ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Johan U skrivet 9 februari 2014 kl. 13:59:37
-
Nu behöver jag eran expertis här för jag är i köpartagen och dessa maskiner har jag fastnat för, efter en del turer till olika försäljare. Det finns ju för och nackdelar med båda och de kostar ungefär desamma som nya. Så dela gärna med er av era erfarenheter.
-
Grizzly är ju en slitvarg av rang. Känns kanske inte så uppdaterad motormässigt men den gör ju vad den ska :)
Kvf750 är väl kanske lite mer busig motormässigt... Men jag tror fan att jag skulle köpa en kvf om jag valde mellan dessa två.
Vad tycker du själv? :)
ATV Test Ride: 2012 Yamaha Grizzly 700 (http://www.youtube.com/watch?v=pk6_52dpzRo#ws)
(ej den "nya".)
2012 Kawasaki Brute Force 750 4x4 with Power Steering Test by atvondemand.com (http://www.youtube.com/watch?v=gSgLvDCituI#)
Finns en hel del review-videos på tuben som bollar lite fram och tillbaks.
-
jovisst är det kul med fart i grejjerna, sen är det där med tummen mitt i näven, det var väll en det strul med äldre kawor men har inte hört så mkt om de nya?
-
Jag har haft en Kawa 750 och åkte 1300mil på den men skulle jag välja mellan dom 2 idag så blev det en Grissly direkt ()p
Kawan är piggare men samma klena framdiff som dom gammla som det varit mycket problem med annars en bra maskin.
Man måste rulla lite när man lägger i 4wd den annars är det risk att den inte hoppar i riktigt och då blir det ras.
Vi hade en körning förra vintern och 3 nya Kawor var med å åkte och 2 fick diffras så problemen med diffen är kvar än
Jag har kompisar som åkt och åker Grissly utan problem.
Synd att det fattas effekt i dom annars hade jag köpt en direkt.
Finns inte så mycket att skriva om Grisslyn mer än att det är en underbar maskin som är smidig i skogen.
-
En stor anledning att jag bytte bort min kawa efter ca 190mil var som Lowest sa klen framdiff, den gick aldrig sönder men orkade inte låsa tillräcklig med lite större däck på annars trevligt maskin !
-
Tanken var ju att dra på större däck och utrusta en del, så ska det ju hålla ihop bra och vara lite krångel samtidigt vill man ha vinddrag i håret hehe, grizzlyn duger nog gott åt det men kul o höra va andra tycker.
-
Jag valde också mellan dessa maskiner, och det blev en Kawa för att det dök upp en lätt begagnad med rätt färg och utrustning precis när jag skulle beställa en fabriksny Kawa eller Grizzly.
90% av min körning med Kawan sker i sällskap med en kompis som har en Grizzly 700, så jag vågar påstå att jag har haft god möjlighet att jämföra maskinerna ingående. Min kawa är av årsmodell -10 och Grizzlyn är en -11.
Den nyare Kawasaki 750 är i princip samma maskin som min men med uppdaterad plast och servostyrning.
Yamahas fina kvalitet är ett argument som väger tungt när man väljer mellan dessa två maskiner, dock har jag efter över två år med Kawan kommit till min egen slutsats att Kawasakis dåliga rykte när det gäller kvalitet ofta beror på handhavandefel av ägaren.
På äldre Kawasaki har en del haft problem med att diffen rasar, men om man använder den som det från början är tänkt så tror jag inte att det ska vara något problem. Stora (typ 30") hjul gör också att diffen kan påverkas negativt och ge upp.
Motorproblem har också förekommit på dessa maskiner men med ordentlig service och koll på oljenivån så funkar i alla fall min maskin alldeles utmärkt. Jag har läst här på forumet om ett motorras på en Kawa som saknade olja i motorn, och ändå tyckte ägaren att det var en riktig skitmaskin!
Det är sällan man läser här på forumet om någon som har något större problem med en Grizzly, och just detta talar mycket för Yamaha.
Trasig drivknut (bak?)är väl det enda som jag har hört talas om på fler än en Grizzly
Båda är fullt jämförbara när det gäller effekt, jag kan tycka att Kawan ger ett något sportigare intryck och kanske är lite starkare.
Titta,provkör,kläm och känn på maskinerna och se vilken som du själv tyck bäst om!
-
Värt att påpeka så hade jag 27" och årsmod -12, mest förvånad att ingen drivaxel gick av fram dom är inte direkt grova : )
-
Jag valde också mellan dessa maskiner, och det blev en Kawa för att det dök upp en lätt begagnad med rätt färg och utrustning precis när jag skulle beställa en fabriksny Kawa eller Grizzly.
