detta så är det ju ett allvarligt känt fel , och importören (Dealy?) får hosta upp en ny maskin och dessutom återkalla alla maskiner dom sålt med tanke på hur allvarligt detta är.
Jag tror dom kommer neka garanti tyvärr av den anledningen.
När jag fick min CF åtgärdad så hade ÅF 'Aldrig hört om detta tidigare' trots att det bara på detta forum är en drös andra CF och Goesägare som haft det.
Jag hoppas importören tar detta på allvar.
-
Då kan jag elda upp min maskin, skylla på något och förvänta mig en ny maskin?
-
Då kan jag elda upp min maskin, skylla på något och förvänta mig en ny maskin?
Tyvärr är ju det något som kan påstås också. Blir ju extra komplicerat då alla delarna brunnit upp. Enda anledningarna att det kan brinna upp är väl om det kommer torrt material på röret , eller bränsle , antingen från läckage eller tillfört utifrån. tex att man spiller vid tankning.
När sånt här händer på bilar , spontan brand, så har jag för mig att det är praxis att försäkringen tar kostnaden, inte att det går som garanti då det för garantigivaren inte är självklart vad som orsakat brand.
-
.
-
Ännu så länge menar atv-huset att garantin inte gäller bara för att skadan var så total att det inte går att bevisa vad som hänt. Håller dom kvar vid den ståndpunkten så blir det först ARN och senare Plus. Tar det inte på försäkringen om jag inte blir tvungen.
Ring och rådfråga hos en annan åf om hur dom skulle göra när maskinen har brunnit upp.
M.V.H P-A78
-
Fick detta på mail idag:
-----------------------------------------
Efter att ha granskat din service bok så ser jag att du inte längre har
garanti på din maskin.
1 service i boken skall göras 12mån efter nyköp, vilket betyder att den
skulle varit servad 2014-01-30.
Eftersom du inte längre har garanti kvar på den så är det
försäkringsbolaget som står för skadan.
Hoppas det löser sig för dig.--
MVH Kristoffer
Verkstaden Atvhuset
--------------------------------------
Hur tolkar ni detta som står i min servicebok?
I min servicebok står följande:
Första service utförs efter 10 timmar eller 500 km, dock senast efter 6 månader och DÄREFTER gäller ett rullande intervall på 50 timmar eller 1500 km, dock minst var 12:e månad.
Jag har utfört den första servicen som kallas 10-timmars service 22/7 2013. Den 1:a servicen borde då vara gjord till 22/7 2014.
Det känns som att dom försöker tolka om garantibestämmelserna för att komma undan.
Vad säger ni?
-
Enl verkstad: 1 service i boken skall göras 12mån efter nyköp...
Enl boken: dock senast efter 6 månader....därefter 12 mån....
Du:
Köp 2013-01-30
Serv1 2013-07-22
Serv2 (plan) 2014-07-22
Jag tolkar det som att du skött servicen helt enligt rekommendation.
Rita upp en tidslinje där du plottar in de datum du servat, boken föreskriver och det verkstaden säger. Sen går du dit igen och slår näven i bordet.
Sen kan du även passa på att fråga vad de tänkt göra på servicen som skulle förhindrat branden...
-
Nu ska man väl ha i åtanke att det är inte är Atvhuset som sköter garantiärenden utan Atv Sweden som har riktlinjen att pissa sina kunder i ansiktet.
Har du stämpel i boken?
Det kommer bli försäkringsärende och Atv Sweden bör stå för självrisken.
-
Ja allt i serviceboken är ok.
ATV-huset tolkar det som står i serviceboken som fan läser bibeln.
Det tråkiga i den här affären är att man inte kan föra en ärlig dialog utan det kommer hela tiden undanflykter i form av rena lögner.
Har anmält det till ARN idag.
-
Nu ska man väl ha i åtanke att det är inte är Atvhuset som sköter garantiärenden utan Atv Sweden som har riktlinjen att pissa sina kunder i ansiktet.
Har du stämpel i boken?
Det kommer bli försäkringsärende och Atv Sweden bör stå för självrisken.
Är det inte Dealy (Olle Olsson bolagen) som är generalagent för GOES?
När det gäller att reklamera maskinen som kund så ska man stämma ÅF det är där konsumentköplagen är tillämplig.
Dock kan det bli knepigt då det inte går att i efterhand bevisa att det var ett fel på maskinen som startade branden , dom kan hävda att Du spillt bensin eller det kommit varmt gräs etc på avgasröret. Vad som händer i ARN nu är att ÅF får ett brev att gå i svarsmål på reklamationen ,antingen ändrar dom sig eller så kommer dom skriva ett inlägg och så tar nämnden beslut. Det kan ta ett bra tag för man har ett antal dagar på sig att formulera svar , och det kan gå några gånger fram och tillbaks då Du kommerfå chans att kommentera Åfs utlåtande, komplettera med papper som servicebok etc. Springande punkt blir väl om man kan hävda att detta fel är vanligt förekommande och troligen orsakat branden.
-
Har pratat med försäkringsbolaget och det känns alltid lite bättre för där får man ett bra bemötande. I alla fall så skulle detta ärende inte dras i långbänk men den rättsliga processen mot ATV-huset skulle Svedea driva i mitt namn, efter att vi klarat upp alla mellanhavanden.
-
https://www.youtube.com/watch?v=K9NBurQ7c0U
-
Senaste inlägg från ATV-huset!
ATV huset Hej igen!
Angående ovan mail från vår verkstad till dig rör detta sig om ett missförstånd mellan vår verkstadspersonal och
vår generalagent gällande tolkningen av servicevillkoren, detta ber vi om ursäkt för. Enligt vår leverantörs krav för bibehållen garanti så gäller fortfarande garantin på ditt fordon. Detta betyder inte nödvändigtvis att ditt aktuella ärende med branden på din ATV faller inom ramarna för vad garantin täcker utan detta är precis som vi tidigare skrev fortfarande under utredning. Jag ber att få hänvisa all följande kommunikation direkt till mig på Robin@atvhuset.se eller på telefon 031-7739910 där vi nås under normala öppetider.
Vi återkommer som sagt till dig snarast i ärendet.
-
Hej har det hänt nåt mer ?