ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Valmet665 skrivet 6 februari 2014 kl. 22:36:25
-
Hej.
Innan jag köpte min begagnade 500 hydrostatic -01 så fastnade jag för Honda tack vare fina inlägg i detta forum.
Har även provat andra som CanAm och kinaskutor. Där jag känner att Honda är mycket bekväm och i mina ögon körduglig maskin
Tyvärr står jag med en nedmonterad maskin och kliar mig i huvet, jag undrar om det finns någon annan med liknande erfarenhet.
Symtom: transmission "kuggar över" vid gaspådrag.
Både L D och R.
Det låter som när man växlar utan koppling
L: maskinen har ganska stark framdrivningsförmåga innan den kuggar över
D: vid låg växel stark framdrivningsförmåga, vid hög växel låg framdrivningsförmåga.
Egen slutsats: dålig splines eller liknande innan utväxling, dvs centrifugalkoppling eller transmission innan hydrostaten. Har monterat bort frontkåpan och koppling utan att hitta något.
Symtomen framkommer när jag ger viss gas. Alltid vid samma gaspådrag.
Jag kommer att mecka vidare men är tacksam om det är någon annan som vill dela med sig om liknande symtom.
//Erik
-
Hej.
har aldrig hört om liknande problem faktiskt. Jag ska kontakta honda och se om dom kan ge tips. Återkommer när jag vet mer.
mvh Robban
-
Det vore till stor hjälp. Har letat efter liknande symtom på andra forum och googlat söner hjärnan. Men inte hittat någon som liknar mitt symtom.
-
Är det någon skillnad på varm o kall motor/olja??
Jag gissar på att det är pumpen som är dålig. Får den inte upp rätt tryck så driver det ej och låter illa i hydrostaten..
-
Hoppas att hydrostaten är hel. :(
-
Jag håller tummarna för att hydrostaten är hel.
Robban: Hade samma tankebanor men själv upplever jag ingen skillnad mellan varm och kall.
Dock så tycker jag att kedjan till oljepumpen är otroligt slapp i mina ögon. Kan den möjligen ge sådan symtom på hydrorstaten om den hoppar över?
:banghead:
Ny fundering hos mig:
Är oljepumpen bara en "matarpump" eller fungerar den som arbetspump med?
Kommer bli otroligt intressant att hitta rotorsaken.
//Erik
-
Jag håller tummarna för att hydrostaten är hel.
Robban: Hade samma tankebanor men själv upplever jag ingen skillnad mellan varm och kall.
Dock så tycker jag att kedjan till oljepumpen är otroligt slapp i mina ögon. Kan den möjligen ge sådan symtom på hydrorstaten om den hoppar över?
:banghead:
Ny fundering hos mig:
Är oljepumpen bara en "matarpump" eller fungerar den som arbetspump med?
Kommer bli otroligt intressant att hitta rotorsaken.
//Erik
Om det är så att kedjan kan hoppa över och pumpen tappar tryck så kan hydrostaten tappa växeln och får den inte rätt tryck låter den illa.. Vissa komponenter är uppdaterade just efter lite problem med detta på 2001 års modeller..
Riktigt svårt att gissa sig till felet för mig utan att själv ha testat maskinen :hmmm:
Enligt samtal med Honda idag så beter sig maskinen på detta sätt om den ej får tryck som den ska eller om hydrostaten är kass helt enkelt vilket är mindre troligt.. Detta brukar bero på dåligt underhåll och/eller fel olja.. Vanligast är tydligen en tryckventil i pumpen som strular/hänger sig och då tappar den tryck med ditt problem som följd..
Antar att du kollat allt annat i transmission så felet inte ligger i någon komponent med kassa splines eller så.?!
Mvh
-
Perfekt med en hondaåf härinne!:)
Man måste kunna kolla trycket i hydrostaten?
-
Ot men, det är snällt av dig att hjälpa så många Robban ()p
Den dagen min Honda krånglar (aldrig) så slänger jag iväg ett pm till dig! ()p
-
Perfekt med en hondaåf härinne!:)
Man måste kunna kolla trycket i hydrostaten?
Ja det finns möjlighet att mäta trycket på den.