90% av min körning med Kawan sker i sällskap med en kompis som har en Grizzly 700, så jag vågar påstå att jag har haft god möjlighet att jämföra maskinerna ingående. Min kawa är av årsmodell -10 och Grizzlyn är en -11.
Den nyare Kawasaki 750 är i princip samma maskin som min men med uppdaterad plast och servostyrning.
Yamahas fina kvalitet är ett argument som väger tungt när man väljer mellan dessa två maskiner, dock har jag efter över två år med Kawan kommit till min egen slutsats att Kawasakis dåliga rykte när det gäller kvalitet ofta beror på handhavandefel av ägaren.
På äldre Kawasaki har en del haft problem med att diffen rasar, men om man använder den som det från början är tänkt så tror jag inte att det ska vara något problem. Stora (typ 30") hjul gör också att diffen kan påverkas negativt och ge upp.
Motorproblem har också förekommit på dessa maskiner men med ordentlig service och koll på oljenivån så funkar i alla fall min maskin alldeles utmärkt. Jag har läst här på forumet om ett motorras på en Kawa som saknade olja i motorn, och ändå tyckte ägaren att det var en riktig skitmaskin!
Det är sällan man läser här på forumet om någon som har något större problem med en Grizzly, och just detta talar mycket för Yamaha.
Trasig drivknut (bak?)är väl det enda som jag har hört talas om på fler än en Grizzly
Båda är fullt jämförbara när det gäller effekt, jag kan tycka att Kawan ger ett något sportigare intryck och kanske är lite starkare.
Titta,provkör,kläm och känn på maskinerna och se vilken som du själv tyck bäst om!
Ordentlig service och ha koll på oljenivån ska man väl göra vilket märke man än har.
(Stora (typ 30") hjul gör också att diffen kan påverkas negativt och ge upp) men det gäller väl alla maskiner och större hjul sätter väl 95% av alla på.
Vi var ca 20st ett tag som åkte Kawa bland dom som jag åker med och tror runt 15st fått diffras och dom har inte haft jättehjul på.
-
sen va de där med garantin, 5år på Yamaha och 2 på kawwan, vet inte hur kinkiga de är om man drar på större däck o nått går sönder men enligt Yamaha försäljarn va det inga problem.
-
http://www.kawieriders.com/forum/kawasaki-brute-force-prairie-bayou/124809-common-mechanical-problems-bf750i-650i.html (http://www.kawieriders.com/forum/kawasaki-brute-force-prairie-bayou/124809-common-mechanical-problems-bf750i-650i.html) Där står en massa standardfel på kawa.
Ang diffen så har AtvNerd yttrat sig i den saken ett par gånger: Hans grizzlypolare har ofta problem med framdiffen så nog är det inte bara kawa där.
5 års garanti... Ja men det har dom ju lagt på nypriset också ;)
-
tur man är kung på amerikaniska :)
-
Jag gjorde samma val jag med valde kawan bara pga av effekten man får säga vad man vill om det men det är faktiskt en skvätt mer "orra" i v-twin"en om detta är ett val som jag kommer få ångra det återstår att se men har iallafall kört lite över 30 timmar med den nu och är fortfarande ruskigt nöjd...
Hade det funnits en grizzly med v-twin så hade det tveklöst blivit en sån men nu finns ju inte det så då fick det bli kawa istället,
Åker mycket ihop med en grizzly 700 -2012 och kan säga att skillnaderna mellan dessa maskiner är ganska små, en klar fördel som grizzlyn har är en lite högre markfrigång annars är det nog inget som jag saknar på min kawasaki.
Angående kawas framdiff kan jag bra säga att det är sällan man behöver hålla in spaken då den diffar ganska mycket ändå (har läst att den är förspänd till ca 6nm) och detta med mina mudgear 26" på (ganska stora och tunga däck) .
Så vilken maskin du än väljer tror jag att du kommer bli nöjd ()p
-
uppdateringen på 2014s grizzly är det märkbart tro? effektmässigt alltså, jämt emot de äldre?
-
Undra varför Yamaha ligger såpass lågt i effekt på Grizzlyn? Är ju såklart ett medvetet val men av dom kommentarer man läser på många forum så skulle den troligen öka betydligt i antalet sålda ex om de hade lite mer effekt.....
