ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Richie skrivet 8 februari 2014 kl. 19:41:38
-
Tja. Köpte en Dinli för ett par månader sedan. Kört typ 100 mil, asfalt, skog, grus... Men nu vibrerar den när jag drar på gasen. :nono: Står jag still på tomgång helt ok, men drar jag på gas så vibrerar den mer ju mer gas jag har.
Tips? Inte motorn va?. :tickedoff
-
vart känner du vibrationerna? fötterna eller domnar hela röven bort?
-
vart känner du vibrationerna? fötterna eller domnar hela röven bort?
Hahaha, :lol: nej vet inte om röven domnar, men tank, sadel och plast vibrerar, känns som nog i fotpinnarna oxå. >:(
-
Är detta bara när du torrkör, dvs utan växel... stillastående?
Eller är det relaterat till körningen, dvs hastigheten på fordonet?
Liksom viss skillnad.
-
Nej, inte relaterat till körning direkt. Känns när jag kör oxå men som sagt står den på tomgång så puttrar den fint, men drar jag på gasen på tomgång alltså (N) så vibrerar det ju mer jag ökar varven.
-
Enstånkor vibrerar alltid en hel del, vissa mer än andra.
Men detta har alltså ökat drastiskt menar du?
-
Enstånkor vibrerar alltid en hel del, vissa mer än andra.
Men detta har alltså ökat drastiskt menar du?
Ja de skulle jag vilja säga, kanske bara är jag? Har inte kört quad tidigare:)
-
Pratade precis med en kompis som menar att Dinli kan behöva lite hjälp med looktight för att inte vibrera loss kåpor osv...? Där av de ökade vibrationerna. :hmmm:
Men att limma alla skruv och bult känns lite drygt. Få väl sälja och köpa en mer märkes maskin istället. Trist för jag gillar den som fan. :dntknow:
-
Gå ut till garaget imorgon och efterdra varenda bult/mutter du kan hitta, de som verkar sitta lite löst kan du ju ta locktie på.
Eller ja, köp en märkesmaskin ()p
-
Gå ut till garaget imorgon och efterdra varenda bult/mutter du kan hitta, de som verkar sitta lite löst kan du ju ta locktie på.
Eller ja, köp en märkesmaskin ()p
[/
Ja nått sånt! Jäkla irriterande bara!
-
nja inte ska du behöva o köpa en "märkesmaskin" dra me dig tant ut imöra så sätter hon sig på o gasar lite så tittar du över maskin o kollar om du ser nått ovanligt. min dinli vibrerar också lite, men inte går jag o köper mig en raptor för det. ska du åka vibrationsfritt så får du köpa dig en kawazaki me twin då=)
-
Gå ut till garaget imorgon och efterdra varenda bult/mutter du kan hitta, de som verkar sitta lite löst kan du ju ta locktie på.
Eller ja, köp en märkesmaskin ()p
Känns skönt iallafall att jag nu kan fråga efter locktie och inte looktight hahaha :lol:
-
Känns skönt iallafall att jag nu kan fråga efter locktie och inte looktight hahaha :lol:
Skrev fel, menade loctite :)
-
nja inte ska du behöva o köpa en "märkesmaskin" dra me dig tant ut imöra så sätter hon sig på o gasar lite så tittar du över maskin o kollar om du ser nått ovanligt. min dinli vibrerar också lite, men inte går jag o köper mig en raptor för det. ska du åka vibrationsfritt så får du köpa dig en kawazaki me twin då=)
Nej, jag får väl ge det en chans antar jag. ;) men att på med tanten kan blir lite svårt :hmmm: men de e klart den vibrerar ju så kanske ':)
-
Kolla alla möjliga muttrar du hittar. Kolla först o främst motorfästena :)
-
Kolla alla möjliga muttrar du hittar. Kolla först o främst motorfästena :)
Tack! Och ni andra oxå förstås!
-
Ifall man tror att märkesmaskiner med automatik vibrerar mindre så lurar man sig.
En Raptor 700 vibrerar rätt ordentligt, likaså Honda 700XX men jämför man med de maskiner som har KTM-stånka (KTM och vissa Polaris samt en del EATV) så är nämnda 700:or rätt harmlösa.
Och så även en Dinli 450.
Men ingen av nämnda märkesmaskiner har däremot några direkta problem med att saker/skruvar vibrerar loss.
Skall man slippa jobbiga motorvibrationer så är fler cylindrar enda alternativet.
-
Ifall man tror att märkesmaskiner med automatik vibrerar mindre så lurar man sig.
En Raptor 700 vibrerar rätt ordentligt, likaså Honda 700XX men jämför man med de maskiner som har KTM-stånka (KTM och vissa Polaris samt en del EATV) så är nämnda 700:or rätt harmlösa.
Och så även en Dinli 450.
Men ingen av nämnda märkesmaskiner har däremot några direkta problem med att saker/skruvar vibrerar loss.
Skall man slippa jobbiga motorvibrationer så är fler cylindrar enda alternativet.
Jag förstår. Jag ska förbi biltema imorgon köpa den största burken! Tack för ditt lugnande inlägg:)
-
Haha ibland får man sig ett gott skratt när lågprismärkeshatarna är i farten...
Lura en stackars 450 ägare att skruva lös en massa bultar skruvar i onödan.
En dinli 450 är inte så mycket lågpris att den ramlar isär om man inte lochtite:ar hela maskinen.
Den vibbrerar ja som hydro säger alla enstånkare gör. Sedan kan värme och kyla göra att det vibbrerar olika mycket, den kan även vibbrera mer om den går lite fett i olika register (bludder).
Kan vara så att du har gjort rent luftfilter och det har blivit lite tätare eller att det är igensatt. Kan vara så att du behöver se över bestyckningen, eller att choken har hängt sig.
Kan vara fler saker men man börjar ju inte med det som är löjligt onödigt.
Så börja i rätt ände.
Det gäller nästan att man kollar historiken på folk som lägger komentarer om man ska tro på dem eller om man ska ta deras inlägg med en nypa salt.
-
Det tar emot att erkänna, men dinli 450 är ju en rätt bra quad :)
Skulle dock inte köpa en själv :):):)
Det första man brukar kolla är ju motorfästena. Tyvärr kan jag inte ge mer tips :(
-
Motorfästena.
Ska ju efterdras med jämna mellanrum.
Iallafall på kvalitetsmaskiner.
-
Jag hade en Bashan BadBoy 250 förut som jag köpte ny. Redan efter några mil så märkte jag att den började vibrera som bara den, kollade då muttrarna vid motorfästena och de satt inte som de skulle! Skaffade då riktiga låsmuttrar som jag drog åt ordentligt, efter det så hade jag iaf inte de vibrationerna kvar.....
Har nu själv en Dinli 450 -12 och måste säga att det är en väldigt skillnad på sammansättnings- och detaljkvalitet samt materialval på den jämfört med en "Kina-Kina"-maskin som t.ex Bashan. Kollade min Dinli och på den satt motorbultarna stenhårt och hade någon typ av rosa gänglåsning som syntes på toppen av bulten, så i alla fall de nyare modellerna har de garderat från fabrik :)