-
Ot men, det är skysst av dig att hjälpa så många Robban ()p
Den dagen min Honda krånglar (aldrig) så slänger jag iväg ett pm till dig! ()p
;D Ja du är välkommen att höra av dig.. ()p
-
Underbar info från er. Jag vet en ÅF här inne som just värvat en ny kund. Nu har jag fått mer energi. Jag ringer ÅF nästa vecka.
Jag återkommer med svar på hur det har gått så fler kan ta del av mina erfarenheter.
Vill dock inte döda tråden om det kommer in fler synpunkter/Erfarenheter
-
Här kollar du trycket.
-
Det som är uppdaterat efter 01-02 är det främre lagret i hydrostaten samt oljepumpen vad jag vet.
Enligt Honda går det ej att byta lagret, men det finns att köpa som reservdel på ebay... ^-^
Jag tror tyvärr att det är lagret som är dåligt på din...
Kolla jänkar forumen, dessa maskiner är mycket vanligare där och heter då rubicon.
-
Krille. Nu blev jag nyfiken.
Vad får dig att misstänka främre lagret?
Har också uppmärksammat dessa maskiner i USA på eBay. Här om dagen så såldes det en hydrostat för 3500sek i en budgivning.
-
Som jag förstått det så om det främre lagret blir slitet så styr inte kolvarna som de ska i "swash-plate" vilket orsakar det rasslande ljudet när kolvarna helt enkelt inte går in i styrningen utan rappar över istället och drivningen försvinner då det inte blir något tryck då. Man behöver inte åka långt innan man kört sönder hela skiten om det blir så..
Jag kör ganska hårt med min och använder INTE den olja honda säljer/rekommenderar då den inte håller måttet vid krävande körning, körde med den från början men blev orolig då maskinen började bete sig konstigt när den var riktigt varm och under hög belastning, vatten är förmodligen tjockare än honda oljan vid de temperaturerna..
-
Krille, det låter intressant men jobbigt.
Jag införskaffade mig en oljetrycksmätare och konstaterade att trycket ligger runt 80psi vid tomgång och långt över 140 vid lätt gaspådrag, vet inte hur långt då mätaren slog i toppen vid 140.
Har läst att 116psi ska vara en undre gräns.
Jag bytte också kedjan till oljepumpen då den var slapp. Den slog till och med i kåpan, så det var nog inte ogjort.
Jag ska öppna lådan från svänghjulssidan och kika in för att se att det inte är växelförarna eller växeltrumman som inte lirar. Dock så tror jag att det kan vara hydrostaten :(veryangry):.
Jag återkommer med allt jag upptäcker för alla intresserade.
-
Svänghjulet sitter som fan! Muttersnurra, en specialare samt avsedd avdragare är ett måste... jag har avdragaren och specialaren om du vill låna, finns i sthlm. Kolla att bultarna som håller startkransen i svänghjulet är riktigt dragna när du ändå har den isär... De lossnade på min men tror bara att det problemet drabbat -04:or iofs.
-
Dagens ros till Krille.
Idag fick jag en timme till övers och monterade bort bröstkåpan och kopplingen så jag frigjorde främre delen av hydrostaten. Mycket riktigt är det någon mm i glapp både sidled och längsgående.
Så nu är beställning av lager samt att "bara" montera isär resten.
-
Dagens ros till Krille.
Idag fick jag en timme till övers och monterade bort bröstkåpan och kopplingen så jag frigjorde främre delen av hydrostaten. Mycket riktigt är det någon mm i glapp både sidled och längsgående.
Så nu är beställning av lager samt att "bara" montera isär resten.
()p Då håller vi tummarna att swash platen och kolvarna klarat sig bra!
-
Det var Hydrostaten det var fel på, det var en skruv som hade gängat upp sig i plattan som håller kolvarna (främre) på plats.
Efter att skannat av Ebay morgon och kväll i 1,5 månad så kom det ut en hydrostat från en sönderkörd ATV i USA från en 07a som gått 300 mil.
Den sitter nu på plats och Hondan går som en klocka. :)
-
Vad kostar en ny hydrostat i sverige?
-
Jaha... Den är såpass dyr... ;D