-
Varför ändra något som redan säljer? Jag tror inte Grizzlyn skulle sälja mer med större motor.
Motorn som finns nu är ju skottsäker, det är dumt att ändra det som redan är bra :)
-
uppdateringen på 2014s grizzly är det märkbart tro? effektmässigt alltså, jämt emot de äldre?
Enligt amerikanerna som provat/köpt så ska det vara en viss skillnad faktiskt kommer dock inte ihåg på vilket forum jag läste det
-
Varför ändra något som redan säljer? Jag tror inte Grizzlyn skulle sälja mer med större motor.
Motorn som finns nu är ju skottsäker, det är dumt att ändra det som redan är bra :)
Isåfall skulle vi alla åka volvo 140 fortfarande den va också skottsäker
-
Har 2 grizzly 700 och det är kvalite rakt igenom, har dom som arbetsmaskiner och byamoppe så det dom går inte i lerhål mm.
Ena drar även en avestavagn med hydraulkran och det är tunga lass...
Garantin har aldrig behövts och kommer troligen inte behövas ;)
Det enda som har gått i sönder är sprucken plast vid framskärmen/där man har fötterna och det var av en stubbe i skogen
-
Varför ändra något som redan säljer? Jag tror inte Grizzlyn skulle sälja mer med större motor.
Nu har du fel. Självklart skulle den sälja mer. Sverige är ett pissland för Yamaha så dom skoter nog i våra små gårdsbutik.
USA, där vill alla sälja.
Mer mer effekt så skulle folk inte rata bort grizzly och köpa typ en polaris eller Can am.
Både honda och Yamaha bygger ju merparten av sina atv i USA. Gissa varför:):)
Att göra den mindre tippig och öka effekten är ju iaf ett steg i rätt riktning.
-
Varför ändra något som redan säljer? Jag tror inte Grizzlyn skulle sälja mer med större motor.
Motorn som finns nu är ju skottsäker, det är dumt att ändra det som redan är bra :)
Ska utvecklingen på motorer stanna upp menar du :hmmm:
Det är väl klart den skulle sälja mer om den hade mer effekt (precis som Persson också skriver)
-
Yamaha hade ökat effekten för länge sen OM dom ville göra busmaskiner.
Varför öka effekten? har aldrig saknat mer kräm och dom ska ju gå i skogen inte på bakhjul
-
Till exempel Honda eller Yamaha, speciellt Honda nu då.
De tillverkar bara klena enstånkor, men båda märkena skulle lätt kunna konkurera med Can Am.
De har båda mer pengar att satsa, tom Honda kan nog göra en Renegade dräpare, om de vill.
Men varför gör de inte det då?
-
Det finns ju rykten som sträcker sig 10 år tillbaks som säger att Hondas vtwin är på gång:)
Sluta tjabbla gojja nu.
För att ett gäng svenskar vill ha dem i skogen betyder det inte att alla vill det.
-
nej och det finns ju andra märken som sköter den biten så varför ska Yamaha bygga en lekmaskin?
-
Beror lite på med vad du ska ha maskinen till de är lite för och nackdelar med båda dom där maskinerna har du prova nån can-am förresten
-
jo jag har testat can am men inte tillräckligt för att säga något om dom, men jag tycker inte de ser speciellt tilltalande ut :)
-
Beror lite på med vad du ska ha maskinen till de är lite för och nackdelar med båda dom där maskinerna har du prova nån can-am förresten
nej men jag ser vad går för och vad folk använder dom till, dom som äger en säger ju själva att det är en busmaskin
-
Köp en can am och ett variatorkit från QSC så kan man få den som en "arbetsmaskin". Inga problem.
De flesta brukar ju köpa "nedväxlingskit" till sina grizzlys om dom ska ha dom i skogen så...
Jaja. Ta den närmsta handlaren du får bäst pris av. Det går alltid att förhandla till sig saker och pruta!
-
De flesta brukar ju köpa "nedväxlingskit" till sina grizzlys om dom ska ha dom i skogen så...
ja det är för att dom går för fort.
Vore bättre om dom gick 30-40 på lågen och driver på kopplingen mindre
-
Jo sant men ska man frän och ska bus köra är de ju bara can am som gäller men om du ska ha en trial maskin är yamaha bäst har ett par kompisar som åker grizzly 700 och dom är riktigt smidiga i skogen om jag ska vara ärlig så vet jag inte om nån maskin slår grizzlyn i smidighet
-
det vart en stor björn! på fredag om allt klaffar blir det o hämtan.